2016-07-14, 11:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Hur är det med flytande tvättmedel? Tänker på det med i-Dos. Kan man köpa de överallt och av olika sorter eller behöver man nåt speciellt tvättmedel?
Verkar ju väldigt bra att man även kan välja att använda flytande eller vanligt pulver, men kanske går de bara att använda pulver när de flytande är slut?

Det går att använda vilket märke du vill på tvättmedlet, Jag skulle själv endast använda flytande.
Maskiner som det används pulver i blir snabbt ofta fruktansvärt äckliga med avlagringar så i min egen maskin är pulver totalförbjudet.
Citera
2016-07-14, 11:40
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det går att använda vilket märke du vill på tvättmedlet, Jag skulle själv endast använda flytande.
Maskiner som det används pulver i blir snabbt ofta fruktansvärt äckliga med avlagringar så i min egen maskin är pulver totalförbjudet.
Har aldrig använt flytande men om maskinen kan dosera själv osv lär de vara en väldig fördel.
Ja får ofta höra av tjejen att ja använder för mycket av allt haha
Citera
2016-07-14, 12:55
Medlem
svengörans avatar
Tretti.se har just nu 20% rabatt på alla Bosch och Siemens produkter även tvättmaskiner.
Ange denna kampanjkod i kassan så dras rabatten av.

BOSCHSIEMENS20
Citera
2016-07-14, 15:47
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Tretti.se har just nu 20% rabatt på alla Bosch och Siemens produkter även tvättmaskiner.
Ange denna kampanjkod i kassan så dras rabatten av.

BOSCHSIEMENS20
Jag såg de men tror de blir svårt att hitta nåt som är mer prisvärt än Bosch som Media Markt har.
Vet inte om jag orkar leta mer heller

Var till Elon och kollade på maskinen och den såg väldigt bra ut och gav ett bra intryck.
Det enda som saknades var autoprogram på fler grader än 30. Deras pris för maskinen var 7995kr. Jag lyckades pruta ner den till 6995kr (till Media Markts ordinarie pris) ifs då ink hemkörning och installation, men fortfarande 1500kr dyrare än Media Markt.
Elon hade även en dyrare Tysktillverkad som verkade ännu bättre. Den hade även autoprogram på både 30 och 60 grader men så var maskinen 2000kr dyrare (9995kr) och de vet ja inte om de var värt pengarna för. Var väl även 1kg större kanske men inget jag måste ha. Jo just de, den hade wifi också
Citera
2016-07-14, 15:55
Medlem
bonobonos avatar
Förresten. Hur brukar man koppla in maskinerna nu för tiden, har den bara vanlig stickkontakt eller är de installation med kablar? Den vi har idag har bara vanlig kontakt och alla i butikerna verkar också ha det (ifs kanske butikernas visningsexemplar är special).
Tänker hur mycket det är värt att betala extra för installation.
Elon hade ifs så att dom även körde bort den gamla maskinen.
Att bara dra in den på pirra och sätta i en kontakt vill man ju inte betala extra för. Sen ska vi ifs även ha ner torktumlaren från den gamla och upp med den igen på den nya och de lär ju va lite bök. Inte helt enkelt att lyfta en maskin så högt gissar jag... frågan är om man grejar de själv (med lite hjälp av tjejen)?
Citera
2016-07-14, 16:25
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Förresten. Hur brukar man koppla in maskinerna nu för tiden, har den bara vanlig stickkontakt eller är de installation med kablar? Den vi har idag har bara vanlig kontakt och alla i butikerna verkar också ha det (ifs kanske butikernas visningsexemplar är special).
Tänker hur mycket det är värt att betala extra för installation.
Elon hade ifs så att dom även körde bort den gamla maskinen.
Att bara dra in den på pirra och sätta i en kontakt vill man ju inte betala extra för. Sen ska vi ifs även ha ner torktumlaren från den gamla och upp med den igen på den nya och de lär ju va lite bök. Inte helt enkelt att lyfta en maskin så högt gissar jag... frågan är om man grejar de själv (med lite hjälp av tjejen)?

