2016-07-17, 10:27
Medlem
-Mentalist-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Vilket trams!

Till att börja med så var det Olof som var målet, inte Lisbeth.

Har aldrig hävdat att även Lisbeth skulle vara målet. Har alltid varit övertygad om att mördaren bara var ute efter OP.

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Han skjuter ett skott mot Lisbeth som dessutom träffar henne, men eftersom hon inte är det primära målet bryr han sig inte om huruvida hon är död eller inte

Varför då överhuvudtaget skjuta mot henne? Han flyr platsen med henne som vittne. Varför sköt han inte en tredje gång om han ville bli kvitt henne som vittne? Han kunde ju ha flytt direkt efter första skottet istället för att avlossa ett andra skott som enligt dig var avsedd för LP.
Senast redigerad av -Mentalist- 2016-07-17 kl. 10:30.
Citera
2016-07-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hur skulle Lisbet kunna peka ut CP med 100-procentig säkerhet, om hon på mordplatsen var okontrollerad och okontaktbar. Då hade ju åtalet mot CP varit omöjligt.

För mig är det uppenbart att LP var styrd redan från början. Av fantombilder och alla de som förnekade att hon initialt pratade om två gärningsmän och att hon aldrig såg gärningsmannens ansikte. Där OPs högste säkerhetsansvarige Dahlsten var hennes bollplank. Trots att han grovt misslyckats på sin post. Borde det inte ringa klockor här någonstans.

Där det är lika uppenbart att den vilt fabulerande SE utnyttjades i rättegångarna. Eftersom han kom med sin utsaga om Lisbets lugn och kontaktbarhet redan innan ens CP var uppfunnen. Men som ansågs vara en elefant i en porslinsaffär när VG och PKK gällde. Eftersom han inte passade in.

Där inga andra vittnen utnyttjades. Eftersom de hade en annan historia att berätta. Som Rimborn och Söderström. Där GS vittnar om en gravt chockad, okontaktbar person. Och där Rimborn vittnar om att det första vittnesmålet är det mest tillförlitliga. Samtidigt som GW vittnar om att Rimbors förhör av Lisbet, var det enda riktiga som någonsin hölls.

Där Christers försvarsadvokat Arne Liljeroros grovt åsidosatte sin uppgift. Att redovisa alla fakta och omständigheter som pekar mot att den åtalade är oskyldig. Han hade aldrig hört talas om existensen av Rimborn. Trots att han sedan länge var beskriven av media.

Fakta visar att Liljeros gjorde gemensak sak med åklagaren. Och där CPs frikännande inte hade någonting med hans insats att göra. Eftersom det i hans fall handlade om grovt åsidosättande av hans advokated.
Jag förstår inte helt vad du menar. På vilket sätt, och av vem, utnyttjades SE? Åklagarna ville ju inte kalla honom till tingsrätten överhuvudtaget.
Citera
2016-07-17, 11:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag förstår inte helt vad du menar. På vilket sätt, och av vem, utnyttjades SE? Åklagarna ville ju inte kalla honom till tingsrätten överhuvudtaget.

Oavsett vad åklagarna ville eller inte ville så intygade SE i Tingsrätten att Lisbet på mordplatsen var lugn, behärskad och kontaktbar.

Därmed bekräftade han Lisbets egen uppfattning av sig själv som skärpt och iakttagande. Och därmed var fullt kapabel att peka ut CP drygt 2 år senare.

Alltså utnyttjades SE som ett karaktärsvittne av de som ville sätta dit CP. Där det idag är helt klart att Christer var helt oskyldig och att SE ljög.

Jag förstår inte vad det är som du inte förstår. Det är ju ren fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-17 kl. 12:10.
Citera
2016-07-17, 13:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Men om de har rätt, så försvinner ju hela grunden för resonemanget. Samma grund som vi har bestämt oss för ska vara utgångspunkten för fortsatta resonemang.

Och då hamnar vi återigen i samma prekära läge. Vilka, eller vilket, vittnesmål är de/det mest trovärdiga.

Två personer påstår att det inte fanns någon person i området kring Dekorimahörnan. En person påstår att han iakttagit honom under 2-3 minuter utan att han någon gång försvunnit från området.

Genau, som tysken sa. Det finns ett grundläggande antagande i resonemanget och det är att IM omedelbart upptäckte GM. Så behöver det trots allt inte vara. Han kan ha suttit och tittat en liten stund och först därefter upptäckt GM.

Men jag ansluter helt till analysen som mvagrippa presenterade. Huvudpoängen är, tycker jag, att GM alltså anlände sent till Dekorima. Han väntade inte där i 5-7 minuter. Det utesluter också - om nu klockan på östra sidans bankomat gick rätt - att det var AB:s gäng som passerade GM strax innan paret Palme nådde fram till reklampelaren.

