2016-07-20, 20:23
Medlem
chfnos avatar
Jag har slutat med droger, koffein, gått ner över 20 kg i vikt, lärt mig laga mat(käkar bara ekologiskt lagad mat), tränar osv. Allt detta under 2016. Men porren, den har jag inte lyckats sluta med trots flera försök. Sen ställde jag mig frågan, varför? Varför ska jag sluta runka? Porren ja visst, men att aldrig runka är slöseri med tid då man alltid återfaller förr eller senare.

Grejen är ju att man kan inte bara sluta med allting som påverkar hjärnans belöningssystem, alltså då menar jag små saker som typ runk, socker, träning osv då kommer livet bli fruktansvärt tråkigt efter ett tag. Det håller inte. Börja i andra änden och tänk vad det är du vill ha, och gör vad som krävs för att ta sig dit. Sen kan du fixa till småsakerna. Om du vill ha en flickvän och få upp kuken, lägg av med porren. Fast måste du ställa om dygnsrytmen? Själv mår jag bättre på nätterna.

"Att bli en man" är en jävla klyscha btw. Jag kan säga att de flesta så kallade "män" i detta landet inte skulle överleva en dag i mitt före detta liv, att sluta med droger var mycket obekvämt. Jag har även tagit emot och delat ut rejält med stryk. Men enligt mig sitter manligheten i psyket och beteendet, inte hur mycket muskler man har och hur stort rövhål man är mot andra som verkar vara standard i dagens Sverige.

Det är helt normalt att "förstora upp" saker såhär innan man gör förändringarna. Du kommer bli utmattad om du överanalyserar varje förändring såhär... börja försiktigt. Eller så kör du hardcore och förändrar allting på en gång, men jag tror personligen inte att det kommer hålla i längden. Som någon skrev, det gäller att hitta alternativ till de glädjeämnen du tar bort. Naturliga, bra glädjeämnen naturligtvis. Träning naturligtvis. Det kommer ge dig endorfiner och mer motivation. Men det räcker inte alltid till. Tycker det verkar som att du har bra idéer iaf så kör på.
Senast redigerad av chfno 2016-07-20 kl. 20:39.
Citera
2016-07-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Jag har slutat med droger, koffein, gått ner över 20 kg i vikt, lärt mig laga mat(käkar bara ekologiskt lagad mat), tränar osv. Allt detta under 2016. Men porren, den har jag inte lyckats sluta med trots flera försök. Sen ställde jag mig frågan, varför? Varför ska jag sluta runka? Porren ja visst, men att aldrig runka är slöseri med tid då man alltid återfaller förr eller senare.

Grejen är ju att man kan inte bara sluta med allting som påverkar hjärnans belöningssystem, alltså då menar jag små saker som typ runk, socker, träning osv då kommer livet bli fruktansvärt tråkigt efter ett tag. Det håller inte. Börja i andra änden och tänk vad det är du vill ha, och gör vad som krävs för att ta sig dit. Sen kan du fixa till småsakerna. Om du vill ha en flickvän och få upp kuken, lägg av med porren. Fast måste du ställa om dygnsrytmen? Själv mår jag bättre på nätterna.

"Att bli en man" är en jävla klyscha btw. Jag kan säga att de flesta så kallade "män" i detta landet inte skulle överleva en dag i mitt före detta liv, att sluta med droger var mycket obekvämt.

Det är helt normalt att "förstora upp" saker såhär innan man gör förändringarna. Du kommer bli utmattad om du överanalyserar varje förändring såhär... börja försiktigt. Eller så kör du hardcore och förändrar allting på en gång, men jag tror personligen inte att det kommer hålla i längden. Som någon skrev, det gäller att hitta alternativ till de glädjeämnen du tar bort. Naturliga, bra glädjeämnen naturligtvis.

Att runka kontinuerligt minskar ens testosteron och energi. Är det verkligen värt den där dagliga orgasmen i utbyte mot att må så mycket bättre rent allmänt? Jag tycker inte det. Jag slutade med porr/onani för mer än ett år sedan och fördelarna överväger porrens 10 sekunder långa orgasm alla dagar i veckan - Jag är mycket säkrare, all social fobi är som bortblåst, mörkare röst, lättare att få tjejer, osv..

