2016-07-18, 11:29
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut och jag anser att de gjorde fel men jag är dock inte säker på vilket straff jag anser att de borde få (lutar mot böter dock) då de borde ha haft statister som de fångade in av hälsoskäl.

För om de gör så här mot någon med PTSD eller någon annan psykologisk sjukdom så kan det leda till ett ångestanfall i form av att personen får panik, det är helt enkelt inte försvarbart att göra så som de har gjort av säkerhetskäl för besökarna.

Sedan att jag tycker att det är smaklöst är en helt annan femma, men det är för att jag anser att man skall försöka illustrera historia så korrekt som möjligt och så opartiskt som möjligt. (vet att det senare är apsvårt)

Det mest effektiva straffet är nog att arrangörer av vikingajippon slutar bjuda in dessa kåta nördar.
Citera
2016-07-18, 11:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Det mest effektiva straffet är nog att arrangörer av vikingajippon slutar bjuda in dessa kåta nördar.

Jo det är sant, men skulle vilja se teatergruppen bli straffad ovanpå det för om de inte får komma till vissa event för det är så att de kommer alltid att hitta nya event att gå till.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-07-18 kl. 11:32.
Citera
2016-07-18, 11:30
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut och jag anser att de gjorde fel men jag är dock inte säker på vilket straff jag anser att de borde få (lutar mot böter dock) då de borde ha haft statister som de fångade in av hälsoskäl.

För om de gör så här mot någon med PTSD eller någon annan psykologisk sjukdom så kan det leda till ett ångestanfall i form av att personen får panik, det är helt enkelt inte försvarbart att göra så som de har gjort av säkerhetskäl för besökarna.

Sedan att jag tycker att det är smaklöst är en helt annan femma, men det är för att jag anser att man skall försöka illustrera historia så korrekt som möjligt och så opartiskt som möjligt. (vet att det senare är apsvårt)

Är böjningsformen av orientalen och är fortfarande allt öster om Europa där man menar allt från Turkiet till Iran, Indien och Kina/Japan.

Det är helt enkelt en för bred term som i stora drag inte används längre av just denna anledning.

Förvisso. Men konstformen byter inte namn för det. Inte bara konst utan även litteratur.
Citera
2016-07-18, 11:38
Medlem
vigillarfittas avatar
Typiskt IQ-befriad låtsasnationalist läser sin älskade fulmedia såhär : Kvinna såldes som slav på vikingamarknad – polisanmäler teatergrupp

nånting med vikingar = bra (bröööl, ultima thule, svärjemodekraterna, mjöd å sånt, oden å tor eller va'rom hette nu igen, vikingarna hatade blattar etc)
kvinna som polisanmäler vikingar= batikhäxa, hora, kommunist, knullar säkert negrer, hatar vikingar, fitta etc etc

Kanske har vi intellektuella nationalister manat på horderna av vitt skitfolk på fel sätt. Det kan vara så faktiskt.
Jag har sett att skitfolk i tråden använder ordet batikhäxa om tjejen som polisanmälde wannabe-araberna. Det blir ju lite tokigt kanske. Batikhäxa är ju nåt annat.
Ingen nordisk man med en gnutta stolthet i kroppen tar ett historieförfalskande tattarsällskap i försvar.
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-07-18 kl. 11:47.
Citera
2016-07-18, 11:48
Medlem
Det vore kul om de hade en modell som var med på det helan, en skådis eller nåt. Då kunde de "fånga" och behandla tjejen så det blev lite show av det. En snygg tjej som låtsades streta emot och som de visade upp och bedömde. Gärna en riktigt snygg tjej i passande kläder. Då skulle batikhäxorna ge sig iväg och bara riktiga vikingadiggare stanna. Drömmen vore att se en riktig pudding som slav.
Citera
2016-07-18, 11:53
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det vore kul om de hade en modell som var med på det helan, en skådis eller nåt. Då kunde de "fånga" och behandla tjejen så det blev lite show av det. En snygg tjej som låtsades streta emot och som de visade upp och bedömde. Gärna en riktigt snygg tjej i passande kläder. Då skulle batikhäxorna ge sig iväg och bara riktiga vikingadiggare stanna. Drömmen vore att se en riktig pudding som slav.