Den sena ankomsten talar också, menar jag, för att GM följt paret Palmes rörelser från den västra trottoaren och att han 1,5-2 minuter före mordet gick fram till Dekorima och inväntade dem.

För mig blir det logiskt eftersom ingen kunde veta vart paret Palme skulle ta vägen. När de gick över till östra sidan av Sveavägen framstod det som högst sannolikt att det åtminstone skulle gå fram till övergångsstället vid Tunnelgatan.

Därför behövde GM vänta - fullt synlig - framför Dekorimas skyltfönster. Han behövde kunna utföra attentatet även om paret Palme vandrade tillbaka till den västra sidan på övergångsstället vid Tunnelgatan.

Detta händelseförlopp möjliggjorde för IM att iaktta GM:s agerande vilket vi - och polisen - ska vara djupt tacksamma över. De andra mordplatsvittnena lyckades ju endast uppfatta brottstycken av skeendet och gav rätt dimmiga signalement på GM.

Men som sagt, den viktiga slutsatsen, är GM:s sena ankomst till Dekorima. Det menar jag är etablerat som en slags sanning. Det bör inte gå att bevisa motsatsen. Därmed faller alla spekulationer om "hur GM kunde veta att de skulle passera just där". Det visste han inte i förväg. Men han såg vartåt det lutade och placerade sig strategiskt 1,5-2 minuter i förväg. Ett sådant tidsfönster fanns. men inte mer. Vilket tyder på sinnesnärvaro och god lokalkännedom.

Ansluter även till bedömningen rörande SE. Menar att han ska lämnas utanför det här.

Nästa pilsner är hur GM tog sig till positionen mittemot mordplatsen, dvs gick han framför paret Palme från någonstans vid Grand eller hur kom han dit. GM och hans eventuella medhjälpare behövde ju övervaka Grand för att se vad som skulle hända härnäst. Paret Palme kunde ha tagit en taxi, blivit upphämtade av en säkerhetsbil, gått mot Rådmansgatans t-bana igen...promenaden kan inte vid 23.13-23.14 ha bedömts som något riktigt realistiskt alternativ av dem som övervakade paret Palme.

Ja, vad säger ni?
Citera
2016-07-17, 13:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
I detta sammanhanget är det viktigt att repetera dessa fakta.

I rättegångarna mot CP användes Skandiatypografen Stig Engström som ett karaktärsvittne till Lisbets fördel.

Lisbet.

Jag var oerhört skärpt och iakttagande i situationen. Där hon aldrig erkänt att hon var chockad eller traumatiserad. Självinsikt var uppenbarligen aldrig hennes bästa gren. Trots att hon var utbildad psykolog.

SE.

Lisbet var lugn, samlad och kontaktbar.

Alla andra vittnen vittnade om motsatsen.

Ansluter helt till din analys i denna del. Såväl LJ som flera andra vittnen talar om att Lisbet sprang omkring hysteriskt skrikande och att hon knappt var kontaktbar. En fullt rimlig reaktion med tanke på vad som precis har hänt. Det "skärpta iakttagandet" är orealistiskt. Det bör vilken psykolog som helst kunna intyga. Astrid Holgersson gjorde ju också det i hovrätten.

Min bild är att Lisbet - möjligen - såg GM snett bakifrån då han skulle lämna platsen och tittade snabbt bakåt. Hennes senare beskrivningar av GM:s signalement stämmer rätt väl med AB:s signalement - kompakt kropp, kort hals, bullig täckjacka.

Rimborns förhör är givetvis också viktigt även om det är svårt att få ihop uppgiften om två GM med IM:s vittnesmål.

I grunden har den mångåriga fokuseringen på Lisbets utpekande kostat oerhört mycket tid och pengar helt i onödan. Christer Pettersson hade kunnat avskrivas direkt. Varför i hela fridens namn skulle en förtidspensionerad missbrukare utan vapenvana och motiv plötsligt skjuta Sveriges statsminister, en person han själv sa att han beundrade.

Det förstår ni väl själva att inte jag har något med Palmemordet att göra, sa Christer vädjande till polisens sunda förnuft när de ville kalla honom till förhöret 14 dec 1988. Men något sådant sunt förnuft var det ont om just då.

