2016-07-14, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Så du är den som faller nedåt.

Japp, enligt gravitationens lagar fallar jag neråt. Vad du vill göra detta till på volapük tar jag med en skopa salt.
Citera
2016-07-14, 21:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du visste vad skaparkraft är och hur den allena hör samman med Gud (som begrepp i all litteratur) så hör all form av ateism i sinnet samman med skaparkraftens motsats förstörelseprocessen. Den dualistista verkligheten förhåller sig så.

På så sätt är det gudomligt att tro, verka och älska med den positiva livskraften av kärlek, en outtömlig källa av visdomar. Det hjälper mänskligheten framåt, men motverkar humanism.

Okej, men du förstår tydligen inte att det faktiskt är en falsk dikotomi. Du utgår ifrån att det finns en skaparkraft och att dess motsats är förstörelse, och struntar helt i att det för det första inte är klarlagt att det finns en skaparkraft och ej heller att dess motsats i så fall skulle vara förstörelse. Det finns även slumpmässig skapelse genom t.ex. fusion eller andra slumpmässigt styrda processer. Sedan utesluter du också principen att mängden energi är konstant och att det som du kallar skapelse respektive förstörelse egentligen skulle kunna ses som inget annat än ren energiomvandling, bara för att nämna några alternativ som du genom din falska dikotomi har förbisett helt.
En dualistisk verklighet är ingen bra verklighetsmodell.
Citera
2016-07-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix.

men heller inga bevis på att så inte var fallet.

Men det säger "ateismen" inte helller alltid.[/quote]
Om man tror något är det per definition en tro; jag har inga "bevis" på att gud inte finns, därav jag tror att gud inte finns, alltså jag är religiös. Varför jag citerar bevis är för att även matematik och fysik som många av litar på, är något man måste omnämna när man beskriver en matematisk modell exempelvis, man säger att "Om matematik är sann, kan denna modell gestaltas enligt den triviala formeln för planets ekvation..."
Citera
2016-07-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Först och främst är ateism en tro; det finns "inga bevis" (hur man nu definierar bevis) på att en gudomlig kraft skapat universum, jorden samt allt som beklär den, men heller inga bevis på att så inte var fallet. För det andra finns redan i människans DNA att vi ifrågasätter vår existens (något som ingen annan organism i vårt solsystem kan); ett led i att ifrågasätta sin existens är att tänka sig att det finns en skapare som även tar hand om oss bortom jordelivet.
Du kan byta ut "gudomlig kraft" mot i stort vad som helst. Är det också en tro att gamnelsmurfen inte skapade universum?
Citera
2016-07-15, 11:09
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Japp, enligt gravitationens lagar fallar jag neråt. Vad du vill göra detta till på volapük tar jag med en skopa salt.
Enligt logiken faller du nedåt om ditt argumentationsunderlag är tunnt eller obefintligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, men du förstår tydligen inte att det faktiskt är en falsk dikotomi. Du utgår ifrån att det finns en skaparkraft och att dess motsats är förstörelse, och struntar helt i att det för det första inte är klarlagt att det finns en skaparkraft och ej heller att dess motsats i så fall skulle vara förstörelse. Det finns även slumpmässig skapelse genom t.ex. fusion eller andra slumpmässigt styrda processer. Sedan utesluter du också principen att mängden energi är konstant och att det som du kallar skapelse respektive förstörelse egentligen skulle kunna ses som inget annat än ren energiomvandling, bara för att nämna några alternativ som du genom din falska dikotomi har förbisett helt.
En dualistisk verklighet är ingen bra verklighetsmodell.
Sluta att ät eller sluta att föda upp ett barn så ser du att det finns en förstörelseprocess som kallas död - och gör dess motsats och begrip att den är en kraft som skapar något som kallas liv, i så väl kropp som sinne. Klarlagt är det inte för dig, ty du är sovandes (och lever "gott" på andras bekostnad).... och äter för att orka.

Omformande/omformning är inte skapande.

http://beming.nu/elem_logik.png
Senast redigerad av MattiasBeming 2016-07-15 kl. 11:27.
Citera
2016-07-15, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man tror något är det per definition en tro; jag har inga "bevis" på att gud inte finns, därav jag tror att gud inte finns, alltså jag är religiös. Varför jag citerar bevis är för att även matematik och fysik som många av litar på, är något man måste omnämna när man beskriver en matematisk modell exempelvis, man säger att "Om matematik är sann, kan denna modell gestaltas enligt den triviala formeln för planets ekvation..."

Jag ser fram till en utveckling av din tills vidare primitiva epistemologi.
Citera
2016-07-15, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt logiken faller du nedåt om ditt argumentationsunderlag är tunnt eller obefintligt.

Jag fallar också neråt enligt strikt axiomatik.
Citera
2016-07-15, 12:54
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Jag fallar också neråt enligt strikt axiomatik.
Ja, om axiomatiken är att "jag" tillhör det allra innersta... likt en implosion. Men det är ju din tro.

Ego-upplösning är en annan tro... som inte är inavlad. Översjälviskhet, transcendens/överskridande och sådant.
Citera
2016-07-15, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, om axiomatiken att jag tillhör det allra innersta... likt en implosion. Men det är ju din tro.

Ego-upplösning är en annan tro... som inte är inavlad.

Lustigt att du använder ditt eget navelskådande som exempel på icke-egocentri.
Citera
2016-07-15, 13:17
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Men det säger "ateismen" inte helller alltid.

Svårtolkat inlägg. Tro är mycket riktigt en epistemisk attityd beträffande en utsagas sanningsvärde. Epitetet 'religiös' avgränsar (samt förtydligar) vad denna tro innefattar, en religiös tro är en positiv inställning till påståenden rörande någon form av gudom eller immateriell (andlig) egenskap hos universum. Om jag tror att det finns en enkrona i din byxficka så är denna tro inte en 'religiös' tro.
Citera
2016-07-15, 13:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Tro är mycket riktigt en epistemisk attityd beträffande en utsagas sanningsvärde.

Det finns "vettig tro", som vet vad tro är och som följaktligen inte försöker smyga sig in på fakta-planhalvan.
Citera
2016-07-15, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Omformande/omformning är inte skapande.

Exakt. Så vilket "skapande" finns det som inte egentligen bara är omformning av energi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in