2016-07-20, 15:02
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.svenskfast.se/hus/stockholm/norrtalje/herrang/herrang/orviks-byvag-6/139411

Vad kommer det sig att inte massor med människor försöker köpa detta (Stockholms)hus, lägger ut hela renovering och modernisering på entreprenad, Och bara sitter tillbakalutad och håvar in 2 MSEK eller vad man nu kan sälja detta till för bubbelpris som ligger över byggkostnaden.
?

För det är väl inte så att kostnaden för renovering och modernisering är så stor att det landar på bubbelprisnivå, efter en sådan operation, och den som gör det tjänar inte ett öre?
?

De som har bubbelkunskap får väl förklara detta. Just nu är det ett mysterium.
Det där är inte ett stockholmshus. Det är ett ruckel mellan Stockholm (10 mil) och Gävle (13 mil).
Det är ju som att säga att man bor i Stockholm när man bor i Eskilstuna.

/T
2016-07-20, 15:06
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kraftigt lyft på småhusmarknaden

Prisutvecklingen har varit positiv i samtliga län under andra kvartalet. Uppgången på småhusmarknaden har varit särskilt stark i Stockholms län, där medelpriset ökade med 16 procent jämfört med i fjol.

Även i Dalarna, Örebro och Jämtland har medelpriserna ökat, med 12 procent. Sämre har det dock gått i Norrbottens, Östergötlands och Värmlands län, med ökningar om 7, 6 respektive 2 procent.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kraftigt-lyft-pa-smahusmarknaden/

De jämför ju med samma period förra året, så då är utvecklingen ganska risig. 6% på årsbasis i Östergötland måste innebära att priserna dalat senaste månaderna.
2016-07-20, 16:02
Medlem
Citat:
Problemet är att ni påstår saker som inte sanna och gömmer er bakom google för att slippa styrka det som inte går att styrka.

Inser du inte det absurda med om någon påstår att det är bevisat att alla bostäder bara är värd 1 kr och säger att Google har beviset?

Klipp och klistra en massa google artiklar via mobilen är inget jag ägnar mig åt på semestern, och att stanna upp för att packa upp datorn och spendera ett par timmar att skapa en vägg av text med förklaringen till familjen att jag ska vinna en argumentation på Internet hör du kanske själv hur tokigt det låter.

Sedan känner jag inte att jag måste presentera HUR dessa ekonomer räknat, då jag endast hävdat att dom sagt att Sve har en bubbla.

Googla om du känner att du har tid och det är viktigt för dig, vet att många källor redan finns i tråden så ni spelar bara ovetande.
2016-07-20, 16:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hittade den bloggen långt efter att jag börjat reagera på obalansen och de tidiga tecken som fanns, vad det nu har med saken att göra, jaha det måste vara så att du är ute efter att mäta penis! BRA LÅT OSS DÅ GÖRA DET.

Den som lyssnade på dina råd att köpa en BR har dubblat sina pengar, jättebra, dina råd kom dessutom i egenintresse då du köpte och sålde lägenheter på spekulation.

Samtidigt gav du rådet att sälja FING 2013-10-11, då stod aktien i drygt 10 spänn, dom som INTE lyssnat på dina råd har idag tiodubblat sina pengar.

Så med det sagt, bör man lyssna, eller inte lyssna på dina råd?

Möjligt att fingerprint gått upp, men totalt sett hade mina råd gett betydligt mer i plånkan än dina.

Dubbelt upp på en lgh blir betydligt mer i kronor och är en säkrare investering än FPC.

Sedan ska man inte jämföra bostäder med aktier. Långt ifrån samma sak.
2016-07-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Möjligt att fingerprint gått upp, men totalt sett hade mina råd gett betydligt mer i plånkan än dina.

Dubbelt upp på en lgh blir betydligt mer i kronor och är en säkrare investering än FPC.

Sedan ska man inte jämföra bostäder med aktier. Långt ifrån samma sak.

Det är alltid lätt att nerskriva risk till noll när man har facit.
2016-07-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det där är inte ett stockholmshus. Det är ett ruckel mellan Stockholm (10 mil) och Gävle (13 mil).
Det är ju som att säga att man bor i Stockholm när man bor i Eskilstuna.

/T
Huset är i Stockholms län. Eskilstuna är inte i Stockholms län.
Visst är det så att det finns renoverings och moderniserings behov. Men frågan är:

* Dels varför folk inte kaster sig över det om vi nu har bostadsbrist.

* Dels varför ingen köper det, lägger ut jobbet på modernisering och renovering på entreprenad och sedan håvar in en stor vinst genom att sälja det till bubbelpris.

Det är lite tunt med svar. En förklaring till det skulle kunna vara att vi inte har bostadsbrist.
En möjlig förklaring kan också vara att vi inte har någon bubbla och man skulle inte göra någon vinst på renoverings-projektet. Den höga byggkostnaden är en förklaring till prisnivåerna. Och så har folk starka preferenser över var dom vill bo, och är beredda att betala för det.

