2016-07-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.dn.se/kultur-noje/kvinnliga-lajvare-slar-tillbaka-mot-slavhandeln/

Tjejerna slår tillbaka, tjejerna har fått nog ...

Det där är ju bara ett gäng sura "hen" som vill ha uppmärksamhet. ingen tar såna på allvar. De har ingen humor eller förstår sig på riktiga killar.
Citera
2016-07-17, 12:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Desto mer jag läser dina inlägg desto mer inser jag att du hatar kvinnor.

Jag hatar inte kvinnor, dock så ogillar jag lättkränkta pk-kvinnor som tror att de är världens medelpunkt.

En sak som teatergruppen kan kritiseras för är att de enbart involverar unga kvinnor i skådespelet, tycker jag. Dock inget att hetsa upp sig för, livet går vidare oavsett vad de pysslar med i den där vikingabyn.

Hur som helst så vill jag se inspelningen av händelsen innan jag tar slutgiltig ställning till om händelsen är i närheten av att kunna misstänkas vara ett brott.
Citera
2016-07-17, 16:51
Medlem
vigillarfittas avatar
Jag har en känsla av att en massa självutnämnda nationalister tar låtsasvikingarna i försvar.

Vad dom inte fattar är att dom bidrar till att smutsa ned vår historia då vi inför turister framställs som några perversa arabliknande barbarer med slavflicka-fetish.

Idioter. Det är inte såhär vår historia ska visas upp. Juden applåderar och flashback-nationalisten fattar ingenting.
Citera
2016-07-18, 09:34
Medlem
vigillarfittas avatar
Har lite ljudproblem så jag hör inte vad dom säger.
Men cirka 3.25 min in i detta klipp piskar dom mot tjejens fötter så hon hoppar : https://www.youtube.com/watch?v=NiahSpkqKuU

Är det i syfte att få brösten att hoppa eller hör man någon annan förklaring?
Citera
2016-07-18, 09:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Har lite ljudproblem så jag hör inte vad dom säger.
Men cirka 3.25 min in i detta klipp piskar dom mot tjejens fötter så hon hoppar : https://www.youtube.com/watch?v=NiahSpkqKuU

Är det i syfte att få brösten att hoppa eller hör man någon annan förklaring?

Som jag förstår det så är det för att visa att hon kan "dansa" men ja det går absolut att se det som ett försök att få hennes bröst att hoppa.

Jag håller för övrigt med en hel del andra användare rörande att de borde ha haft en eller två statister och inte fånga in publiken då det är mycket som kan gå fel och man vet inte vilken typ av person det är man "djävlas" med, det kunde ha slutat med någon som fick en panikattack eller något annat liknande och då hade teatergruppen legat mycket värre till.
Citera
2016-07-18, 09:54
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som jag förstår det så är det för att visa att hon kan "dansa" men ja det går absolut att se det som ett försök att få hennes bröst att hoppa.

Jag håller för övrigt med en hel del andra användare rörande att de borde ha haft en eller två statister och inte fånga in publiken då det är mycket som kan gå fel och man vet inte vilken typ av person det är man "djävlas" med, det kunde ha slutat med någon som fick en panikattack eller något annat liknande och då hade teatergruppen legat mycket värre till.

Det kan vara så att de arab-influerade ickenordiska hobbyvikingarna helt enkelt inte kan rekrytera kvinnliga statister. Jag har mycket svårt att se kvinnor frivilligt arbeta med dessa.
Citera
2016-07-18, 10:27
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det kan vara så att de arab-influerade ickenordiska hobbyvikingarna helt enkelt inte kan rekrytera kvinnliga statister. Jag har mycket svårt att se kvinnor frivilligt arbeta med dessa.

Med rätt typ av villkor och en tillräckligt bra lön så borde det inte bli svårt och hitta en kvinnlig amatörskådespelare som ställer upp på att bli fångad X antal gånger om dagen.

Sen så tror jag inte de är arab-influerade utan att det snarare handlar om att de spelar på romantiseringen av vikingar som har existerat i många år.
Citera
2016-07-18, 10:59
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Med rätt typ av villkor och en tillräckligt bra lön så borde det inte bli svårt och hitta en kvinnlig amatörskådespelare som ställer upp på att bli fångad X antal gånger om dagen.

Sen så tror jag inte de är arab-influerade utan att det snarare handlar om att de spelar på romantiseringen av vikingar som har existerat i många år.

Jag vill hävda att de är åtminstone inspirerade av orientalismen utan att ha en aning om det själva. Detta är inga bildade människor. Den största inspirationen kommer nog från senaste runkfantasin framför datorn. Men även BDSM-bilder och teckningar har ju historiska förlagor.

Den klassiska bilden av en ful man som säljer vacker ung kaukasisk kvinna/flicka fjättrad vid en påle (i konsten oftast naken) är ett typiskt motiv inom orientalismen.