Det är vanlig 220 stickkontakt som standard, Torktumlaren lyfter ni enkelt på 2 personer den väger inte i närheten av vad en tvättmaskin gör men jag skulle gissa på ca 35kg.
Citera
2016-07-14, 19:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Jag har haft olika tvättmaskiner.. Jag fixade dom om dom gick sönder.. Men så ärvde jag en Miele - och fy så bra trodde jag aldrig jag skulle uppleva.. Vilken kvalitet!

De är bra. Jag har en från 1981 som är nästan helt perfekt. Den centrifugerar bara på vissa program. Vad som är fel bryr jag mig inte om för den är inte värd att reparera. Men den skulle nog duga som reservdelsmaskin hos någon annan.
Citera
2016-07-14, 19:13
Medlem
Bongomans avatar
Att en torktumlare av ett märke ska kunna passa på en tvättmaskin av ett annat märke är en utopi. Inte ens samma märke och olika generationer passar ihop. Det är ett ganska snävt intervall av maskiner som passar ihop. Om man inte nyttjar spännband och hemmasvets förstås.
Citera
2016-07-14, 20:01
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Att en torktumlare av ett märke ska kunna passa på en tvättmaskin av ett annat märke är en utopi. Inte ens samma märke och olika generationer passar ihop. Det är ett ganska snävt intervall av maskiner som passar ihop. Om man inte nyttjar spännband och hemmasvets förstås.
De där har jag inte riktigt tänkt på... har bara kollat måtten så att den ska kunna stå ovanpå som tidigare men om den kommer att stå kvar är ju en annan sak
Men nyare maskiner bör ju inte röra sig speciellt mycket så de går förhoppningsvis bra.

EDIT: Det här kanske skulle kunna fungera?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_aurora-352124-mellanram-tv%C3%A4tt-tork-1196317.html
Senast redigerad av bonobono 2016-07-14 kl. 20:19.
Citera
2016-07-14, 20:35
Medlem
bonobonos avatar
En annan grej ja funderar över.
Vi har en ho och bänk bredvid maskinerna och tvättmaskinens utlopp för vattnet är kopplat på hons rör. Det gör att vattnet inte rinner direkt utför när maskinen ska tömmas utan vattnet måste först upp med hängande slang.
Brukar man ha så?
Vet att man har så på diskmaskiner men med tvättmaskiner trodde jag att man hade slangen direkt ner för att vattnet enkelt ska rinna till brunnen.
Citera
2016-07-14, 21:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
En annan grej ja funderar över.
Vi har en ho och bänk bredvid maskinerna och tvättmaskinens utlopp för vattnet är kopplat på hons rör. Det gör att vattnet inte rinner direkt utför när maskinen ska tömmas utan vattnet måste först upp med hängande slang.
Brukar man ha så?
Vet att man har så på diskmaskiner men med tvättmaskiner trodde jag att man hade slangen direkt ner för att vattnet enkelt ska rinna till brunnen.

Japp det brukar vara så....

Sedan så måste ju slangen gå upp över maskinens trumma innan den kan tömma, för annars blir det ju självfall och vattnet rinner bara rakt ur maskinen, det är bara stora fastighetsmaskiner som typ Wascator som har avloppsventil och där vattnet rinner direkt ut i avloppet, hushållsmaskiner har alltid pump.
Citera
2016-07-14, 23:10
Medlem
bonobonos avatar
Hade nästan bestämt mig men så blev det funderande och så plötsligt börjar man vilja ha den bättre maskinen med autoprogram... och varför inte wifi haha
Men verkar ju bli nästan dubbelt så dyrt i så fall.
Hittar ingen bra sida som ja kan jämföra maskiner med varandra där dom flesta uppgifter finns. Prisjakt suger rejält och Media Makts sida är paj på den funktionen.

Undra om Siemens skulle ha liknande funktioner men till lägre pris... tveksamt va?

Får se vad ja ska välja... börjar bli snurrigt på riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in