Gå på klubb istället för familjedag med vikingatema.
En riktig slavinna säljs utan kläder. Allt annat är bara vanilj-trams.
Citera
2016-07-18, 11:57
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat

Hela idén är jättekonstig, från början till slut. Vikingar gick inte omkring och fångade trälar på sin lokala marknad. Kvinnor hade dessutom en stark ställning i samhället under vikingatiden.
Citera
2016-07-18, 17:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Hela idén är jättekonstig, från början till slut. Vikingar gick inte omkring och fångade trälar på sin lokala marknad. Kvinnor hade dessutom en stark ställning i samhället under vikingatiden.

Svårt att i vikingabyn gestalta att man åkte till England och fångade in trälar, eller som i det här fallet ambátter som enligt wikipedia är den kvinnliga formen av trälar. Med lite fantasi kan besökarna på museet föreställa sig att trälar fångades in i till exempel England, fördes till Norden och därefter såldes. Kanske tur att skådespelet inte är helt verklighetstroget.
Citera
2016-07-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Gå på klubb istället för familjedag med vikingatema.
En riktig slavinna säljs utan kläder. Allt annat är bara vanilj-trams.

Yes, nu snackar vi riktig vikingashow. Det vore en dröm att få se en sån, realistisk show med snygga tjejer som slavar. Inte nåt PK-förstört evenemang.
Citera
2016-07-18, 19:01
Medlem
nanatas avatar
Saxat ur Gudahagens facebooskida.
Rabiata vikingabrudar i Skåne https://www.facebook.com/groups/Gudahagen/permalink/10154157961290944/.

S; De säger att de frågar numera. Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan och jag blev inte tillfrågad. Men kanske har de blivit lite mer noga med åren. En kan hoppas.

S;Ja, vad kan man säga. Det verkar ju som att en del kvinnor blivit tillfrågade och en del, inklusive undertecknad, inte har blivit det. Det ena utesluter ju inte det andra. Bara för att jag inte blev tillfrågad så ifrågasätter jag inte att andra kvinnor faktiskt har blivit tillfrågade. Bara för att jag tyckte att det var obehagligt betyder det inte att andra kvinnor kan ha känt att det var helt okej eller till och med roligt.

CMB; Hej Sara. Jag har svårt att tänka mig att vi sålt dig på det viset du beskriver. Om så är fallet beklagar vi verkligen, men jag tycker att vi brukar alltid vara väldigt försiktiga och bra med att få folk att känna sig lugna och trygga. Dessutom har vi aldrig någonsin sålt någon som sagt ifrån att de inte har lust att delta. Om du menar på att detta var så, då har något verkligen gått snett. Om du bättre kommer ihåg året så skulle jag vilja kolla i vårat arkiv ifall vi har den filmen och där titta efter själv. Kan du minnas när det var? Hur som helst beklagar vi ifall du känt det på det viset, då du borde kännas oss bättre än så, och att vi aldrig skulle göra något som skulle få dig att känna dig illa till mods.

S; Eftersom din utgångspunkt är att du har svårt att tänka dig att det har gått till så som jag säger så har jag faktiskt inte så mycket mer att tillägga. Min syster Carin
var med och hon har precis samma uppfattning om hur det gick till. Så tack ändå, men jag känner inget behov av att du beklagar vad som hänt när du ändå i samma andetag antyder att du inte tror på det. Tack ändå.