Så som jag redan skrivit blir det lite ironiskt då folk som tror sig vara nationalister tar denna teatergrupp i försvar då teatergruppen förfular vår nordiska historia med historiskt ovidkommande perversa inslag från Orienten /Nordafrika.

Vi var först i världen att förbjuda slaveri och trälsystemet under järnåldern var inte samhällsbärande på samma sätt som slaveriet var en förutsättning för romarrikets eller ottomanska imperiets välstånd.

Slavmarknad med tillhörande påle, halsjärn och söt blondin är alltså helt ovidkommande på en "vikingamarknad". Jag skulle med våld vilja banka in det i varje "nationalists" skalle.
Visst kan man visa upp träldom på en vikingamarknad. Men då ska också vara i syfte visa det så historiskt korrekt som möjligt.

Här är några typiska orientalistiska motiv. Inte ens inom den romantiska vikingakonsten från 1800-talet hittar vi detta :
http://www.1st-art-gallery.com/thumbnail/71837/1/Purchase-Of-A-Slave.jpg

https://www.toperfect.com/pic/Oil%20Painting%20Masterpieces%20on%20Canvas/Gerome%20Jean-Leon_France_1824-1904/9-Slave-Auction-Greek-Arabian-Orientalism-Jean-Leon-Gerome.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/9d/dd/17/9ddd17c5bd5a40713b271a4008db1d2d.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-OZcLOrWGOcA/TnUZq_8mtyI/AAAAAAAAAGw/Eg-FRjuzLdA/s1600/The+slave+market+by+Fabio+Fabbi+%2528Italian%252C+ 1861-1946%2529.jpg

Förresten,känns ovanstående bekant?

Sluta ta denna kringsresande pajasgrupp i försvar.
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-07-18 kl. 11:12.
Citera
2016-07-18, 11:06
Medlem
Shamdons avatar
Vore onekligen lustigt att åka dit några stycken nästa år och när de små kåta nördarna ger sig ut på jakt efter nästa blonda kjoltyg slå dem i järn och sätta fast dem i varsin skampåle och låta folk som går förbi ge dem spott och spä och ris som skamstraff och sedan låta dem stå där under återstoden av vikingaspelet.
Citera
2016-07-18, 11:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag vill hävda att de är åtminstone inspirerade av orientalismen utan att ha en aning om det själva. Detta är inga bildade människor. Den största inspirationen kommer nog från senaste runkfantasin framför datorn. Men även BDSM-bilder och teckningar har ju historiska förlagor.

Jasså?

Jag visste inte att de var influerade av Japan och Kina? (Orienten är allt öst om Europa och är ett förlegat ord som egentligen inte borde användas då det är en extremt bred term)

Citat:
Den klassiska bilden av en ful man som säljer vacker ung kaukasisk kvinna/flicka fjättrad vid en påle (i konsten oftast naken) är ett typiskt motiv inom orientalismen.

Har du sett hur vikingar har illustrerats i konstverk och annan kultur under bra många år?

Det är ganska romantiserat i den formen att vikingar ses som några som rövade bort unga jungfruar för att våldta osv, osv.

Jag säger inte att de inte hämtar viss inspiration från mellanöstern men du kan inte neka att romantiseringen av vikingar som stora starka män som rövar bort unga kvinnor inte har en enorm påverkan.

Citat:
Så som jag redan skrivit blir det lite ironiskt folk som tror sig vara nationalister tar denna teatergrupp i försvar då teatergruppen förfular vår nordiska historia med historiskt ovidkommande perversa inslag från Orienten /Nordafrika.

Absolut, det är samma typ av människor som jag kallar för låtsasnationalister och det är komiskt nog samma typ av personer som tjatar om att vi svenskar är en etnisk grupp istället för en kulturell grupp med nordisk etnisk härkomst.

Citat:
Vi var först i världen att förbjuda slaveri och trälsystemet under järnåldern var inte samhällsbärande på samma sätt som slaveriet var en förutsättning för romarrikets eller ottomanska imperiets välstånd.

Nja, norrmännen var väl långt före oss då vi svenskar fortfarande hade livegna bra länge vilket är en helt annan typ av slaveri. (men ja vi hade inte trälar när många andra hade slavar)

Citat:
Slavmarknad med tillhörande påle, halsjärn och söt blondin är alltså helt ovidkommande på en "vikingamarknad". Jag skulle med våld vilja banka in det i varje "nationalists" skalle.

Nu mins jag inte exakt hur trällmarknaden såg ut (orkar inte leta reda på det material jag har tillgång till dock så låter det vara osagt) men hela den biten som du beskriver vågar jag säga hänger ihop med romantiseringen av vikingarna.

