2016-07-20, 17:16
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej. Det är inte att det ligger mer bakom, det är att norska skidförbundet låtsas som att det inte är ett dopingbrott när det faktiskt är det.

Det är ett lindrigt brott, ett brott som förmodligen inte hade gjorts alls om norska skidförbundet/Sundbys läkare eller vem det nu är som haft hand om det hade gjort sitt jobb ordentligt.

Men nu gjorde dom fel och därför gjorde sig Sundby skyldig till ett dopingbrott. Så enkelt är det.

Du sammanfattar det väl.
Citera
2016-07-20, 17:24
Medlem
Min åsikt om astma och astmamedicin för toppidrottsmän har jag haft klar i många år och det gäller alla inklusive svenskar som använder denna medicin. Om det är så att en astmatiker kan bli världsmästare genom att använda ett preparat så vore det en stor framgång för alla de riktiga astmatiker som knappt klarar att gå uppför en trappa utan att vila på varje steg. I min värld kan inte en astmatiker bli någon framgångsrik idrottsperson utan att ta till hjälpmedel.....Självklart är det doping och det hade jag tyckt oavsett vilken nationell identitet utövaren har. Men som vanligt är det bortförklaringar, misstag etc.....
Citera
2016-07-20, 17:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du sammanfattar det väl.
Är det någon i Norge som kallar det dopingbrott förresten? När det var en svensk hockeyspelare i OS senast som åkte dit på nån huvudvärkstablett så var det stora rubriker i tidningarna om dopingskandal. Är det någon i Norge som över huvud taget erkänner att detta handlar om doping?

Känns ju lite som att det är en extremt öm tå i Norge, i Sverige vågar vi i alla fall prata om det. Och har du nån aning/teori om varför det är sån skillnad? Du har ju rätt bra koll på både Norge och Sverige.

Är det förresten bara när det är skidåkare det är så känsligt eller gäller det annars också?
Citera
2016-07-20, 17:30
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är det någon i Norge som kallar det dopingbrott förresten? När det var en svensk hockeyspelare i OS senast som åkte dit på nån huvudvärkstablett så var det stora rubriker i tidningarna om dopingskandal. Är det någon i Norge som över huvud taget erkänner att detta handlar om doping?

Känns ju lite som att det är en extremt öm tå i Norge, i Sverige vågar vi i alla fall prata om det. Och har du nån aning/teori om varför det är sån skillnad? Du har ju rätt bra koll på både Norge och Sverige.

Är det förresten bara när det är skidåkare det är så känsligt eller gäller det annars också?

Alla kallar det dopingbrott som jag sett hittills. I tillägg till detta ger man en bakgrund till hur det det begicks som självklart modifierar graden. Men det vore ju fel att jämføra det med Sochi-OS eller det vanliga friidrottspillreriet.

Det är väl ungefär lika känsligt som i Sverige.

Edit: Intresse før andras syn på saken. http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/forskjellige-reaksjoner-pa-sundbys-dom/3423245068.html (ntb motsvarar TT)
Senast redigerad av Gromgutten 2016-07-20 kl. 17:34.
Citera
2016-07-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du får väl tro vad du vill, man får det av att träna konditionsidrotter i kyla.
Hittade en uppgift om att en tredjedel av skidåkarna har/utvecklar köldastma. Det är alltså inte "de flesta" som du påstår.

Är det här orsaken till att Sundby var "sjuk" under VM i Falun? I själva verket var han under dopingutredning för kraftig överdosering av Ventoline.
Senast redigerad av rcs 2016-07-20 kl. 18:01.
Citera
2016-07-20, 17:49
Medlem
Jag är ingen expert på vilka effekter medicinen har, men tydligen så låg nästa hela tio gånger över det tillåtna gränsvärdet. Det låter jävligt mycket. Men jag är som sagt ingen expert.

"Alle beta-2-agonister er forbudt både i og utenfor konkurranse, unntatt inhalasjon av blant annet salbutamol inntil 1600 mikrogram på et døgn. Etter at sykdommen forverret seg i 2014 har Sundby tatt totalt 15 000 mikrogram fordelt over tre doser i løpet av et døgn – nesten ti ganger over lovlig dose."
Citera
2016-07-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag är ingen expert på vilka effekter medicinen har, men tydligen så låg nästa hela tio gånger över det tillåtna gränsvärdet. Det låter jävligt mycket. Men jag är som sagt ingen expert.

"Alle beta-2-agonister er forbudt både i og utenfor konkurranse, unntatt inhalasjon av blant annet salbutamol inntil 1600 mikrogram på et døgn. Etter at sykdommen forverret seg i 2014 har Sundby tatt totalt 15 000 mikrogram fordelt over tre doser i løpet av et døgn – nesten ti ganger over lovlig dose."
Jag är heller ingen expert, men en normal dos Ventoline för astmatiker innehåller 200 mikrogram Salbutamol. Så för att komma upp till gränsvärdet skall du ta normal dos 8 gånger. Sundby har alltså överdoserat normal dos Salbutamol 75 gånger!!!
Citera
2016-07-20, 18:28
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag är heller ingen expert, men en normal dos Ventoline för astmatiker innehåller 200 mikrogram Salbutamol. Så för att komma upp till gränsvärdet skall du ta normal dos 8 gånger. Sundby har alltså överdoserat normal dos Salbutamol 75 gånger!!!

Han är ju astmatiker......

Märkligt med alla Norska skidåkare som har astma, inte dåligt att dom är så bra med den sjukdomen.
Citera
2016-07-20, 18:40
Medlem
perry2s avatar
Den norske läkaren Gabrielsson som var på sporten har innan inte velat samverka på ett bra vis när höga, extremt höga blodvärden diskuterats i Tv (uppdrag Granskning)
Norge delar väl gräns med ryssarna vid Jacobselva.....?
Där finns en dela tt undersöka i Langrenn och Skidskytte...
Norge är även duktiga inom cykel, en annan smutsig sport.
Senast redigerad av perry2 2016-07-20 kl. 18:46.
Citera
2016-07-20, 18:51
Medlem
Nu kommer de fram, en efter en. Komiskt också att FIS frikände, det var ju väldigt "oväntat"
Citera
2016-07-20, 18:59
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89

Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Kanske värt att ta med nästa stycke:
Citat:
– Det er forskjell på om man tar det i en forstøver eller med vanlig spray. Når man tar med forstøver er doseringen helt annerledes. Med forstøver ligger de på litt høyere doser, så da blir det 5 000 mikrogram, forklarer lege Wasim Zahid til VG.

Inte för att jag vet vad forstöver är...
Citera
2016-07-20, 19:02
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Hva visste du?

Denne formalfeilen ligger to sesonger tilbake siden. Ikke siste sesong - når Sundby var overlegen.

Venter i spenning på en "intelligent" svensk forklaring til dette.

Har alltid misstänkt att den gubben har nåt att dölja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in