*Simon var också med och han säger att det var någon gång mellan 2005-2007 på Foteviken. Jag vet inte exakt vilka som var involverade mer, men du och Holger var där. Om du har någon filmsnutt där jag uttrycker något som helst medgivande, gillande, uppskattning, ser glad ut eller ens någonting annat än fruktansvärt obekväm så kläm gärna fram med det. 🙂👍

E; Varför har ni som tagit illa vid er inte sagt detta till teatersällskapet eller annan ansvarig på marknaden???? Varför komma ut ur era skal nu bara för att media blossat upp det så himla stort???? Fattar det inte? 🤔

S; Därför att livet går vidare, men när man ser att arrangörerna säger i media att de alltid frågar om medgivande och man vet att det inte är sant, då är det väl klart att man säger något, eller hur? Det finns ju massa personer som har åsikter om detta och deltar i debatten som inte ens har varit med om det som uttalar sig nu. Av samma anledning som jag uttalar mig nu - därför att det är nu debatten pågår och det är nu vi diskuterar det. Jag har för övrigt sagt till Holger i efterhand att jag tyckte att det var jobbigt, men jag har inte sagt något till Carl Mikael för jag har faktiskt inte vetat vad han heter förrän nu. Jag har inte ens vetat att det var en teatergrupp förrän jag läste det i tidningen. Helt ärligt trodde jag att det bara var en löst sammansatt grupp män som roade sig på andras bekostnad.

Och fram tills nu när debatten startade är det ingen som har brytt sig om att någon inte frågade mig om medgivande en gång för 9-10 år sedan. Jag trodde inte ens att de frågade om medgivande alls förrän jag läste att de sa det i tidningen och sen såg i vikinggrupper här på FB att andra hade blivit tillfrågade. Jag har hela tiden utgått från att det brukar gå till så som det gjorde när jag blev infångad. Tills nu. Och det är därför jag uttalar mig nu.
*DÄREMOT säger jag absolut inte att något fel har begåtts i samband med att kvinnan som nu anmälts fångades in. Jag var inte där så det vet inte jag. Vad jag förstår blev hon tillfrågad och verkade glad. Det enda jag kan uttala mig om är min egen upplevelse.

*Jag blev inte tillfrågad och verkade inte glad. Men skulle inte anmäla det ändå. Precis som att jag har blivit tillfrågad att medverka i media och avböjt. Det enda jag vill är att arrangörerna förstår att alla inte tycker att det är kul, att det kanske glöms

EH: Du kunde tagit kontakt med museet du besökte där dom fanns och frågat snällt efter kontakt person. Helt jävla ärligt, du har sagt det till Holger? Men då kunde du inte fråga om någon annans namn som har skadat dig öppet med att inte låta dig ge ditt medgivande i att bli köpt som en Vikinga tida diskmaskin/dammsugare? Snälla bara titta på vad du skriver och hur det låter.
*Ironiskt hur många fega kvinnor det finns i Sverige. Jävligt stolt över* att vara Viking och att jag vågar och klara av säga ifrån till män när jag faktiskt inte vill att de rör mig öppet med människor omkring mig, du kan skrika, du kan göra dig mest hörd när du har andra omkring dig!! ... Asså jag orkar inte höra, läsa mer av denna bullshit!! Gudahagen har gått ut med att de står bakom gruppen, respektera då det och håll käften. Vill du inte träffa någon slav handlare så låt då bli att åka dit.
Citera
2016-07-18, 19:18
Medlem
Citat:
Vid det här laget är det nog få personer som har missat det rabalder med polisanmälan för slavförsäljning på en vikingamarknad.

Styrelsen på Fornföreningen Gudahagen som arrangerar Gudahagens Vikingamarknad varje år har valt att ställa sig bakom den grupp av personer som polisanmälan gäller. Vi har haft inslaget på vår marknad andra år och kommer så även att ha detta år.

Så vill ni se LEVANDE TEATER som återger slavhandel som det kan ha gått till på vikingatiden är ni välkomna till vår marknad.

Vi anser att personer i gruppen NISTCO (Nordic International Slave Trading Company) är mycket kompetenta och kunniga personer inom historia och bra på det dom gör.

LEVANDE TEATER?

Vad betyder det? Att en person inte spelar teater?
Citera
2016-07-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
LEVANDE TEATER?

Vad betyder det? Att en person inte spelar teater?

Då kan de ingenting om teater! Alla inblandade ska självklart vara medvetna om sin medverkan och ha givit sitt samtycke till att medverka, allt annat är kriminellt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in