Jag har haft återfall ett par gånger, men då har jag bara fortsatt nästa dag istället. Efter ett tag - då man har blivit av med beroendet - blir allt så mycket lättare. Nu mera ägnar jag aldrig en tanke åt porr.
Citera
2016-07-20, 20:46
Medlem
TrueCs avatar
En enkel regel som är svår att följa ; Skit fullständigt i vad andra tycker om dig och vad du gör. Nästan allt dåligt mående grundar sig i att du klankar ned på dig själv utifrån vad du tror andra ser. Undermedvetet, inget du kanske vet själv, men så är det! Jobbar själv på det här.
Citera
2016-07-20, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChangeIsPossible
Utveckla? Sådana där oneliners bidrar till exakt ingenting.

konfrontativ, check (x)

-

Jag tror du har mött män som gjort det du tänker göra enligt de kriterier du har gett, hur dessa är vet du och jag mycket väl.

chfno och lordrogue är inne på rätt spår...
Citera
2016-07-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Att runka kontinuerligt minskar ens testosteron och energi. Är det verkligen värt den där dagliga orgasmen i utbyte mot att må så mycket bättre rent allmänt? Jag tycker inte det. Jag slutade med porr/onani för mer än ett år sedan och fördelarna överväger porrens 10 sekunder långa orgasm alla dagar i veckan - Jag är mycket säkrare, all social fobi är som bortblåst, mörkare röst, lättare att få tjejer, osv..

Jag har haft återfall ett par gånger, men då har jag bara fortsatt nästa dag istället. Efter ett tag - då man har blivit av med beroendet - blir allt så mycket lättare. Nu mera ägnar jag aldrig en tanke åt porr.

Roligt att läsa om en som kan lite grann om ämnet och varit med om samma sak. Du hade säkert kunna göra en millång lista på de positiva effekterna.

Att läsa det gav mig en extra morot att lägga det bakom mig för gott. Så jävla roligt att höra att du inte ägnar en tanke åt porr idag ens en gång! Ska gå med i den klubben en vacker dag också!

Några konkreta tips på hur du gjorde för att hantera urges? Typ, nu jävlar vill jag kolla på porr/runka. Promenad, aktivera dig med något, ringa någon?

Antar att självförtroendet och allt det positiva byggdes upp successivt. Måste ändå vara skönt att höra någon prata om detta problem och kunna tänka. Det där var fan jag, fan va mycket bättre mitt liv är utan skiten.

Många sätter ju 90 dagar som mål. Jag vill som du, bara inte ha det som en del av mitt liv längre. Hur långt in började du känna av alla dessa positiva effekter?
Citera
2016-07-20, 21:04
Medlem
Frågan är ju hur detta inte är en självklarhet för alla?
Pinsamt.
Citera
2016-07-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
konfrontativ, check (x)

-

Jag tror du har mött män som gjort det du tänker göra enligt de kriterier du har gett, hur dessa är vet du och jag mycket väl.

chfno och lordrogue är inne på rätt spår...

Jag vill bara ha konstruktiv kritik. Utveckla din uppfattning vad du tycker. Vill använda detta som en ventilation för att skriva av mig medans jag är på bättringsvägen. Ska bevisa framförallt för mig själv, att jag kan. Disciplin och inte ge upp vid motgångar, utan lära mig av mina misstag och se framåt. För att till slut leva i nuet.

Om du menar en kille som är i likvärdig situation som mig, som totalvänt sitt liv. Så som jag skriver att jag har som mål.
- Börjar sköta sin hälsa.
- Skaffar upplevelser genom resor och kontakt med andra människor.
- Är nöjd med livet och gör saker som man tycker är kul både för sig själv och med vänner.
- I harmoni med sig själv och sina känslor. Inte håller allting inom sig, utan står på sig. Tycker att det är okej att må dåligt ibland och söka tröst. Fast låter det inte vara en ursäkt för att ta tag i saker och leva ett värdigt liv.
- Uppskattar och respekterar kvinnor. Inte nervös bland dem, får de att skratta, har roligt, är stöttande. Sedan inte gömmer sig bakom skärmen för att kolla på förnedrande porr i efterhand. Utan faktiskt står upp för sina värderingar på denna fronten.
- Skaffar sig en hobby som man brinner för och utvecklar sin förmåga och förhoppningsvis har talang i området.
- Skaffar familj och har en kvinna och barn vid sin sida som skyddar och älskar i vått och torrt.
- Sköter sina plikter med ekonomi och jobb.

Vet inte många killar/män som gjort den vändningen i livet. Om du har en annan definition av vad det innebär att bli man (skulle även kalla det, bli vuxen/mogen).

