2016-07-20, 14:11
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Som jag skrev i en annan tråd; varför släpper de inte dessa preparat fria om de nu inte har några prestationshöjande effekter?

Ähh, oljekomunisterna får ju göra lite som dom vill, detta straffet, två månader
bevisar allt av vad det handlar om. Ingen är överraskad.
Citera
2016-07-20, 14:12
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogjo
Det stemmer forøvrig ikke at han er tatt for doping, men en "formalfeil."

Slik nytter ikke å forklare dårlige tapere.

De har funnet sin "årsak". Ferdig med den saken.
Citera
2016-07-20, 14:16
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Alla om åker skidor och är bättre än hela världen verkar ha det... Dessa norskar och sina astmamediciner är liksom en följetong i sig.

Haha, precis!

Sen har vi löpare som måste äta hjärtmedicin fast de är fullt friska.

Klart de dopar sig. Är så mycket pengar inblandat och alla tjänar på det. Åkarna och de som ska kontrollera dem gör det tillsammans.
Citera
2016-07-20, 14:16
Medlem
Jeg ser svenske medier melder at Sundy er tatt for doping fordi han har hatt for høye nivåer av astmamedisin. Dette er totalt feil.
Citera
2016-07-20, 14:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Det vet jeg ikke, jeg kan ingenting om astma, astmamedisin eller hvilken fordel det har for astmatikere utover det å "nullstille" dem opp til ikke-astmatikeres nivå. Men det jeg mente å si er at han ikke har tatt mer enn ellers, eller mer enn han hadde fått lov til å ta hvis de bare hadde forstått reglene og sendt inn papirer.

Men eftersom Björgen och Sundby dominerat som de gjort kan man ju åtminstone misstänka att de (Wada eller vilka det nu är som gör bedömningen) felkalibrerat var "nollställningen" ligger.

Ur ett mer filosofiskt perspektiv kan man även fundera över varför man tillåter idrottare att "nollställa" sig för eventuella defekter de har. Ska man exempelvis tillåta fysiskt svagare friidrottare att ta en mindre mängd steroider för att "nollställa" sig gentemot starkare konkurrenter? Personligen tycker jag att hela tanken bakom "nollställning" känns suspekt och öppnar upp för fusk (och fuskanklagelser). Bättre då att antingen skippa dispenserna eller att skippa dopingklassificeringen för dessa preparat.
Citera
2016-07-20, 14:21
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Jag visste det!

Hva visste du?

Denne formalfeilen ligger to sesonger tilbake siden. Ikke siste sesong - når Sundby var overlegen.

Venter i spenning på en "intelligent" svensk forklaring til dette.
Citera
2016-07-20, 14:22
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Jeg ser svenske medier melder at Sundy er tatt for doping fordi han har hatt for høye nivåer av astmamedisin. Dette er totalt feil.

Detta säger allt, det är ICKE doping när norrmän "äter fel"
Har du hört talas om regler?
Citera
2016-07-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Men eftersom Björgen och Sundby dominerat som de gjort kan man ju åtminstone misstänka att de (Wada eller vilka det nu är som gör bedömningen) felkalibrerat var "nollställningen" ligger.

Ur ett mer filosofiskt perspektiv kan man även fundera över varför man tillåter idrottare att "nollställa" sig för eventuella defekter de har. Ska man exempelvis tillåta fysiskt svagare friidrottare att ta en mindre mängd steroider för att "nollställa" sig gentemot starkare konkurrenter? Personligen tycker jag att hela tanken bakom "nollställning" känns suspekt och öppnar upp för fusk (och fuskanklagelser). Bättre då att antingen skippa dispenserna eller att skippa dopingklassificeringen för dessa preparat.

Dette er interessant tanker som jeg er med på.
Citera
2016-07-20, 14:24
Medlem
Citat:
Han har väl haft för höga nivåer för att det inte ska krävas dispens?
Citera
2016-07-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Detta säger allt, det är ICKE doping när norrmän "äter fel"
Har du hört talas om regler?

Ja, og jeg skrev også at jeg mener regelbrudd skal straffes. Også her. Men doping er det altså ikke snakk om. Jeg klandrer deg ikke, siden svenske medier rapporterer over en lav sko om den såkalte dopingen. CAS har ikke engang tatt stilling til hvor mye medisin Sundy har fått i seg.
Citera
2016-07-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Han har väl haft för höga nivåer för att det inte ska krävas dispens?

Jeg kan bare snakke ut ifra hva jeg har lest og hørt på pressekonferansen der de grundig gikk gjennom hva som har skjedd. Han er ikke dømt for doping, men en såkalt formalfeil fordi det ikke ble søkt om fritak for bruk av denne astmamedisinen. CAS har ikke tatt stilling til hvor mye han har fått i seg, fordi det er ikke det regelbruddet består i. Det er at han i det hele tatt brukte den uten å ha søkt om fritak. Hadde de bare søkt så hadde ikke dette vært noen sak.
Citera
2016-07-20, 14:32
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ja, og jeg skrev også at jeg mener regelbrudd skal straffes. Også her. Men doping er det altså ikke snakk om. Jeg klandrer deg ikke, siden svenske medier rapporterer over en lav sko om den såkalte dopingen. CAS har ikke engang tatt stilling til hvor mye medisin Sundy har fått i seg.

Ok, han blir bara avstängd utan anledning....?
Blunda på du bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in