Citat:
Kul att du faktiskt lägger tid på att sätta dig in i vad han skrivit!Scafetta
OK, läste på lite om Scafetta.
Som jag förstår det i korthet...
– Scafetta ifrågasätter de mätningar som gjorts av instrålningen från solen pga. att Challengerolyckan orsakade fördröjningar av ACRIM 2.
– Scarfetta hävdar att 60% av den globala uppvärmningen sedan 1970 "förefaller" vara orsakad av "cykler i solsystemet".
– De cykler som Scarfetta refererar till är:
a) Solfläckscykler.
b) Jupiters påverkan (omloppstid = 11,9 år).
c) Saturnus påverkan (omloppstid = 29,4 år).
d) Månen, Uranus och Neptunus påverkar också enligt Scarfetta.
e) Solens position varierar, som en följd av planeternas påverkan med cykler på 10, 20 och 60 år.
f) Månens pressesion påverkar med cykler på 8,85 och 18,6 år.
Jag har inte hittat några mätresultat som stöder Scafettas teorier. Någon?
Jag tolkar det som att de mätningar av solstrålningen som gjorts motbevisar
Scarfettas teorier.
Scarfetta har också utvecklat "Diffusion Entropy Analysis" som kan användas
för analys av statistik om tonårsgraviditeter.
Jag hittade ett annat Scarfetta-citat:
"The sun may have minimally contributed about 10 to 30 percent of the 1980-2002 global surface warming."
Scarfetta har förutsagt att klimatet "may remain approximately steady until 2030-2040".
Detta citat är från en artikel publicerad 2011 i The Open Atmospheric Science Journal.
Det var den senaste Scarfetta-artikel jag hittade.
Det finns också en "kontrovers" om huruvida Scarfetta har offentliggjort sin beräkningsmetodik.
Detta har bl.a. behandlats av New Scientist:
https://www.newscientist.com/article/dn18307-sceptical-climate-researcher-wont-divulge-key-program/
I och med detta har ingen kunnat reproducera Scarfettas beräkningsresultat.
Det är ett generellt "krav" i samband med att forskningsresultat publiceras, att
resultaten ska kunna återskapas av andra forskare.
Global nedkylning?
Har jag uppfattat korrekt att Scarfetta, utgående från sina beräkningar, har förutspått
en period av global nedkylning mellan 2000 och 2045?
–
OK, läste på lite om Scafetta.
Som jag förstår det i korthet...
– Scafetta ifrågasätter de mätningar som gjorts av instrålningen från solen pga. att Challengerolyckan orsakade fördröjningar av ACRIM 2.
– Scarfetta hävdar att 60% av den globala uppvärmningen sedan 1970 "förefaller" vara orsakad av "cykler i solsystemet".
– De cykler som Scarfetta refererar till är:
a) Solfläckscykler.
b) Jupiters påverkan (omloppstid = 11,9 år).
c) Saturnus påverkan (omloppstid = 29,4 år).
d) Månen, Uranus och Neptunus påverkar också enligt Scarfetta.
e) Solens position varierar, som en följd av planeternas påverkan med cykler på 10, 20 och 60 år.
f) Månens pressesion påverkar med cykler på 8,85 och 18,6 år.
Jag har inte hittat några mätresultat som stöder Scafettas teorier. Någon?
Jag tolkar det som att de mätningar av solstrålningen som gjorts motbevisar
Scarfettas teorier.
Scarfetta har också utvecklat "Diffusion Entropy Analysis" som kan användas
för analys av statistik om tonårsgraviditeter.
Jag hittade ett annat Scarfetta-citat:
"The sun may have minimally contributed about 10 to 30 percent of the 1980-2002 global surface warming."
Scarfetta har förutsagt att klimatet "may remain approximately steady until 2030-2040".
Detta citat är från en artikel publicerad 2011 i The Open Atmospheric Science Journal.
Det var den senaste Scarfetta-artikel jag hittade.
Det finns också en "kontrovers" om huruvida Scarfetta har offentliggjort sin beräkningsmetodik.
Detta har bl.a. behandlats av New Scientist:
https://www.newscientist.com/article/dn18307-sceptical-climate-researcher-wont-divulge-key-program/
I och med detta har ingen kunnat reproducera Scarfettas beräkningsresultat.
