2016-07-15, 12:06
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Hade nästan bestämt mig men så blev det funderande och så plötsligt börjar man vilja ha den bättre maskinen med autoprogram... och varför inte wifi haha
Men verkar ju bli nästan dubbelt så dyrt i så fall.
Hittar ingen bra sida som ja kan jämföra maskiner med varandra där dom flesta uppgifter finns. Prisjakt suger rejält och Media Makts sida är paj på den funktionen.

Undra om Siemens skulle ha liknande funktioner men till lägre pris... tveksamt va?

Får se vad ja ska välja... börjar bli snurrigt på riktigt

Det bästa är väl att köpa en maskin som ligger i topp vid tester och inte bry sig om features på papperet.

Bosch (och Siemens som är samma sak) ligger konsekvent alltid i topp tillsammans med Miele, men till halva priset.

Inom din budget borde denna maskinen vara mest lämplig om du tycker en Miele är för dyr:

http://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskiner/frontmatade/bosch-waw32668sn

6399kr med hemkörning efter att rabatten på 20% är avdragen.
Citera
2016-07-15, 12:42
Medlem
Citat:
Hittar ingen bra sida som ja kan jämföra maskiner med varandra där dom flesta uppgifter finns.
Råd & Rön tester brukar vara bra och objektiva. Prenumererar du inte på deras tidning så kostar varje test en slant men det kan det vara värt.

http://www.radron.se/Tester/Vitvaror--hushallsmaskiner/Tvattmaskiner/
Citera
2016-07-15, 13:29
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det bästa är väl att köpa en maskin som ligger i topp vid tester och inte bry sig om features på papperet.

Bosch (och Siemens som är samma sak) ligger konsekvent alltid i topp tillsammans med Miele, men till halva priset.

Inom din budget borde denna maskinen vara mest lämplig om du tycker en Miele är för dyr:

http://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskiner/frontmatade/bosch-waw32668sn

6399kr med hemkörning efter att rabatten på 20% är avdragen.

Den var också bra men ganska lik den första från Media Markt... fast dyrare. Men 20% på Tretti.se är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Råd & Rön tester brukar vara bra och objektiva. Prenumererar du inte på deras tidning så kostar varje test en slant men det kan det vara värt.

http://www.radron.se/Tester/Vitvaror--hushallsmaskiner/Tvattmaskiner/
Som jag förstått så hade dom bara testat en Bosch, och de var någon av de billigare och enklare maskinerna. Bosch var en av dom som dom testat minst. Men jag har inte läst testerna utan klickade bara på listan för att se vilka dom testat.
Andra tester är svåra att hitta...
Citera
2016-07-15, 13:43
Medlem
Citat:
Den var också bra men ganska lik den första från Media Markt... fast dyrare. Men 20% på Tretti.se är bra.

Som jag förstått så hade dom bara testat en Bosch, och de var någon av de billigare och enklare maskinerna. Bosch var en av dom som dom testat minst. Men jag har inte läst testerna utan klickade bara på listan för att se vilka dom testat.
Andra tester är svåra att hitta...
Man kan även läsa om Siemens då det brukar vara samma maskiner som Bosch. Ibland är de helt lika och ibland skiljer endast någon detalj. Man ska fö strunta i alla finesser som man inte har nytta av och koncentrera sig på hur bra de tvättar och hur länge de håller!
Citera
2016-07-15, 14:01
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Man kan även läsa om Siemens då det brukar vara samma maskiner som Bosch. Ibland är de helt lika och ibland skiljer endast någon detalj. Man ska fö strunta i alla finesser som man inte har nytta av och koncentrera sig på hur bra de tvättar och hur länge de håller!
Ja de e nog sant. Men alla maskiner idag tvättar nog ganska rent och garantierna är ju bra på många med ofta 5 år på maskin och 10 på motor osv. så där skiljer de inte mycket mellan priserna.

Men som jag skrev i nåt inlägg tidigare så skulle jag vilja ha självdosering, automatiken med bla textiligenkänning osv i flera program och Wifi för att göra de hela lite mer roligt att tvätta
Svårt att hitta dom grejerna för ett riktigt bra pris.
Utan dom grejerna så blir det nog Boschen från Media Markt för 5490kr.
Senast redigerad av bonobono 2016-07-15 kl. 14:16.
Citera
2016-07-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ja de e nog sant. Men alla maskiner idag tvättar nog ganska rent och garantierna är ju bra på många med ofta 5 år på maskin och 10 på motor osv. så där skiljer de inte mycket mellan priserna.
Garantier är bra men hur ofta vill man ha en tekniker hemma och att maskinen pajar precis när man måste ha något tvättat? Bättre att de fungerar länge utan problem. Just detta skiljer åt på olika märke. Det märkliga är att det inte är priset som avgör om något är bra eller inte, då förutom Miele som alltid är bra. Du kan köpa en tvättmaskin för 4000 kr som håller minst 10 år eller en för det dubbla priset som är slut efter två år!
Citera
2016-07-15, 14:35
Medlem
Citat:

Men som jag skrev i nåt inlägg tidigare så skulle jag vilja ha självdosering, automatiken med bla textiligenkänning osv i flera program och Wifi för att göra de hela lite mer roligt att tvätta
Svårt att hitta dom grejerna för ett riktigt bra pris.
Utan dom grejerna så blir det nog Boschen från Media Markt för 5490kr.

