2016-06-16, 12:19
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ligger och ligger, i Sverige är det väl mer en förhandlingsfråga, i Norge mer en facklig fråga. Har själv 32700 :- i landstinget. Fast ansställd. Så visst ligger jag högt, men nog trodde jag att Norge skulle bjuda över.

Inte så mycket förhandling i sverige heller mer än på sommaren. Grundlönen i oslo är 31-37000 beroende på din erfarenhet. Är förhandlingsfråga även här men det är minimum för sjuksköterska utan nån specialinriktning. Din lön motsvarar minimilön för ca 6års erfarenhet, kan du styrka det kan dom inte gå under det i oslo. Sen är ob i norge ganska mycket högre med, något man får tänka på om man jobbar onormala tider.
I sverige ligger snittet på 32000 inkl ob så visst har man högre i norge för en majoritet inom vården, men undantag finns alltid så bara gratulera.
Citera
2016-06-16, 12:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Inte så mycket förhandling i sverige heller mer än på sommaren. Grundlönen i oslo är 31-37000 beroende på din erfarenhet. Är förhandlingsfråga även här men det är minimum för sjuksköterska utan nån specialinriktning. Din lön motsvarar minimilön för ca 6års erfarenhet, kan du styrka det kan dom inte gå under det i oslo. Sen är ob i norge ganska mycket högre med, något man får tänka på om man jobbar onormala tider.
I sverige ligger snittet på 32000 inkl ob så visst har man högre i norge för en majoritet inom vården, men undantag finns alltid så bara gratulera.
De erbjöd 29000 nok , jag har 32700 sek naturligtvis brutto exkl ob. Så de bjöd under lagstadgad nornallön?
Jag tycker nog allt att det är en färhandlingsfråga i Sverige. Själv har jag 3 års erfarenhet.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-06-16 kl. 12:38.
Citera
2016-06-16, 15:34
Medlem
macknus avatar
Citat:
De erbjöd 29000 nok , jag har 32700 sek naturligtvis brutto exkl ob. Så de bjöd under lagstadgad nornallön?
Jag tycker nog allt att det är en färhandlingsfråga i Sverige. Själv har jag 3 års erfarenhet.

367350 är minimum i oslo kommun för sjuksköterska utan erfarenhet, med tre år är det 381150. Så antingen blivit något missförstånd eller något. Kommuner är ju inte dom som brukar försöka fuska med löner direkt. Detta är förra årets löner då, inte sett dom nya än så.
Är ju inte många sjuksköterskor som är så nöjda med sverige så nog få som håller med dig om det där.
Citera
2016-06-17, 18:54
Medlem
Ja, ska man våga tro på att det finns en ljusning för
den norska kronan tro, eller är det lika bra att börja plocka ut
delar av lönen för annat sparande så de växer lite extra..
Citera
2016-06-17, 21:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Ja, ska man våga tro på att det finns en ljusning för
den norska kronan tro, eller är det lika bra att börja plocka ut
delar av lönen för annat sparande så de växer lite extra..
Valutaspekulation är inte direkt det enklaste. Vetifan vilket som är bäst att göra...
Citera
2016-06-17, 23:21
Medlem
Valutan är som allt annat på en fri marknad, balanserad. Hade det funnits klara tecken på det ena eller andra balanseras det av avancerade spekulationsrobotar som köper/säljer direkt. Dvs... Ingen vet. Vill du balansera risken, ta ut lite i taget under lång tid.

Personligen anser jag Norge vara ett långt mer stabilt land närmsta 20 åren iaf. Jag har hellre pengar där än i EU.
Citera
2016-06-18, 01:35
Medlem
Citat:
Valutaspekulation är inte direkt det enklaste. Vetifan vilket som är bäst att göra...

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Valutan är som allt annat på en fri marknad, balanserad. Hade det funnits klara tecken på det ena eller andra balanseras det av avancerade spekulationsrobotar som köper/säljer direkt. Dvs... Ingen vet. Vill du balansera risken, ta ut lite i taget under lång tid.

Personligen anser jag Norge vara ett långt mer stabilt land närmsta 20 åren iaf. Jag har hellre pengar där än i EU.

Ja, tanken är att behålla så stor del av ekonomin i Norge som möjligt,
för enbart över vid behov till Sverige, som dessvärre är med i EU.
Banken vill veta om man vill satsa på ngt annat än de alternativ de har,
så man får väl fundera lite på saken innan man gör ngt dumt..
Citera
2016-06-20, 18:10
Medlem
utan.att.stannas avatar
Jaha har ni fått möget än eller?
Citera
2016-06-20, 20:13
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Japp. Idag.
Citera
2016-06-24, 16:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Japp. Idag.

Ja, vill nog minnas att de trillade in den 20/6..
Citera
2016-06-24, 18:50
Medlem
Mittpunkts avatar
Nån som vet varför facket är starkare i Norge än i Sverige? Det är min egentliga känsla. Sedan att man har sin avd.chef. på sin sida i de flesta frågor. Det är på något vis mer acceptabelt att tala om facket i Norge.

Min arbetsgivare är inom förhandling nu men den strandade. Facket kräver att lägsta lönen höjs med 15-20:-/tim men nu blir det ev. strejk. Det lär väl lösa sig.

Det är också konstigt, som jag diskuterar med min sambo här hemma att vartannat år så förhandlas våra löner på landsbasis och det är inga småkronor det handlar om, utan vi går upp en 5-7:-/tim vartannat år. Om man då ser på Sverige och lagerverksamheten där när man förhandlar eller detaljhandeln. Det är inte några 5-7:-/tim man får igenom utan man får 1-2:-/tim mer och Handels jublar högt.

Bara på fyra år har jag gått från en grundlön timlön på 140:- till 201:-. En ökning på närmare 6,000:- när jag räknar månadslön.
Citera
2016-06-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Nån som vet varför facket är starkare i Norge än i Sverige? Det är min egentliga känsla. Sedan att man har sin avd.chef. på sin sida i de flesta frågor. Det är på något vis mer acceptabelt att tala om facket i Norge.

Min arbetsgivare är inom förhandling nu men den strandade. Facket kräver att lägsta lönen höjs med 15-20:-/tim men nu blir det ev. strejk. Det lär väl lösa sig.

Det är också konstigt, som jag diskuterar med min sambo här hemma att vartannat år så förhandlas våra löner på landsbasis och det är inga småkronor det handlar om, utan vi går upp en 5-7:-/tim vartannat år. Om man då ser på Sverige och lagerverksamheten där när man förhandlar eller detaljhandeln. Det är inte några 5-7:-/tim man får igenom utan man får 1-2:-/tim mer och Handels jublar högt.

Bara på fyra år har jag gått från en grundlön timlön på 140:- till 201:-. En ökning på närmare 6,000:- när jag räknar månadslön.

Rent generellt så är socialdemokratiska värderingar (t.ex. Arbeiderpartiet) starkare i Norge än i Sverige. Det är därför facken är starkare. T.o.m. oljearbetare har ju fått hutlösa löneökningar de sista åren.

Sen är inflationen större i Norge (ca 2,5%) än vad den är i Sverige (ca 0,5%?)... då får man också större löneökning. Men pengarna tappar ju också mer i värde eftersom man kan köpa mindre med samma summa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in