Men jag vill inte säga att vi inte har bostadsbrist eller inte har någon bubbla. Jag frågar de som är bättre vetande.
2016-07-20, 18:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Klipp och klistra en massa google artiklar via mobilen är inget jag ägnar mig åt på semestern, och att stanna upp för att packa upp datorn och spendera ett par timmar att skapa en vägg av text med förklaringen till familjen att jag ska vinna en argumentation på Internet hör du kanske själv hur tokigt det låter.

Sedan känner jag inte att jag måste presentera HUR dessa ekonomer räknat, då jag endast hävdat att dom sagt att Sve har en bubbla.

Googla om du känner att du har tid och det är viktigt för dig, vet att många källor redan finns i tråden så ni spelar bara ovetande.

Det kan vara jobbigt från mobilen men du medgav ju tidigare att du ljög.

Källa: google
2016-07-20, 20:07
Medlem
Citat:
Det kan vara jobbigt från mobilen men du medgav ju tidigare att du ljög.

Källa: google

På vilket sätt ljög jag ? Och hur har jag medgivit denna påstådda lögn.
2016-07-20, 21:07
Medlem
doldbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Huset är i Stockholms län. Eskilstuna är inte i Stockholms län.
Visst är det så att det finns renoverings och moderniserings behov. Men frågan är:

* Dels varför folk inte kaster sig över det om vi nu har bostadsbrist.

* Dels varför ingen köper det, lägger ut jobbet på modernisering och renovering på entreprenad och sedan håvar in en stor vinst genom att sälja det till bubbelpris.

Det är lite tunt med svar. En förklaring till det skulle kunna vara att vi inte har bostadsbrist.
En möjlig förklaring kan också vara att vi inte har någon bubbla och man skulle inte göra någon vinst på renoverings-projektet. Den höga byggkostnaden är en förklaring till prisnivåerna. Och så har folk starka preferenser över var dom vill bo, och är beredda att betala för det.

Men jag vill inte säga att vi inte har bostadsbrist eller inte har någon bubbla. Jag frågar de som är bättre vetande.

Jag kan tänka mig ett antal flera anledningar.

- Marknaden inser att man inte behöver bo i Stockholms län utan lika gärna kan bosätta sig i Eskilstuna, Västerås, Uppsala, Enköping eller Nyköping som alla torde ha närmare pendlingsavstånd räknat i tid till Stockholm. Vad finns det för egensyfte med att bo i Stockholms län?

- En anledning kan vara att objekt närmare Stockholm ger mer avkastning för verksamheten du beskriver. Ett hus som är närmare och i bättre skick är förvisso dyrare innan man slänger på lite fräscht och vitt, men ger måhända bättre avans vid försäljningen?

- Folk har fått upp ögonen (media har börjat skriva om en eventuell bobubbla, politiker har börjat agera lite smått, diverse internationella finansiella institut varnar oss i sina rapporter mm) för att vi har en ohållbar situation ifall bostadspriser och personliga skulder ska fortsätta i samma takt. Detta kan mycket väl göra att man inte är särskilt villig att ta risken att förlora satsat kapital ifall man inte hinner renovera och sälja innan eventuell krasch.

- Det är svårt att få lån för att rusta upp stugan. Krävs lite kapital ifall man inte har det själv som ska godkännas av banken. Om jag förstått saken rätt kan det vara lurigt att få lån när man bygger nytt också då det inte finns någon säkerhet på samma vis som vid ett befintligt hus (observera att det bara hörsägen från min sida). Skulle kunna funka som sommarstuga förvisso, men den marknaden har jag förstått det som går lite trögt för tillfället.

- Huset är hemsökt.

Ha det gott!
2016-07-20, 21:11
Medlem
Citat:
Hittade den bloggen långt efter att jag börjat reagera på obalansen och de tidiga tecken som fanns, vad det nu har med saken att göra, jaha det måste vara så att du är ute efter att mäta penis! BRA LÅT OSS DÅ GÖRA DET.

Den som lyssnade på dina råd att köpa en BR har dubblat sina pengar, jättebra, dina råd kom dessutom i egenintresse då du köpte och sålde lägenheter på spekulation.

Samtidigt gav du rådet att sälja FING 2013-10-11, då stod aktien i drygt 10 spänn, dom som INTE lyssnat på dina råd har idag tiodubblat sina pengar.

Så med det sagt, bör man lyssna, eller inte lyssna på dina råd?
Där har vi bevisat för att det är en ekonomisk katastrof att lyssna på kurtans "råd"
2016-07-20, 21:13
Medlem
Citat:
Kraftigt lyft på småhusmarknaden

Prisutvecklingen har varit positiv i samtliga län under andra kvartalet. Uppgången på småhusmarknaden har varit särskilt stark i Stockholms län, där medelpriset ökade med 16 procent jämfört med i fjol.

Även i Dalarna, Örebro och Jämtland har medelpriserna ökat, med 12 procent. Sämre har det dock gått i Norrbottens, Östergötlands och Värmlands län, med ökningar om 7, 6 respektive 2 procent.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kraftigt-lyft-pa-smahusmarknaden/

http://www.valueguard.se/sverigebr
2016-07-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
De jämför ju med samma period förra året, så då är utvecklingen ganska risig. 6% på årsbasis i Östergötland måste innebära att priserna dalat senaste månaderna.
Ja bostadspriserna är i fritt fall nu men halmstråssvenne är i förnekelsestadiet .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in