Vad det nu berodde på.
Citera
2016-07-17, 14:22
Bannlyst
Dekorimamannen kanske blev in och utsläppt i entren av någon i skandiahuset eller kanske han kunde koden eller hade passerkort eller att Engström därinne släppte ut honom. Han kanske kom ut efter att ha fått klartecken från någon annan att Palme närmar sig och tittade då ut. Han kan ha stått inomhus större delen av tiden. Dessa underättelsetjänster fixar nog dessa lås hur lätt som helst,både att ta sig in och att dölja att man varit där. Det kan vara förklaringen till att vissa vittnen sett någon vänta där utanför. Han kom bara ut när Palme nalkades längre ner på sveavägen.
Senast redigerad av chimon 2016-07-17 kl. 14:24.
Citera
2016-07-17, 14:34
Medlem
Tror man att GM är WT bärare så är möjligheterna ännu fler. Tex kan han ha befunnit sig på tunnelgatan (eller inne och håller värmen vid skandias bakdörr) när han får besked att paret Palme går hans väg. Han är då redo att kliva ut från tunnelgatan och korsa gatan när han får nytt besked att paret har klivit över gatan , han går då och ställer sig vid dekorima redo att slå till. Eller nåt annat
Citera
2016-07-17, 14:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Har aldrig hävdat att även Lisbeth skulle vara målet. Har alltid varit övertygad om att mördaren bara var ute efter OP.

Varför då överhuvudtaget skjuta mot henne? Han flyr platsen med henne som vittne. Varför sköt han inte en tredje gång om han ville bli kvitt henne som vittne? Han kunde ju ha flytt direkt efter första skottet istället för att avlossa ett andra skott som enligt dig var avsedd för LP.

Ävdn om han sköt mot Lisbeth kanske det inte var avsett att träffa eller skada något allvarligare? Jag har ingen beständ uppfattning om att det var en yrkesmördare. Tycker tillvägagångssättet ger för lite för att säkert säga vare sig eller. CP passar heller inte riktigt in som "ensam galning" , han skulle kanske tagit uppdraget om han blev tillfrågad och kanske presenterad rätt anledning (inte nödvändigtvis sann) men skulle det inte varit lite riskabelt att fråga någon som honom? Nu kom väl något erkännande (av mindre värde) efter han blivit frikänd. Men om någon som han gör sådant är det väl risken rätt hög att det skulle börja gå rykten även om han har rätt tystlåtna typer i bekantskapskretsen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-17 kl. 14:50.
Citera
2016-07-17, 14:46
Bannlyst
De som kände till alla gångar koder och hemliga dörrar var väl Holmers staybehindpoliser på vd1. De var ju på plats med wt runt hela mordplatsen.
Citera
2016-07-17, 17:39
Medlem
Citat:
Oavsett vad åklagarna ville eller inte ville så intygade SE i Tingsrätten att Lisbet på mordplatsen var lugn, behärskad och kontaktbar.

Därmed bekräftade han Lisbets egen uppfattning av sig själv som skärpt och iakttagande. Och därmed var fullt kapabel att peka ut CP drygt 2 år senare.

Alltså utnyttjades SE som ett karaktärsvittne av de som ville sätta dit CP. Där det idag är helt klart att Christer var helt oskyldig och att SE ljög.

Jag förstår inte vad det är som du inte förstår. Det är ju ren fakta.
Nja, jag tänkte så här: Du sa ju att SE användes som ett karaktärsvittne till förmån för LP, eftersom det stod klart att han stöttade versionen att hon var ett pålitligt vittne redan innan CP ens var uppfunnen. Men om det skulle stämma, så hade väl åklagarna kallat honom till rättegången, vilket de inte gjorde. Det var försvaret som kallade honom. Det var det som jag inte riktigt fick ihop.
Citera
2016-07-17, 17:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag gillar ju egentligen inte idén om att SE var GM, men just detta med identifikationen av LJ är problematisk. Han påstår ju sig i initialskedet kunna rita en bild av LJ's silhuett (han är ju i branschen), hans beskrivning lyder tajta jeans, bullig täckjacka som slutar strax nedanför midjan och stor frisyr eller huvudbonad. Kan han fått veta detta av kringvarande vittnen, så blir det ju märkligt att polisen tar upp SE's egna signalement: rock som fladdrar.

LJ har ju sagt keps, neddragen så man såg skulten.

Som sagt jag gillar inte idén, men den är besvärlig att ta sig förbi, allrahelst efter jag läste "Nationens fiende". Där är ju idén att det som SE berättar i förhör är speglingar av GM's handlingar:

*Han går mot Dekorima för att kolla klockan, som han måste ta fram under rock = där stod också GM, fast GM pillar med ngt annat än en klocka.

*Han är först på plats, funderar på vad han ska ta sig till = GM går några steg, enligt IM upp mot OP's huvud innan han flyr.

*Han höjer högerhanden i "militärisk stil" och skriker "däråt" = GM's utsträckta vapenhand.

