Saxat ur Gudahagens facebooskida.
Rabiata vikingabrudar i Skåne
https://www.facebook.com/groups/Gudahagen/permalink/10154157961290944/.
S; De säger att de frågar numera. Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan och jag blev inte tillfrågad. Men kanske har de blivit lite mer noga med åren. En kan hoppas.
S;Ja, vad kan man säga. Det verkar ju som att en del kvinnor blivit tillfrågade och en del, inklusive undertecknad, inte har blivit det. Det ena utesluter ju inte det andra. Bara för att jag inte blev tillfrågad så ifrågasätter jag inte att andra kvinnor faktiskt har blivit tillfrågade. Bara för att jag tyckte att det var obehagligt betyder det inte att andra kvinnor kan ha känt att det var helt okej eller till och med roligt.
CMB; Hej Sara. Jag har svårt att tänka mig att vi sålt dig på det viset du beskriver. Om så är fallet beklagar vi verkligen, men jag tycker att vi brukar alltid vara väldigt försiktiga och bra med att få folk att känna sig lugna och trygga. Dessutom har vi aldrig någonsin sålt någon som sagt ifrån att de inte har lust att delta. Om du menar på att detta var så, då har något verkligen gått snett. Om du bättre kommer ihåg året så skulle jag vilja kolla i vårat arkiv ifall vi har den filmen och där titta efter själv. Kan du minnas när det var? Hur som helst beklagar vi ifall du känt det på det viset, då du borde kännas oss bättre än så, och att vi aldrig skulle göra något som skulle få dig att känna dig illa till mods.
S; Eftersom din utgångspunkt är att du har svårt att tänka dig att det har gått till så som jag säger så har jag faktiskt inte så mycket mer att tillägga. Min syster Carin
var med och hon har precis samma uppfattning om hur det gick till. Så tack ändå, men jag känner inget behov av att du beklagar vad som hänt när du ändå i samma andetag antyder att du inte tror på det. Tack ändå.
*Simon var också med och han säger att det var någon gång mellan 2005-2007 på Foteviken. Jag vet inte exakt vilka som var involverade mer, men du och Holger var där. Om du har någon filmsnutt där jag uttrycker något som helst medgivande, gillande, uppskattning, ser glad ut eller ens någonting annat än fruktansvärt obekväm så kläm gärna fram med det. 🙂👍
E; Varför har ni som tagit illa vid er inte sagt detta till teatersällskapet eller annan ansvarig på marknaden???? Varför komma ut ur era skal nu bara för att media blossat upp det så himla stort???? Fattar det inte? 🤔
S; Därför att livet går vidare, men när man ser att arrangörerna säger i media att de alltid frågar om medgivande och man vet att det inte är sant, då är det väl klart att man säger något, eller hur? Det finns ju massa personer som har åsikter om detta och deltar i debatten som inte ens har varit med om det som uttalar sig nu. Av samma anledning som jag uttalar mig nu - därför att det är nu debatten pågår och det är nu vi diskuterar det. Jag har för övrigt sagt till Holger i efterhand att jag tyckte att det var jobbigt, men jag har inte sagt något till Carl Mikael för jag har faktiskt inte vetat vad han heter förrän nu. Jag har inte ens vetat att det var en teatergrupp förrän jag läste det i tidningen. Helt ärligt trodde jag att det bara var en löst sammansatt grupp män som roade sig på andras bekostnad.
Och fram tills nu när debatten startade är det ingen som har brytt sig om att någon inte frågade mig om medgivande en gång för 9-10 år sedan. Jag trodde inte ens att de frågade om medgivande alls förrän jag läste att de sa det i tidningen och sen såg i vikinggrupper här på FB att andra hade blivit tillfrågade. Jag har hela tiden utgått från att det brukar gå till så som det gjorde när jag blev infångad. Tills nu. Och det är därför jag uttalar mig nu.
*DÄREMOT säger jag absolut inte att något fel har begåtts i samband med att kvinnan som nu anmälts fångades in. Jag var inte där så det vet inte jag. Vad jag förstår blev hon tillfrågad och verkade glad. Det enda jag kan uttala mig om är min egen upplevelse.
*Jag blev inte tillfrågad och verkade inte glad. Men skulle inte anmäla det ändå. Precis som att jag har blivit tillfrågad att medverka i media och avböjt. Det enda jag vill är att arrangörerna förstår att alla inte tycker att det är kul, att det kanske glöms
EH: Du kunde tagit kontakt med museet du besökte där dom fanns och frågat snällt efter kontakt person. Helt jävla ärligt, du har sagt det till Holger? Men då kunde du inte fråga om någon annans namn som har skadat dig öppet med att inte låta dig ge ditt medgivande i att bli köpt som en Vikinga tida diskmaskin/dammsugare? Snälla bara titta på vad du skriver och hur det låter.
*Ironiskt hur många fega kvinnor det finns i Sverige. Jävligt stolt över* att vara Viking och att jag vågar och klara av säga ifrån till män när jag faktiskt inte vill att de rör mig öppet med människor omkring mig, du kan skrika, du kan göra dig mest hörd när du har andra omkring dig!! ... Asså jag orkar inte höra, läsa mer av denna bullshit!! Gudahagen har gått ut med att de står bakom gruppen, respektera då det och håll käften. Vill du inte träffa någon slav handlare så låt då bli att åka dit.