Citat:
Ursprungligen postat av
bengtboxare
Hej!
Jag undrar om någon tidigare har sökt sommarkurser men blivit underkänd, och hur det gick med ansökningen för CSN till HT.
Jag har ansökt om CSN för 7.5 hp nu i sommar men kommer förmodligen bli underkänd på kursen. Det jag undrar då är hur detta kommer att påverka CSN för HT. Jag har godkänt i alla kurser förutom en 7.5p (har en restinlämning kvar, kommer bli klar nu i juli).
Blir jag återbetalningsskyldig direkt eller låter dom mig vara? Någon annan som varit/är i samma sits och vet hur det ligger till? Jag lyckas inte hitta något på CSN's sida..
Du blir inte "återbetalningsskyldig" för att ha misslyckats med en kurs.
Om du har ansökt om studiemedel för 7,5 hp i sommar och klarade 22,5 hp av 30 hp i våras (om du hade studiemedel på heltid?), och nu har en restinlämning på 7,5 hp därifrån som rapporteras in nu under sommaren torde den räknas till sommarperioden, alltså kommer du uppnå resultatkravet (75 %) med råge - 7,5 av 7,5 hp.
Citat:
Ursprungligen postat av
20kr
Hej,
Jag hoppade av en utbildning, redan efter första terminen eftersom det var verkligen inget för mig och något helt annat än vad jag hade förväntat mig. Nu har jag lyckats komma in på ett program som jag gärna vill gå men csn vägrar ge mig studielån. Under tiden jag studerade hade jag enbart studiebidrag som jag ville betala tillbaka när jag avbröt studierna men det gick tydligen inte utan jag fick behålla pengarna enligt de. Nu är det ett problem. Jag vill enbart ha studielån nu, behöver inget studiebidrag, men det går inte utan jag får plugga in poängen istället. Och det hinner jag inte göra över sommaren.
Har någon varit med om detta och hur löste ni det isf? Eller något tips på hur man ska göra (förutom att jobba ihjäl sig för det räknar jag redan med att jag får göra)?
Du kan inte ta enbart studielån, studiemedel innebär antingen enbart bidrag eller bidrag och lån. Varför skulle du över huvud taget vilja låna t ex 6 000 kr när du istället kan
få 2 800 kr och låna 3 200 kr?
Citat:
Ursprungligen postat av
VHONS
Om du fortfarande är registrerad på din gamla utbildning så kan du avsluta kurserna där.
Nej, inte så här långt i efterhand vad jag vet.