*Han springer efter polisen på Tunnelgatan för att förtydliga signalementet = GM's flykt

Det finns mer, han har en handlovsväska, en sådan har ju setts på David Bagares gata.

I boken framgår att man avsåg att kontrollera hans arbetsrum med avseende på vapenfett och dylikt, men att det föll mellan stolarna.

Det finns bilder i boken från Rapport där han springer i en "egen rekonstruktion" in på Tunnelgatan, man skulle gärna vilja se den i rörliga bilder. Han ser inte ut som en tjockis på vift, utan rätt bred över axlarna, och rocken fladdrar fast den är knäppt.

Detta är lite ur "Nationens fiende" och jag rekommenderar ingen att läsa den, för jag blir iaf modstulen av den läsningen. En oklarhet är inte rolig i dom här sammanhangen, och det finns ingen person som vi vet var där som är mer dold i det dunkla.

Kort sagt hoppas jag att LGWP har rätt i sin teori, och att ge amnesti åt den som vill berätta är ingen dum idé, allrahelst som utredningen kostar pengar och familjen Palme ändå är säkra på vem som sköt. Win-win, inte minst för de framtida historieböckerna. Tiden är mogen.
SE var inte först på plats. AH var den som näst efter LP kom fram till OPs kropp, enligt AHs och SEs vittnesmål i domstolen, och AH har berättat om någon från Skandia som "drog i fötterna" på OPs kropp. SE menade att han hjälpte till att lägga kroppen i framstupa sidoläge.

SE sa att han kom fram en kort tid efter att han hört ett skott. AH såg någon ligga på trottoaren och sprang dit men såg ingen mt gm. IM och LP menade att mannen som sprang in i gränden var kvar på platsen en stund innan. Det kan vara så att AH kom fram medan mt gm befann dig ganska nära men att hon inte förstod sammanhanget och inte märkte något konstigt med den mannen. Eller helt enkelt aldrig tittade åt det hållet.

Jag är säker på att SE var delaktig, men hur? Kanske hjälpte han till med att skapa oreda för att dölja vad som egentligen hände. Jag är övertygad om att det inte var en tillfällighet att han klev ut på gatan något tiotal sekunder efter att paret Palme passerat Skandiaentrén, aktiv Palmehatare som han tycks ha varit.
Senast redigerad av iesho 2016-07-17 kl. 17:57.
Citera
2016-07-17, 18:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, mitt intryck av IM:s vittnesmål är att det var fråga om en "iskall avrättning". Han använder de orden och han kallar GM "bödel" och "slaktare" och får den tydliga bilden av att gärningsmannen "visste precis vad han gjorde". Det var "inte någon vanlig jävla galning som var ute och sköt vem som helst".

Jag tar fasta på IM:s ord i denna del. Kan inte gå runt detta. Här har vi trots allt det bästa vittnet. I intervjun i februari 2016 (Aftonbladet) utvidgar han intrycket av professionalitet genom att tala om en atletisk man som rörde sig effektivt och antyder något om militärt utbildad. Det var absolut ingen missbrukare, säger IM.

I denna del vore det oerhört intressant att höra vad mvagrippa, iesho, klippo, andersanderssona och alla andra goda krafter har för slutligt intryck av GM:s professionalitet.

Folk som vill ha honom till ensam galning brukar vanligen hänvisa till att GM "missade" Lisbet Palme. Men det var, enligt LGWP, ingen miss. Man missar inte på det sättet. Om jag förstått den tekniska redovisningen från polisen rätt så skilde det 5 mm vinkel på revolverpipan mellan liv och död. Kulan passerade alltså genom kappan, under blusen och längs med ryggen. Hon kände att det brände till.

Med tanke på vapnets storlek, tyngd och rekyl bör det väl framstå som relativt skickligt att överhuvudtaget åsamka Lisbet skada på exakt samma område i ryggen (mellan skulderbladen) som på OP endast 1-3 sekunder efter det första skottet. Eller?
Jag tror ju att den som alla såg vid paret Palme faktiskt var CP men att han hade den revolver som hittades på Markvardsgatan. Den revolvern hade tre patroner i trumman, enligt polisen, två använda och en oanvänd löspatron. Rykten gör gällande att CP var en van mördare ofta anlitad som professionell torped.

Dessutom, vilket är viktigt, OP var oskadad efter första skottet. Han stod upp och hann börja vrida sitt huvud åt vänster och bakåt innan det small igen och han föll direkt och var död innan hans panna slog i marken (enligt obducenterna).

Jag är mycket intresserad av vad som hände ungefär vid Dekorima-entrén, reklampelaren och ungefär där SE sa sig vara när han sa sig ha hört ett skott. Det var ganska många personer just där faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in