Citat:
Jag vet inte vad du menar med i motsats till mig, jag tycker inte varken Cruz delegatspel eller försöken i regelkommittén och under konventen - rent principiellt - att få igenom unbinding är fel. GOP-etablissemanget har försökt forma regelverket för att dra makt från delstaterna och gräsrötterna till RNC - GOP riks om man vill försöka passa in i svenska termer - och utforma det på ett sådant sätt att det ska gynna de som har makt och mediakontakter nog att kunna vinna den stora massan. Dvs etablissemangskandidaten över gräsrotskandidater. Japp. Men jag hoppas att försöker ändå. Men jag tror, att Trump gynnas av sådant. Det var ju samma sak, när Cruz "fixade" delegater. Han gjorde det helt legalt, men det uppfattades inte så. Samma sak igår — det var enligt reglerna, men dessa regler [och hur nevertrumpers skötte det] uppfattades [tror jag] som som smutsig spel :yes :
I motsats till dig, uppfattar jag att system är riggat bara i det avseende, att media inte gör sitt jobb. Därför om Trump bokstavligen blir martyr, är det över, tror jag. Trump är en av två politiker som kan hantera media [den andra är Putin
]. Han pratar via media direkt till folket och håller vi-de-avstånd till media. [Precis som Putin
]
Gingrich, som har liknande åsikter och är bra retoriker, vill vara kompis med media – noll trovärdighet
I motsats till dig, uppfattar jag att system är riggat bara i det avseende, att media inte gör sitt jobb. Därför om Trump bokstavligen blir martyr, är det över, tror jag. Trump är en av två politiker som kan hantera media [den andra är Putin
]. Han pratar via media direkt till folket och håller vi-de-avstånd till media. [Precis som Putin
]Gingrich, som har liknande åsikter och är bra retoriker, vill vara kompis med media – noll trovärdighet

Trump kom sedan in från andra hållet och krossade etablissemanget på deras egna spel, genom att dra fördel av deras regelverk och vinna den stora massan framför de partiengagerade gräsrötterna. All heder för det. Man får kunna hålla två tankar i huvudet här samtidigt. Det är positivt att Trump vann på deras spel, men det är inte nödvändigtvis positivt att försvara det systemet han drog nytta av för att vinna. Nu sluter GOP-etablissemanget upp bakom Trump i kampen mot #NeverTrump, och lyckades i regelkommittén drar ännu mer makt från delstaterna/gräsrötterna till GOP Riks. Trumps supportrar hejar givetvis på, eftersom det i nuläget gynnar Trump med bundna delegater. Man får komma ihåg bara att Trump bara blivit presidentnominerad, han har inte tagit makten över själva partiapparaten eller partitoppen, och om/när Trumps era är över - så sitter nu GOP-etablissemanget med en järnhand över partiet.
Är det värt det? Att Trump får den här chansen, för att därefter säkra makten åt GOP-etablissemanget? Han, och framförallt alla rörelser han ger en enorm draghjälp, kan förmodligen göra mer nytta under den här perioden än vad t.ex. de interna upprorsmakarna inom freedom caucus, tea party, de konstitutionsnära osv. som sällan vågar dra igång någon verkligt radikal förändring. Bara folk är med på att nu sätts väldigt mycket på ett kort, bryts inte de neokonservativa/"moderates" makt över republikanerna såväl som amerikansk politik fullständigt under Trumps era har den här processen expanderat deras makt rejält när de kommer tillbaks. Man får ju komma ihåg att upproret mot det nya regelverket inte bara grundades i Anti-Trump, men också som en del i dragkampen om makten ska centraliseras eller decentraliseras i GOP.