Det är ett generellt "krav" i samband med att forskningsresultat publiceras, att
resultaten ska kunna återskapas av andra forskare.
Global nedkylning?
Har jag uppfattat korrekt att Scarfetta, utgående från sina beräkningar, har förutspått
en period av global nedkylning mellan 2000 och 2045?
–
Jag har tyvärr "slut på internet" så jag orkar inte ladda upp pdfer för att dubbelkolla, utan skriver från minnet. I stort har jag koll, men exakta siffror kan diffa.
När det gäller a-f känns det bekant, förutom att jag hade för mig att Jupiters på något sätt samanföll mef 30-årscykeln, men jag vill poängtera att mitt intresse skapades av att det (enligt hans referentgranskade analys) finns ett antal periodiciteter i jordens medeltemperatur. Detta oavsett vad det skulle kunna bero på. Hans motsvarighet till dina a-f (förmodligen samma) fick mig än mer intresserad, då de visar på att det finns möjlig ny fysik att förstå. Men även utan inblandning av förklaringar a-f, så måste periodiciteten hos temperaturen förklaras och modelleras.
Det är naturligtvis intressant att se bekräftelser av hans rrsultat kring periodicitet i temperaturen, men jag tror inte vi kommer att få se det som vetenskaplig publikation, då det förmodligen saknar nyhetsvärde, eftersom det redan är ett kännt troligt faktum. Dessutom, byggs inga forskarkarriärer på att utmana IPCC.
Mer intressant skulle vara om någon verkligen (referentgranskat) motbevisade periodiciteten, då skulle frågan vara död. Om någon endast motbevisar hans motsvarighet till dina a-f, skulle fortfarande frågan kvarstå: men varför finns periodiciteten? Hur modelleras den? Hur inkluderar vi den i IPCC, så att vi får en rättvisande modell av verkligheten?
Det finns en artikel från Scafetta senare än 2011, de två jag länkade till i tidigare inlägg bland annat.
När det gäller Scafettas förutsägelser, har han gjort äkta förutsägelser med en formel som är orörd sen 2000. Dessa förutsägelser är iofs intresdanta, men även om de skulle bli visa sig bli fel, måste man fortfarande förhålla sig till historisk periodicitet.
Pga mitt kassa internet uppmanar jag dig att själv söka på "Scafetta Widget", där hans projektion enbart baserat på cyklikaliter upp till 30 år (+en term med 0.9 grader per århundrade för att simulera millenial och århundrades- cyklikalitet (eller mänsklig inblandning som han verkar mena nu -han vill väl bli PK, då han behöver forskningsmedel
)) Jag noterade på samma sökning att tempen typ 2014 spikade upp långt ifrån hans projektion, men den spikade å andra sidan ner från hans projektion runt 2005. Rätt spännande att följa i alla fall, även om det inte är avgörande i fallet.Någon i forumet (du?) länkade förresten till en sida som ville argumenteta mot Scafetta Widget, och det var en av de sämsta debunk-sidor jag någonsin läst. Exempelvis tog de termen 0,9 grader per århundrade (se ovan) och körde den bakåt(!) i tiden, say no more. Intressant också att samma oseriösa debunk-sida benämner Scafetta som "astrolog", WTF? Om någon inte insett den absoluta dumheten i det uttalandet, PMa mig, så ska jag förklara i all välmening, så ni slipper skämmas i offentligheten.
Normalt sett delar forslare med sig sv data om någon ifrågasätter (likt du naturligtvis gör i din FFT analys), men det kan vara så att förtroendet är brutet på något sätt. Scafetta hänvisar till att den vetenskapliga tidskriften kan publicera hans metoder och data ifall de vill... Något har gått snett här, men givet den (av allt att döma) kunskapsfientlige attityden hos de som kritiserar honom, och de fruktansvärda invektiv (för en fysiker) som slängs emot honom (jag tänker bl a "astrolog") och den (vad det verkar) ovetenskspliga smutskastningskampanj som pågår, förstår jag varför han från sin sida inte längre har förtroende för vissa personer.
På (den långsamma) mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2016-07-20 kl. 02:16.
Senast redigerad av Superlistig 2016-07-20 kl. 02:16.