Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Nån som vet varför facket är starkare i Norge än i Sverige? Det är min egentliga känsla. Sedan att man har sin avd.chef. på sin sida i de flesta frågor. Det är på något vis mer acceptabelt att tala om facket i Norge.
Min arbetsgivare är inom förhandling nu men den strandade. Facket kräver att lägsta lönen höjs med 15-20:-/tim men nu blir det ev. strejk. Det lär väl lösa sig.
Det är också konstigt, som jag diskuterar med min sambo här hemma att vartannat år så förhandlas våra löner på landsbasis och det är inga småkronor det handlar om, utan vi går upp en 5-7:-/tim vartannat år. Om man då ser på Sverige och lagerverksamheten där när man förhandlar eller detaljhandeln. Det är inte några 5-7:-/tim man får igenom utan man får 1-2:-/tim mer och Handels jublar högt.
Bara på fyra år har jag gått från en grundlön timlön på 140:- till 201:-. En ökning på närmare 6,000:- när jag räknar månadslön.
Så där ja, känns det bättre nu när du fått berätta
IGEN vad du tjänar? Använda facket som "ursäkt", måste du ha funderat på ett tag. Blir intressant och se vad du hittar på nästa gång.
Men vi i tråden tackar för den förnämliga informationen,
IGEN!