2016-07-17, 16:46
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Proteinpulver har inte potential att rubba balansen mellan signalsubstanser i hjärnan,proteinpulver kan inte orsaka niacin brist.
För du samma resonemang om typ Alvedon? "Det ska man absolut inte ta för det har potential att ge allvarliga leverskador". Visst, men precis som för allt annat, inklusive lysin, är det dosberoende.
Citera
2016-07-17, 18:33
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det är ju läge för en länk om du ska komma med dylika svepande påståenden. Om man har ett relativt underskott på en viss aminosyra ställer jag mig mycket tveksam till att ett tillskott "inte skulle ha någon funktion och dessutom ha negativa effekter". Jag tar själv lysin de dagar mitt proteinintag är övervägande gluten. Du kan väl förklara vilken avgörande skillnad det är mellan lysinet i ett kosttillskott och lysinet i, säg, ett ägg.

Du får inte ett underskott av aminosyror om du använder animaliska proteinkällor. Hur äter du dom dagarna ditt proteinintag är övervägande gluten? 5 kg pasta?

All forskning tyder på att BCAA är totalt verkningslöst och bara slöseri med pengar. Man vet inte hur stora koncentrationer av just dessa aminosyror påverkar kroppen långsiktigt men det finns forskning som tyder på att det finns negativa hälsoeffekter av det.

Det kan finnas olika isomerer i naturliga och i syntetiska aminosyror till exempel.
Citera
2016-07-17, 19:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Jag brukar blanda det tillsammans med L-Leucine, i min sojaproteinisolat shake, fungerar utmärkt, dock får man låta det stå en stund och skaka om emellanåt, så att att allt löser upp sig till slut, och alla vita lysinklumpar försvinner därefter.

Men jag kommer lägga ner fria aminosyror helt, snart (lysine är snart slut, och leucine ungefär halvvägs). Helt onödigt så länge du får i dig ett fullvärdigt proteinpulver (alltså 1.0 i PDCAAS-värden). Kör man dessutom med vassleisolat så är fria EAA eller BCAA aminosyror ännu mer onödigt.

Kör man dock vegansk bodybuilding så kan man eventuellt behöva kompensera med L-Lysine, eftersom det är ganska vanligt att det är just lysin som är den bristande essentiella aminosyran i vegansk föda, men så länge du dricker en tillräckligt stor mängd låt oss säga sojaproteinisolat, och äter t.ex. gula ärtor, så är det lugnt med lysin.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-07-17 kl. 19:40.
Citera
2016-07-17, 19:42
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
För du samma resonemang om typ Alvedon? "Det ska man absolut inte ta för det har potential att ge allvarliga leverskador". Visst, men precis som för allt annat, inklusive lysin, är det dosberoende.
Alvedon har en bevisad positiv effekt.
Det smakar dessutom inte självdöd grävling.
Citera
2016-07-18, 01:05
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Du får inte ett underskott av aminosyror om du använder animaliska proteinkällor. Hur äter du dom dagarna ditt proteinintag är övervägande gluten? 5 kg pasta?
Seitan, naturligtvis. En sån här innehåller t.ex. 68 gram protein. Och det är klart att det går att äta så att du inte behöver ta något extra lysin. Men jag tycker inte att en irrationell rädsla för saker i pulverform är ett starkt skäl att börja döda andra individer och äta deras muskler.

Citat:
All forskning tyder på att BCAA är totalt verkningslöst och bara slöseri med pengar. Man vet inte hur stora koncentrationer av just dessa aminosyror påverkar kroppen långsiktigt men det finns forskning som tyder på att det finns negativa hälsoeffekter av det.
Forskning om BCAA (där lysin inte ingår) är inte särskilt relevant i en diskussion om lysin. Dessutom har du missförstått forskningen. Det är naturligtvis dosberoende. Utan att ens titta på den forskning du inte länkar till kan jag berätta att de talar om höga absoluta eller relativa intag av BCAA. Om du äter någorlunda rimliga mängder protein men har ett underskott på en aminosyra har ingen visat att ett tillskott av den har en negativ hälsoeffekt.

