2016-07-15, 15:23
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Vilka är dessa debattörer?

Vad jag sett så har ingen här försökt skriva om någonting.

Ja vilka två personer tror du jag syftar på?
2016-07-15, 15:36
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W

Jag vet inte, det är därför jag frågar ^^
2016-07-15, 15:37
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Jag vet inte, det är därför jag frågar ^^

Givetvis är det resonemangen från dig och Crispy jag åsyftar, ledsen att jag var otydlig.
2016-07-15, 15:40
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Givetvis är det resonemangen från dig och Crispy jag åsyftar, ledsen att jag var otydlig.

Du menar när vi förklarar hur Novus räknar? Förstår inte hur vi gör "ansatser till egna analyser som motsätter dagens vetenskap på ämnet" genom att endast förklara hur ett institut gör...

Kan du vara vänlig och förklara hur du menar?
2016-07-15, 15:43
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Du menar när vi förklarar hur Novus räknar? Förstår inte hur vi gör "ansatser till egna analyser som motsätter dagens vetenskap på ämnet" genom att endast förklara hur ett institut gör...

Kan du vara vänlig och förklara hur du menar?

När ni drar slutsatser mot accepterad vetenskap av en text som handlar om något helt annat.
2016-07-15, 15:47
Medlem
Citat:
Igår ville du avsluta käbblet (lätt att förstå varför) och återgå till topic, och någon moderator var klok nog att radera den sista delen av diskussionen för att underlätta bladvändning. Men redan nästa dag är du tydligen igång igen. Vad är det du hakat upp dig på och inte kan släppa?

Som jag ser det finns två möjligheter. Antingen lever du fortfarande i villfarelsen att det har hävdats att "2000 intervjuer är automatiskt bättre än 1000", vilket ingen har gjort såvitt jag vet, så det verkar rätt meningslöst att fortsätta stå och sparka in den öppna dörren.

Eller så envisas du med att hävda att det är 'statitistisckt ovepenspaklit ammatöriskt hämmasnikkeri' att väga efter antal intervjuer i en poll-of-polls. Tja, jag har hittills hänvisat till tre kända poll-of-polls (Dagens Samhälle, Svensk väljaropinion och FiveThirtyEight) som jobbar precis så, sedan är det upp till var och en att bedöma vad som väger tyngre - deras val av metoder, eller dina hänvisningar till kurslitteratur i källaren.

SD har just nu 18,2 i Dagens Samhälles poll of polls om du vill ta tillfället i akt att avsluta din självförnedring, återgå till topic och analysera SD:s opinionssiffror.
2016-07-15, 15:49
Medlem
Askydras avatar
Citat:
När ni drar slutsatser mot accepterad vetenskap av en text som handlar om något helt annat.

Texten vi drog slutsatser om hur Novus räknar när de sammanställer varje månads mätningar till deras poll of polls togs ifrån Novus hemsida där de förklarar hur Novus räknar när de sammanställer varje månads mätningar till deras poll of polls.

De slutsatser vi drog om hur Novus räknar när de sammanställer varje månads mätningar till deras poll of polls är så Novus räknar när de sammanställer varje månads mätningar till deras poll of polls, jag förstår inte hur detta går mot accepterad vetenskap.

Kan du vara vänlig och förklara vad det felaktiga är?
2016-07-15, 15:52
Medlem
Y2Ws avatar
Jag har redan förklarat att texten inte har något med påståendet att göra, och att påståendet motsägs av vetenskapen.

Vi kommer inte längre om ni inte kan ta er till det.
2016-07-15, 15:56
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Igår ville du avsluta käbblet (lätt att förstå varför) och återgå till topic, och någon moderator var klok nog att radera den sista delen av diskussionen för att underlätta bladvändning. Men redan nästa dag är du tydligen igång igen. Vad är det du hakat upp dig på och inte kan släppa?

Som jag ser det finns två möjligheter. Antingen lever du fortfarande i villfarelsen att det har hävdats att "2000 intervjuer är automatiskt bättre än 1000", vilket ingen har gjort såvitt jag vet, så det verkar rätt meningslöst att fortsätta stå och sparka in den öppna dörren.

Eller så envisas du med att hävda att det är 'statitistisckt ovepenspaklit ammatöriskt hämmasnikkeri' att väga efter antal intervjuer i en poll-of-polls. Tja, jag har hittills hänvisat till tre kända poll-of-polls (Dagens Samhälle, Svensk väljaropinion och FiveThirtyEight) som jobbar precis så, sedan är det upp till var och en att bedöma vad som väger tyngre - deras val av metoder, eller dina hänvisningar till kurslitteratur i källaren.

SD har just nu 18,2 i Dagens Samhälles poll of polls om du vill ta tillfället i akt att avsluta din självförnedring, återgå till topic och analysera SD:s opinionssiffror.

Fick du in ett enda rätt i den texten. Men att komma med anklagelser som man hittat på själv är väl typiskt av människor som känner mig pressade.

Men givetvis ska vi släppa detta, det finns inget mer att säga - fakta är redan konstaterad. Jag svarade bara på en tredje parts kommentar om detta, det kanske var fel - det var inte meningen att väcka era hemmateorier och gå in i er en återvändsgränd igen. Sorry om jag gjorde fel.

Så ett rätt har du, vi släpper denna fadäs nu.

Jag vet inte om det är mer intressant att fråga om du verkligen tror att SD har 18 % idag, men det är mer topic i alla fall.
2016-07-15, 15:57
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Jag har redan förklarat att texten inte har något med påståendet att göra, och att påståendet motsägs av vetenskapen.

Vi kommer inte längre om ni inte kan ta er till det.

Kan du inte förklara varför texten inte har något med påståendet att göra när det står svart på vitt på Novus hemsida?

Crispy förklarade ju också att flera institut använder metoden så särskilt felaktig verkar den inte vara
2016-07-15, 15:58
Medlem
Theloveforthemusics avatar
Citat:

Powergirl och Rejdar?

Citat:
Kan du inte förklara varför texten inte har något med påståendet att göra när det står svart på vitt på Novus hemsida?

Crispy förklarade ju också att flera institut använder metoden så särskilt felaktig verkar den inte vara

Vilka institut är det som använder dom då?

Är det samma insitut som gång på gång drömmer och ger SD riktiga runk-siffror så kan man ju helt klart ifrågasätta metoden menar jag...
2016-07-15, 16:01
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theloveforthemusic
Powergirl och Rejdar?

Ja likheter saknas inte!

Citat:
Vilka institut är det som använder dom då?

Påståendet är intressant av fler orsaker, skribenten tycks mena att om det är många som använder en bevisad felaktig metod så gör det denna automatisk mer korrekt. Märkligt antagande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in