2016-07-18, 00:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Javisst.. "Kommunens renhållningsordning, registerutrag från inskrivingsmyndigheten beträffande fastigheten Svenljunga Ringestena 2:3, ytterligare en faktura samt styrdokument beträffande Kommunens avfallstaxa 2013, vilket inte kan ges någon annan betydelse än att även dessa handlingar åberopas som bevisning. "
Det vill säga kommunen kräver sophämtningsavgisft för torpet i skogen där Rune hittades död.
Men när han (eller någon)svarar, så är de som om det gällde den nyinköpta fastigheten.
hus 2 Brokvarn 5: Svenljunga
Ljungaforsvägen 9A
51253 SVENLJUNGA Till SALU
2,65 ha inköpt av Rune 2012-05-25

"Av Kommunens renhållningsordning och styrdokument beträffande avfallstaxa 2013 framgår vidare att ett tillfälligt uppehåll i hämtning av hushållsavfall kan beviljas efter skriftlig ansökan från fastighetsägaren. Kommunen gör gällande att så också har skett, men först från den 1 juli 2013. Denna uppgift har inte ifrågasatts av Rune LinderLood. Inte heller har uppgiften om Rune Linder-Loods ägande av fastigheten Svenljunga Ringestena 2:3 satts i fråga; ägandet bekräftas vidare av registerutdraget från inskrivningsmyndigheten"
Rune ägde fastigheten Ringestena, Ringsås 2:3 och har inte motsatt sig detta men 1 juli 2013 ska han efter skriftlig ansökan begärt tillfälligt uppehåll av sophämtningen.

Någon verkar ju ha rört till det för sig där... Rune har begärt uppehåll i hämtning men blandat ihop fastighetsbeteckningarna? Nå, frågan om sophämtning är väl inte av direkt relevans för Runes död, det är väl knappast Tekniska nämndens ordförande som i frustration stoppat Rune själv i soptunnan... Men fastighetsbeteckningarna är klara och vi vet vilken fastighet som är torpet där han hittades och Rune ska vara ägare till båda dessa även om vi inte vet hur ägarbilden i övrigt ser ut.
Citera
2016-07-18, 00:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Någon verkar ju ha rört till det för sig där... Rune har begärt uppehåll i hämtning men blandat ihop fastighetsbeteckningarna? Nå, frågan om sophämtning är väl inte av direkt relevans för Runes död, det är väl knappast Tekniska nämndens ordförande som i frustration stoppat Rune själv i soptunnan... Men fastighetsbeteckningarna är klara och vi vet vilken fastighet som är torpet där han hittades och Rune ska vara ägare till båda dessa även om vi inte vet hur ägarbilden i övrigt ser ut.
Japp så är det. Konspiratoriskt lagd som jag är funderar jag ju över när Rune verkligen bevisligen var i livet senast. Och när godeman tillsattes. Att hans kontokort användes våren 2014 är knappast bevis för att han levde. Om han sågs i Göteborg...med viss tveksamhet, eventuellt missförstånd, måste man ifrågsätta när han senast var i livet.
Citera
2016-07-18, 00:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Japp så är det. Konspiratoriskt lagd som jag är funderar jag ju över när Rune verkligen bevisligen var i livet senast. Och när godeman tillsattes. Att hans kontokort användes våren 2014 är knappast bevis för att han levde. Om han sågs i Göteborg...med viss tveksamhet, eventuellt missförstånd, måste man ifrågsätta när han senast var i livet.

Ja, frågan är när någon verkligen kände honom pratade med hon.
Citera
2016-07-18, 00:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, frågan är när någon verkligen kände honom pratade med hon.
Tyvärr tror jag vi är mer nyfikna och intresserade än polisen.
Citera
2016-07-18, 02:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tyvärr tror jag vi är mer nyfikna och intresserade än polisen.

