2016-06-26, 23:48
Medlem
Någon som vet hur mycket man skattar på ett ungefär om man tjänar 50 000 i Norge på ett år? Jag vet tyvärr inte vilken skattetabell jag kommer få.
Citera
2016-06-27, 11:34
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Nån som vet varför facket är starkare i Norge än i Sverige? Det är min egentliga känsla. Sedan att man har sin avd.chef. på sin sida i de flesta frågor. Det är på något vis mer acceptabelt att tala om facket i Norge.

Min arbetsgivare är inom förhandling nu men den strandade. Facket kräver att lägsta lönen höjs med 15-20:-/tim men nu blir det ev. strejk. Det lär väl lösa sig.

Det är också konstigt, som jag diskuterar med min sambo här hemma att vartannat år så förhandlas våra löner på landsbasis och det är inga småkronor det handlar om, utan vi går upp en 5-7:-/tim vartannat år. Om man då ser på Sverige och lagerverksamheten där när man förhandlar eller detaljhandeln. Det är inte några 5-7:-/tim man får igenom utan man får 1-2:-/tim mer och Handels jublar högt.

Bara på fyra år har jag gått från en grundlön timlön på 140:- till 201:-. En ökning på närmare 6,000:- när jag räknar månadslön.

Så där ja, känns det bättre nu när du fått berätta IGEN vad du tjänar? Använda facket som "ursäkt", måste du ha funderat på ett tag. Blir intressant och se vad du hittar på nästa gång.
Men vi i tråden tackar för den förnämliga informationen, IGEN!
Citera
2016-06-28, 22:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Så där ja, känns det bättre nu när du fått berätta IGEN vad du tjänar? Använda facket som "ursäkt", måste du ha funderat på ett tag. Blir intressant och se vad du hittar på nästa gång.
Men vi i tråden tackar för den förnämliga informationen, IGEN!
Helt sjuk lirare det där, FORTFARANDE!
Citera
2016-07-17, 15:30
Medlem
Hej på er!

Har alltid haft en dröm om att flytta till Oslo, Norge men har haft skola att tänka på men nu när jag är fri från det båda så tänkte jag försöka att genomföra min dröm så tänker alltså inte åka och tjäna pengar och leva snålt.

Tänkte fråga lite här om det är några vet lite mer

Har just nu ett jobb där kontraktet går ut den 26/8 så har tänkt att efter det datumet, ska redan nu börja söka jobb men tror ni att man kan söka jobben och förklara läget och att man enbart kan åka och jobba efter det datumet?

Har erfarenhet inom lager, butik och industri.
Truckkort A men kan tänka mig att ta B också om det skulle behövas.
Körkort har jag också, kan ta med mig min bil men inget jag vill om det inte behövs.

Har sparat undan lite pengar, kommer ha ungefär 27-30k när jag kan åka och kommer få en till lön på 17-20k när mitt kontrakt har gått ut, ska försöka ta mer övertid så kommer kanske bli mer.
Tror ni att det kommer räcka?
Kommer leva snålt i början så man kan känna på skillnaden.

Kommer försöka få tag i ett jobb innan jag åker till Norge, vet att man kan åka dit och söka väl på plats men vill hellre försöka att veta att jag har jobb innan men vad tror ni är bäst?
Ska bo i ett rum tills jag vet att jobbet fungerar och det känns bra så ingen lägenhet och ska försöka hitta något med en låg deposition.

Så hur tror ni det kommer gå?
Jag tar vilka jobb som helst sålänge det är i Oslo för det är lättare att förstå språket och jag har en vän där.
Är bemanningsföretag något att gå till?
Några som har lite tips på hemsidor med jobb eller några med lägenheter?

Tack och ha en trevlig dag på er
Citera
2016-07-17, 21:42
Medlem
enkonstigtyps avatar
Jobb i Norge

Hej! Tänkte söka mig till Mcdonalds i Norge eftersom lönen i Mcdonalds är helt enkelt för låg för en 18årig heltidsanställd.
Har någon haft erfarenhet i Norge från Mcdonalds? Hur mycket skatt drar de från er lön?
Tänkte kräva 150 i timmen; enligt deras arbetsvillkor är lönen 150 om man arbetat 4 månader inom företaget. (Har arbetat över 4 mån i svenska Mcdo)
Citera
2016-07-17, 21:51
Avslutad
skulle nog sökt ett jobb i mat butik eller liknande istället för mc donalds .

http://www.norgesgruppen.no/muligheter/ledige-stillinger/ kanske funkar
Citera
2016-07-17, 21:53
Medlem
enkonstigtyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
skulle nog sökt ett jobb i mat butik eller liknande istället för mc donalds .

http://www.norgesgruppen.no/muligheter/ledige-stillinger/ kanske funkar

Tack! Jo Jag vill ju helst arbeta i butik men det finns ju ingen garanti om vart man hamnar..
Citera
2016-07-17, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enkonstigtyp
Tack! Jo Jag vill ju helst arbeta i butik men det finns ju ingen garanti om vart man hamnar..
vart vill du bo i norge då ?
Citera
2016-07-17, 22:07
Avslutad
http://www.rema.no/artikler/ledige-stillinger/
Citera
2016-07-17, 22:08
Medlem
enkonstigtyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
vart vill du bo i norge då ?

Trondheim! Har fixat boende och sånt.
Citera
2016-07-17, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enkonstigtyp
Trondheim! Har fixat boende och sånt.
ok lycka till , tror det är 36 % sen får du dra av 10 % när deklarationen kommer .
Citera
2016-07-24, 22:07
Medlem
Pretorian1s avatar
Skulle hålla mig ifrån Trondheim om jag var du, vet många som har flyttat söderut sedan oljekrisen, har flera på mitt jobb som tidigare arbetat i oljesektorn, men alla jobb i samhället påverkas negativt, speciellt i Trondheim. Bara min tanke. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in