Citat:
Det kan finnas olika isomerer i naturliga och i syntetiska aminosyror till exempel.
Det är återigen läge för en länk.
Senast redigerad av BlaBlaBrah 2016-07-18 kl. 01:07.
Citera
2016-07-18, 01:06
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Alvedon har en bevisad positiv effekt.
Det smakar dessutom inte självdöd grävling.
Eftersom man tvärdör om man inte får i sig lysin får man nog säga att det har en bevisad positiv effekt.
Citera
2016-07-19, 00:16
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Eftersom man tvärdör om man inte får i sig lysin får man nog säga att det har en bevisad positiv effekt.
Jag tänkte iofs på Leucin men vem fan får bryst på Lysin,folk som är allergiska emot allt?
Citera
2016-07-19, 02:05
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Jag tänkte iofs på Leucin men vem fan får bryst på Lysin,folk som är allergiska emot allt?
Veganer. Eller brist och brist, men gluten har typ 40% av lysinet i ett komplett protein, så om man drar i sig en massa seitan är det knepigt att kombinera sig ur det. Det är mycket enklare att ta en tesked lysin. Det kostar ungefär en krona och eftersom jag är en man mitt i karriären rör jag mig lätt och ledigt med sådana summor.
Citera
2016-07-19, 14:20
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Veganer. Eller brist och brist, men gluten har typ 40% av lysinet i ett komplett protein, så om man drar i sig en massa seitan är det knepigt att kombinera sig ur det. Det är mycket enklare att ta en tesked lysin. Det kostar ungefär en krona och eftersom jag är en man mitt i karriären rör jag mig lätt och ledigt med sådana summor.
Baljväxter innehåller lysin?
Lysin är alltså ett problem för veganer som bara äter grönsaker som ser ut som kött?

Asså...
http://www.healthline.com/hlcmsresource/images/topic_centers/ErectileDysfunction/L-Lysine.jpg
Att få Lysin brist är en bedrift.
Senast redigerad av Slackoff 2016-07-19 kl. 14:25.
Citera
2016-07-19, 15:14
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Lysin är alltså ett problem för veganer som bara äter grönsaker som ser ut som kött?

Asså...
http://www.healthline.com/hlcmsresource/images/topic_centers/ErectileDysfunction/L-Lysine.jpg
Ja, den fina bilden du har googlat fram stämmer. I princip allt protein innehåller lysin. Men problemet är liksom inte att man skulle råka få i sig noll lysin eller att intaget över tiden skulle vara så lågt att man skulle utveckla "Lysin brist". Problemet (nåja) är att kroppen behöver en viss mängd av de essentiella aminosyrorna per gram protein för att kunna använda det till något annat än oxidation. Gluten innehåller som sagt knappt 40% så mycket lysin som referensproteinet så om du äter korven jag länkade tidigare i tråden får du visserligen i dig 68 gram protein men endast 1163 mg av de drygt 3000 mg lysin du behöver för att kunna utnyttja det. Om resten av proteinet du får i dig under dagen speglar referensproteinet kommer de 68 gram du fick i dig från korven endast motsvara 26 gram fullvärdigt protein. Det fixas väldigt enkelt genom att ta tre gram lysin till en trivial kostnad. Man kan naturligtvis istället försöka fylla resten av sitt proteinbehov med proteiner som har ett överskott av lysin relativt referensproteinet, där sojaprotein är det vanligaste valet. Men det innehåller bara 50% mer lysin än referensproteinet. Så om du vill få i dig, säg, 130 gram protein kommer det inte räcka även om hela ditt återstående proteinintag består av sojaprotein (vilket det naturligtvis inte kommer göra).

Ja, men kan man inte strunta i att äta den där korven och välja något annat istället? Jo, det är klart man kan, men varför skulle man om man nu som undertecknad gillar att dra en glutenkorv emellanåt? För att undvika att provocera flashbackanvändare som är rädda för saker i pulverform?
Citera
2016-07-19, 20:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Asså...
För att spinna vidare på det BlaBlaBrah skrev, så behöver du minst 5.1 gram lysin per 100 gram protein, eller 10.2 gram lysin per 200 gram protein, och så vidare (och mer än 5.1 g / 100 g, skadar inte, det är bara bra, gäller alla EAA). Och ja, i stort sett all mat som innehåller protein, innehåller lysin; det är väldigt ovanligt att någon essentiell aminosyra saknas (finns dock exempel, som gelatin, men det är ju inte heller en naturlig matprodukt, utan snarare väldigt processad), men vad det egentligen handlar om är att olika essentiella aminosyror kan vara i otillräcklig mängd (per 100 g protein). Lysin är kanske den vanligaste bristande essentiella aminosyran i vegansk mat (finns andra också dock, som t.ex. metionin, och ibland tryptofan).

Sedan är det inte alla som har ett proteinbehov på 100 g protein (eller mer) per dag, så vanliga icke-atletiska veganer har lägre lysinbehov, men gymmar du så har du ett så högt proteinbehov.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-07-19 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in