Fan ska man vara riktigt ärlig så borde de "svenska"* vikingarna visas upp som handelsmän, fiskare, bönder och jägare nästan rakt igenom

Citat:
Sluta ta denna kringsresande pajasgrupp i försvar.

Nu hoppas jag du inte menar mig för jag försvarar dem absolut inte, jag anser personligen att om man ska försöka att illustrera historia så skall det vara så petnoga korrekt som möjligt oavsett om det är tråkigt eller roligt för åskådarna.

* Medan vi fortfarande var vikingar i Sverige så hette rikena Småland, Svealand och Gotland och därmed så är det fel att säga svenskt och Sverige då Sverige eller snarare Svea Rike inte existerade innan enandet av rikena (eller mins jag helt fel nu?)
Citera
2016-07-18, 11:19
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Jasså?

Jag visste inte att de var influerade av Japan och Kina? (Orienten är allt öst om Europa och är ett förlegat ord som egentligen inte borde användas då det är en extremt bred term)

Har du sett hur vikingar har illustrerats i konstverk och annan kultur under bra många år?

Det är ganska romantiserat i den formen att vikingar ses som några som rövade bort unga jungfruar för att våldta osv, osv.

Jag säger inte att de inte hämtar viss inspiration från mellanöstern men du kan inte neka att romantiseringen av vikingar som stora starka män som rövar bort unga kvinnor inte har en enorm påverkan.

Absolut, det är samma typ av människor som jag kallar för låtsasnationalister och det är komiskt nog samma typ av personer som tjatar om att vi svenskar är en etnisk grupp istället för en kulturell grupp med nordisk etnisk härkomst.

Nja, norrmännen var väl långt före oss då vi svenskar fortfarande hade livegna bra länge vilket är en helt annan typ av slaveri. (men ja vi hade inte trälar när många andra hade slavar)

Nu mins jag inte exakt hur trällmarknaden såg ut (orkar inte leta reda på det material jag har tillgång till dock så låter det vara osagt) men hela den biten som du beskriver vågar jag säga hänger ihop med romantiseringen av vikingarna.

Fan ska man vara riktigt ärlig så borde de "svenska"* vikingarna visas upp som handelsmän, fiskare, bönder och jägare nästan rakt igenom

Nu hoppas jag du inte menar mig för jag försvarar dem absolut inte, jag anser personligen att om man ska försöka att illustrera historia så skall det vara så petnoga korrekt som möjligt oavsett om det är tråkigt eller roligt för åskådarna.

* Medan vi fortfarande var vikingar i Sverige så hette rikena Småland, Svealand och Gotland och därmed så är det fel att säga svenskt och Sverige då Sverige eller snarare Svea Rike inte existerade innan enandet av rikena (eller mins jag helt fel nu?)

Ordet jag använde var orientalismen. Kolla upp vad det är för konstart.

Håller mig dig om att i den romantiska bilden av vikingar så är det stora starka män som rövar bort unga vackra kvinnor.
Men det är ju knappast det "teatergruppen" gör. Det är inte så att ett skäggigt muskelberg med hornhjälm stormar fram och tar en nätt liten tjej över axeln och stövlar iväg med henne mot sin båt.
Utan här är det riktigt fula och obehagliga män (en fylleröd tysk och en fet skåning) som flinande ägnar sig åt en klassisk arabisk perverterad slavinneförsäljning.
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-07-18 kl. 11:23.
Citera
2016-07-18, 11:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Använde ordet "Orienten" kanske slarvigt.

Håller mig dig om att i den romantiska bilden av vikingar så är det stora starka män som rövar bort unga vackra kvinnor.
Men det är ju knappast det "teatergruppen" gör. Det är inte så att ett skäggigt muskelberg med hornhjälm stormar fram och tar en nätt liten tjej över axeln och stövlar iväg med henne mot sin båt.
Utan här är det riktigt fula och obehagliga män (en fylleröd tysk och en fet skåning) som flinande ägnar sig åt en klassisk arabisk perverterad slavinneförsäljning.

Absolut och jag anser att de gjorde fel men jag är dock inte säker på vilket straff jag anser att de borde få (lutar mot böter dock) då de borde ha haft statister som de fångade in av hälsoskäl.

För om de gör så här mot någon med PTSD eller någon annan psykologisk sjukdom så kan det leda till ett ångestanfall i form av att personen får panik, det är helt enkelt inte försvarbart att göra så som de har gjort av säkerhetskäl för besökarna.

Sedan att jag tycker att det är smaklöst är en helt annan femma, men det är för att jag anser att man skall försöka illustrera historia så korrekt som möjligt och så opartiskt som möjligt. (vet att det senare är apsvårt)

Citat:
orientalismen

Är böjningsformen av orientalen och är fortfarande allt öster om Europa där man menar allt från Turkiet till Iran, Indien och Kina/Japan.

Det är helt enkelt en för bred term som i stora drag inte används längre av just denna anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in