2016-07-17, 12:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det normala är väl ändå att man först hittar sin nya bostad och sedan säljer sin gamla, så har i alla fall jag gjort alla de otaliga gånger jag bytt bostad.

Ditt första misstag var att utgå från att du är normal.

Men oavsett om man försäljningen eller köpet går igenom först så sonderar nog många marknaden både som säljare och köpare samtidigt. Man kan spana efter köpobjekt samtidigt som man har sin bostad ute till försäljning eller får värderingar av olika mäklare. Detaljerna som när tillträden sker kan diskuteras under eller efter att budgivningen är klar.
2016-07-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför det?

Är det ovanligt många som köpt nytt boende och ligger ned dubbla boenden? Finns något stöd för det?

Eller tänker dessa säljare sälja av sitt boende och bo i tält?

Jag kan tänka mig att utbudet ökar något när folk med BRA objekt (de övriga blir inte sålda) säljer av sina extra-bostäder som de tidigare har hyrt ut till ocker-priser. I övrigt tror jag att han är fel ute.
2016-07-17, 12:27
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Ingen säljer frivilligt med förlust även om det "bara" är 100k. Ett troligare scenario är att utbudet faller dramatiskt och att färre transaktioner görs. Istället för stressade tror jag folk känner sig pressade att INTE sälja till (vad de anser vara) underpris. Sommaren/hösten 2011 gjordes i princip inga transaktioner i vasastan. Om du kollar genom tråden och läser dessa inlägg så kommer du se att tonläget är precis som idag.

10.000kr-frågan blir:
Var ska de bo efter att de har sålt?

Många är hemskt rädda att allt brakar snart så vi kommer att se en utbudschock i höst. Jag tror folk tar 100-300k i förlust, vet många stressade personer så bara ska ha igenom nåt helt maniskt oavsett vad det är. Vet tex en familj som sålde sin villa nyligen innan kraschen o flyttade till landet.
Många bränner sin bostadskö tills vidare osv. Har märkt mkt större tryck på bostadskön än vad jag har sett tidigare.
2016-07-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ditt första misstag var att utgå från att du är normal.

Men oavsett om man försäljningen eller köpet går igenom först så sonderar nog många marknaden både som säljare och köpare samtidigt. Man kan spana efter köpobjekt samtidigt som man har sin bostad ute till försäljning eller får värderingar av olika mäklare. Detaljerna som när tillträden sker kan diskuteras under eller efter att budgivningen är klar.
Har du några källor på att det är "normalt" att folk först säljer sin bostad innan de hittat en ny?

Senast jag köpte hus så köpte jag huset och sedan satte jag min lägenhet ut till försäljning, hade jag gjort tvärtom så hade det varit bananlogik.
2016-07-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Många är hemskt rädda att allt brakar snart så vi kommer att se en utbudschock i höst. Jag tror folk tar 100-300k i förlust, vet många stressade personer så bara ska ha igenom nåt helt maniskt oavsett vad det är. Vet tex en familj som sålde sin villa nyligen innan kraschen o flyttade till landet.
Många bränner sin bostadskö tills vidare osv. Har märkt mkt större tryck på bostadskön än vad jag har sett tidigare.

Pratar du om sthlm nu eller städer där det faktiskt finns hyresrätter?

Det är för de allra flesta inte särskilt lätt att sälja sin bostad, byta 2 jobb, fixa nya dagisplatser och dra ut på landet... Det är sällan ett genomförbart alternativ.
2016-07-17, 12:35
Medlem
Citat:
Har du några källor på att det är "normalt" att folk först säljer sin bostad innan de hittat en ny?

Jag gör så eftersom jag inte säljer om jag inte får ut det som jag vill ha. Det finns nog många som gör likadant.
2016-07-17, 12:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Det är lite kul att se hur folk drar stora slutsatser baserat på en månads förändring av priser, räntor eller börskurser.

Vi har här i tråden åtskilliga gånger hört bubbelbabblare hävda att räntan gått in i en stigande trend efter en ökning av räntan med bara någon hundradels procentenhet. Efter brexit hade vi folk här (var det du slemhögen?) som jämförde det börsfallet med stora krascher som t.ex. finanskraschen, och detta redan efter den första börsdagen. Men bara några dagar senare var merparten fallet återhämtat och nu står börsen högre än innan brexit.

Nu klamrar sig bubbelbabblarna fast vid någon enskild månads prisnedgång för bostäder trots att vi är inne i sommarperioden. Visserligen tror jag att en del var oroliga för vilken effekt som amorteringskravet skulle komma att få och det har säkert påverkat. Om den lilla nedgången däremot ska bli bestående eller fortsätta är det alldeles för tidigt att uttala sig om. Ofta leder sådan här oro till en initial nedgång men när händelsen är ett faktum då fortsätter priserna ofta upp och över nivån som gällde innan oron.