Jag ska sträva mot detta, kommer vara många hinder i vägen. Fast ska göra allt jag kan för att ge mig de bästa förutsättningarna.
Senast redigerad av ChangeIsPossible 2016-07-20 kl. 21:28.
Citera
2016-07-20, 21:18
Medlem
Utbildning vid 27? Fråga dig först vad du vill och om du är villig att lägga 3-5 år på detta. Har du betygen/HP till detta? Du kan ju göra HP pluggande till din hobby?
Citera
2016-07-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chfno

"Att bli en man" är en jävla klyscha btw. Jag kan säga att de flesta så kallade "män" i detta landet inte skulle överleva en dag i mitt före detta liv, att sluta med droger var mycket obekvämt. Jag har även tagit emot och delat ut rejält med stryk. Men enligt mig sitter manligheten i psyket och beteendet, inte hur mycket muskler man har och hur stort rövhål man är mot andra som verkar vara standard i dagens Sverige.

Det är helt normalt att "förstora upp" saker såhär innan man gör förändringarna. Du kommer bli utmattad om du överanalyserar varje förändring såhär... börja försiktigt. Eller så kör du hardcore och förändrar allting på en gång, men jag tror personligen inte att det kommer hålla i längden. Som någon skrev, det gäller att hitta alternativ till de glädjeämnen du tar bort. Naturliga, bra glädjeämnen naturligtvis. Träning naturligtvis. Det kommer ge dig endorfiner och mer motivation. Men det räcker inte alltid till. Tycker det verkar som att du har bra idéer iaf så kör på.

Bra inlägg. Varför sluta med porr är viktigt kan du läsa traningsnarkomanens inlägg. Att runka är det inte något som helst fel på, tom naturligt. Det gjorde nog våra förfäder emellanåt också. Porr däremot med hundratals "potentiella" partners som producerar extrema dopamin nivåer. Det är något helt annat.

Så jag behöver vänja av min hjärna för att kunna få tillbaka känslan av att lära mig känna min egna kropp.

Mitt mål är inte heller att sluta hardcore med socker, sex osv. Göra det tillfälligt för att komma i en form där jag känner mig nöjd min kropp, som kommer göra det enklare att vistas bland folk då man får bättre självförtroende. Finns många vältränade och som gymmar hardcore som inte jag ser upp till alls. Det är inget per automatik som gör en till en bättre människa. Ger dig dock bättre förutsättningar till att göra saker i ditt liv, vad det än må vara du strävar efter.

För mig är inte en man en stor aggresiv, muskulös som får hur mycket fitta han vill. Vad jag definierar som en man jag skulle se upp till kan du se i mitt förra inlägg.

Överanalysera saker hör tyvärr till min natur. Ska försöka att se till att bara sätta igång, missar jag en måltid eller ett träningspass. Så ska jag inte låta det sänka mig utan fortsätta driva på .

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Utbildning vid 27? Fråga dig först vad du vill och om du är villig att lägga 3-5 år på detta. Har du betygen/HP till detta? Du kan ju göra HP pluggande till din hobby?

Har gjort högskoleprovet en gång och fick 1.0. Mina betyg är skit, så där kommer jag inte in på något. Spela WoW och ha hög frånvaro från skolan satte sina spår.

Innan jag satsar på utbildning vill jag dock känna att jag är i harmoni med mig själv.
Senast redigerad av ChangeIsPossible 2016-07-20 kl. 21:32.
Citera
2016-07-20, 21:25
Avslutad
Intressant och inspirerande tråd. Önskar dig all lycka och tror säkert att du kommer att klara det. Ha det gött
Citera
2016-07-20, 22:31
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChangeIsPossible
Det var ju vid två olika tillfällen så klart . Jag hade tur med att dem båda gillade att ta initiativ, samt att jag hade arbetat på mig själv och undvikit porr ett tag när det hände.

Svårt att inte klandra sig själv vid sådana tillfällen. Ska investera min tid och energi på mig själv nu istället för att allt det ska gå till datorn och jobbet istället.

Precis det jag menar. En ÄNNU större bedrift att lyckas med det vi TVÅ olika tillfällen.

Vet du vad, försökt att inte klandra dig själv någonsin. Ingen mer kommer att klandra dig mer än du klandrar dig själv, så ha det i åtanke.
Citera
2016-07-20, 23:02
Medlem
Om det är detta du vill ha hjälp med: "Lämna depression, porr och ångest bakom sig". Så borde du allt gå till nån och snacka med. Fysisk träning lär inte utveckla dig mentalt så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in