Så kan det tyvärr vara och även om intresset nog finns kan det ju ha alltför lite att gå på. Noterar att Rune är borta från BT:s hemsida. Borde ju vara ett tacksamt "sommarmord" för lokaltidningen men får de inte mer information från lokalbor eller polis finns ju inget att skriva...
Citera
2016-07-18, 10:23
Medlem
Fastigheten i Svenljunga är borttagen från mäklaren nu.
Sen är det inte alls säkert att Rune använt sitt kontokort i slutet av april 2014.Det vi vet är att
det varit en banktransaktion och den har ju likaväl kunnat vara fysisk.
Senast redigerad av Riskan 2016-07-18 kl. 10:33.
Citera
2016-07-18, 14:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Fastigheten i Svenljunga är borttagen från mäklaren nu.
Sen är det inte alls säkert att Rune använt sitt kontokort i slutet av april 2014.Det vi vet är att
det varit en banktransaktion och den har ju likaväl kunnat vara fysisk.

Det är helt riktigt. Utifrån det vi vet om Rune är det fullt möjligt att han föredrog att betala med kontanter och det helt enkelt var ett uttag det handlade om. En 85-åring som är känd för att bara använda kontanter kan ju antas ha sådana hemma. Han blir ett obehagligt lockande och lätt mål för en samvetslös skurk.
Citera
2016-07-18, 23:26
Medlem
Det mest intressanta är vem som kört Rune till torpet en sista gång.
Den personen bör ha ganska god info om vad som hänt Rune efter den
körningen.Antar att det 2014 loggades körningar precis som idag,eller?
Kanske ett förhör m chauffören ifråga skulle löna sig. till polisen.
Citera
2016-07-18, 23:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Det mest intressanta är vem som kört Rune till torpet en sista gång.
Den personen bör ha ganska god info om vad som hänt Rune efter den
körningen.Antar att det 2014 loggades körningar precis som idag,eller?
Kanske ett förhör m chauffören ifråga skulle löna sig. till polisen.

Fast om den som körde inte är inblandad är det svårt för denne att veta att han var den siste chauffören...
Citera
2016-08-04, 20:46
Medlem
Säkert besvarat innan, men 'varför en 80+ köper en stuga' - kanske känns udda men jag känner flera äldre som köper hus och bil eller t.o.m valpar. Jag tror att det håller igång människan att inte 'ge upp' bara för att man är en viss ålder.

Jag ska träffa bekanta som är boende omkring Svenljunga, tänkte höra mig för om de vet något om detta förutom var AB skrivit.
Vet vi ifall R varit i kontakt med vården mycket? Hur har han uppfattats av samhället i övrigt? Som ett 'orginal'? Förstår att han kansle sällan besökte samhället mem Svenljunga är en väldigt liten stad och var han en enstöring - en sådan kuf kanske beter sig specielt och det märker omgivningen av, tänker jag.

Adressen till stugan? Med vänlig hälsning,
Citera
2016-08-04, 21:01
Medlem
Citat:
Vi jobbar med att kartlägga hans liv och personer omkring. Bland annat har vi funderingar kring en bil, säger Claes Lindberg, kommissarie vid polisens avdelning för grova brott i Borås.
Den aktuella bilen, som Lindberg inte vill kommentera vilken modell det rör sig om, ska ha synts till i Göteborgs- och Boråstrakten under våren 2014. Det har polisen fått från flera av varandra oberoende källor.
– Det är ganska naturligt att den rört sig i Göteborg och Borås, eftersom han bodde där. Men sedan skrotades den i Skåne, det vill vi veta mer om, säger Claes Lindberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23281473.ab
Citera
2016-08-04, 21:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykko
Säkert besvarat innan, men 'varför en 80+ köper en stuga' - kanske känns udda men jag känner flera äldre som köper hus och bil eller t.o.m valpar. Jag tror att det håller igång människan att inte 'ge upp' bara för att man är en viss ålder.

Jag ska träffa bekanta som är boende omkring Svenljunga, tänkte höra mig för om de vet något om detta förutom var AB skrivit.
Vet vi ifall R varit i kontakt med vården mycket? Hur har han uppfattats av samhället i övrigt? Som ett 'orginal'? Förstår att han kansle sällan besökte samhället mem Svenljunga är en väldigt liten stad och var han en enstöring - en sådan kuf kanske beter sig specielt och det märker omgivningen av, tänker jag.

Adressen till stugan? Med vänlig hälsning,

Den adressen är Ringås, Ringestena, Svenljunga. Jag ser inget husnummer. Se länk till hitta.se i detta inlägg: (FB) Död person funnen i Svenljunga - polisen misstänker mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in