Inte alla (av dagens) maskiner tvättar lika rent, det kan skilja på hur trumman ser ut invändigt hur mycket tvätten arbetas och hur de olika programmen roterar trumman.
Citera
2016-07-15, 14:39
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Garantier är bra men hur ofta vill man ha en tekniker hemma och att maskinen pajar precis när man måste ha något tvättat? Bättre att de fungerar länge utan problem. Just detta skiljer åt på olika märke. Det märkliga är att det inte är priset som avgör om något är bra eller inte, då förutom Miele som alltid är bra. Du kan köpa en tvättmaskin för 4000 kr som håller minst 10 år eller en för det dubbla priset som är slut efter två år!
Sant!
Men för mig är det viktigt med bra garanti. Har inget emot om någon ska komma hem och skruva så länge felet fixas. Är ingen stortvättare så risken att det skulle bli kris genom att vänta på en reparatör är liten.
Visst vill man ha en maskin som funkar länge men jag skulle nog aldrig ha nåt mer än kanske 10 år då tekniken ständigt går framåt också, och den missar jag ju om jag ska ha samma produkt en 4e del av livet
Men självklart vill ja inte ha nåt som är skräp.
Tror dock att skillnaderna bland dom stora märkena är små i hur länge dom håller. Det handlar nog mer om tur. Det är tekniken med finesser som gör att priserna skiljer mest, och varje märkes egen "specialitet" som tex Samsung som har sin lucka där man kan lägga i tvätt medans maskinen tvättar, vilket för mig är totalt onödig men kanske bra för någon annan. iDos som jag gillar, automatiken att inte behöva välja inställningar osv ser jag som nåt jag mer har nytta av. Wifi är nog ganska onödigt men en kul grej för den som gillar sånt... som jag
Citera
2016-07-15, 14:43
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Inte alla (av dagens) maskiner tvättar lika rent, det kan skilja på hur trumman ser ut invändigt hur mycket tvätten arbetas och hur de olika programmen roterar trumman.
Nog kan det skilja lite men bland dom stora märkena så tror jag nog att dom tvättar vanlig smusttvätt rent. Sen är vissa kanske bättre på fläckar, mindre skrynklor, skonsammare mot vissa plagg osv. Sen kanske någon är snabbare än andra osv men vanlig tvätt på 60 grader är nog oftast ganska lika.
Men jag är ingen expert utan det är ett antagande.
Ska man bara tvätta vanligt oavsett finesser och nåt extra så funkar nog en maskin även för 2000kr... tills garantin går ut i alla fall
Citera
2016-07-15, 14:48
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det största och viktigaste är att du har direct-drive, inte remdrift. Det heter olika på olika maskiner. Inga kol i motorn! Skillnaden är att du kan tvätta tre maskiner på rad utan att motorkolen brinner upp. Resten är bara oväsentligheter i jämförelse.

Hur länge håller en tvättmaskin utan kol? På min har jag kol, tror jag har byt två gånger. Visste inte att det fanns utan då det var min farsa som var ute och valde. Vad är för och nackdelar med och utan kol? Jag är också inne på en ny framöver.
Senast redigerad av systemkollaps 2016-07-15 kl. 14:50.
Citera
2016-07-15, 14:56
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Hur länge håller en tvättmaskin utan kol? På min har jag kol, tror jag har byt två gånger. Visste inte att det fanns utan då det var min farsa som var ute och valde. Vad är för och nackdelar med och utan kol? Jag är också inne på en ny framöver.
Som jag förstått så behöver dom med kol mer energi och blir varmare. Vissa behöver även svalna innan man kan köra en maskin igen (om man nu vill tvätta mycket).
Hållbarheten ska väl också vara totalt bättre utan kol.
Men jag har inte 100 koll. Har bara kollat på dom utan kol nu när jag letar nytt.
Miele hade någon "billig" med kol men dom hade någon egen teknik, sa en säljare.
Citera
2016-07-15, 18:21
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps

Utan kol kan du byta lager i motorn och köra 20 år till. Men drivenheten och allt annat dör innan motorn slits ut.

Citat:
Som jag förstått så behöver dom med kol mer energi och blir varmare. Vissa behöver även svalna innan man kan köra en maskin igen (om man nu vill tvätta mycket).
Hållbarheten ska väl också vara totalt bättre utan kol.
Men jag har inte 100 koll. Har bara kollat på dom utan kol nu när jag letar nytt.
Miele hade någon "billig" med kol men dom hade någon egen teknik, sa en säljare.

Miele har mycket riktigt byggt motorn så den inte behöver svalna en timme innan du kan starta maskinen igen. Den stunden det tar att tömma räcker. Man kan ju bygga motorer med kol för intensiv användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in