Med tanke på hur många gånger bubbelbabblarna i den här tråden har dragit starka och helt felaktiga slutsatser baserat på enskilda pristick kan man tycka att de borde bli lite mer ödmjuka och invänta mer data innan de drar slutsatser, men icke. Vi får se i höst när handeln är i full gång igen om bubbelbabblarna återigen har gjort bort sig.
2016-07-17, 12:38
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Jag gör så eftersom jag inte säljer om jag inte får ut det som jag vill ha. Det finns nog många som gör likadant.

En utbudschock kan även inträffa för att folk inte har råd pga amorteringskravet. Tänker på Sthlm främst.
2016-07-17, 12:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Senast jag köpte hus så köpte jag huset och sedan satte jag min lägenhet ut till försäljning, hade jag gjort tvärtom så hade det varit bananlogik.

Citat:

Jag gjorde också så, sålde mitt hus och flyttade in till tjejen. Det var visserligen bara temporärt eftersom vi skulle köpa en större BR som vi letade efter samtidigt som jag hade huset ute till försäljning.

För övrigt skrev jag inget om vad jag tror är normalt, det var du som gjorde det. Har du några källor?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-17 kl. 12:43.
2016-07-17, 12:44
Medlem
Citat:
En utbudschock kan även inträffa för att folk inte har råd pga amorteringskravet. Tänker på Sthlm främst.

Strypa krediter är det som jag har tjatat om gång på gång, vilket amorteringskravet på sätt och vis är. Tror dock att bankerna på eget initiativ måste införa skuldkvotstak för att det ska ge en ordentlig effekt. Det är fortfarande billigt med krediter även om det är dyrare än vad det var i våras. Det finns även en rad andra saker som skulle påverka kreditmarknaden men de ser inte ut att inträffa inom överskådlig tid.

Införs dessa kommer vi att se ett artificiellt "högsta pris" för varje objekt. Det skulle vara intressant att se vad som händer då eftersom så få alternativ existerar.
2016-07-17, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Knappast då de flesta banker redan krävt amortering och de allra flesta kan ta betydligt högre utgifter. Men var skulle de flytta menar du, skulle de inte efterfråga en ny bostad om de säljer den de har?
2016-07-17, 12:46
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ingen säljer frivilligt med förlust även om det "bara" är 100k. Ett troligare scenario är att utbudet faller dramatiskt och att färre transaktioner görs. Istället för stressade tror jag folk känner sig pressade att INTE sälja till (vad de anser vara) underpris. Sommaren/hösten 2011 gjordes i princip inga transaktioner i vasastan. Om du kollar genom tråden och läser dessa inlägg så kommer du se att tonläget är precis som idag.

10.000kr-frågan blir:
Var ska de bo efter att de har sålt?

Jo, det är ett rimligt scenario. Det är ju inte förrän Sverige brakar in i en rejäl lågkonjunktur, när det ena samhällsområdet efter andra har börjat haverera eller har redan havererat redan nu under högkonjunktur och staten har valt att upphöra med många av sina mest centrala uppgifter, åtföljs dessutom av en ökad arbetslöshet och katastrofalt lägre inkomster för många av de hushåll som har bostadsskulder upp över öronen, utan att kommunerna har några som helst möjligheter att försöka hjälpa sådana hushåll när utgifterna inom alla områden (skola, sjukvård, försörjningsstöd, socialtjänsten, asylboenden, räddningstjänstinsatser m.m.) kommer att rasa iväg de närmaste åren, som det blir åka av på allvar.

Jag tippar redan nu på att många inte bara tvingas sälja sina bostäder med storförlust om de inte klarar av amorteringar och bostadskostnader, utan dessutom lär många fortsätta att sitta med bostadslån för en bostad de inte längre har. Det skedde för en del runt 1991 och jag tror den kommande initiala smällen dels slår 1991 med hästlängder, dels kommer inte Sverige längre återhämta sig ekonomiskt på längre sikt, eftersom man av ideologiska skäl har monterat ned, eller genom bortprioritering negligerat, de allra viktigaste delarna av infrastrukturen, som krävs för en återhämtning och bibehållen ekonomisk utveckling.

Ovanstående antaget utifrån scenariot att Sverige ändå fortsätter att vara en självständig stat under överskådlig tid. Skulle nedmonteringen av det svenska försvaret leda till att Sverige intas av Ryssland, eller att kombinationen med att svenska staten har upphört att upprätthålla det yttre och inre skyddet och den sinnessjuka asylpolitiken leder till inbördeskrig/omfattande väpnad konflikt, eller några andra mer omvälvande händelser sker som ett resultat av sjuklöverpolitiken, så vågar jag inte säga något mer exakt om den tänkbara utvecklingen, förutom att den förmodligen inte lär bli positiv sett utifrån svenskarnas ekonomi och levnadskvalité.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in