2016-07-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Tur att du fick ärva den för att köpa en Miele har man ju inte råd med
Som sagt fick jag ärva den, och den var ju inte ny, men med den kvaliteten så gjorde det inget. Så köp en bättre begagnad..
Citera
2016-07-13, 21:30
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Satsa på kvalitet, Miele, Siemens, Electrolux, Bosch är bra märken.
Whirlpool och andra tveksamma märken skulle jag hålla mig borta från.

Den här är väl ok?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_bosch-wat286m8sn-frontmatad-tv%C3%A4ttmaskin-5-%C3%A5rs-garanti-1275718.html
Sjukt svårt
Den du länkar verkar ju också bra... har dock inget Media Markt närmare än 10 mil för att kunna åka och titta på den innan köp.
Citera
2016-07-13, 22:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Sjukt svårt
Den du länkar verkar ju också bra... har dock inget Media Markt närmare än 10 mil för att kunna åka och titta på den innan köp.

En tvättmaskin är inte så mycket att se i verkligheten.
Detta är en av få saker där man bör satsa på kvalitet istället för design, Se till att köpa ett par riktiga fötter till maskinen också.
Jag rekommenderar dom vita gummifötterna som säljs på ClasOhlson.
Citera
2016-07-13, 22:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
V.........

Den första maskinen är en Electrolux på rea (den här: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/EWF1476GDW/electrolux-inspiration-tvattmaskin-ewf1476gdw).
Det jag gillar med den är priset, att man kan ställa ned tiden den får tvätta (har man brådis). Ångfunktionen kan va ok men frågan är hur ofta man kommer att använda den.
Mindre bra är den fula displayen.

Den andra maskinen är en Wirlpool, även den på lite rea (den här: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/FSCR80620/whirlpool-tvattmaskin-fscr80620).
Det jag gillar här är Displayen och att maskinen kan snurra tvätten långt efter att den är klar så att den hålls fräsch om man glömmer att tömma maskinen direkt.
Att den är 1kg större än den andra är säkert bra men inget jag skulle betala extra för.
Mindre bra är priset.

Båda har 5 års garanti och verkar vara ok maskiner som är energisnåla och tysta.
....................

Hur hade ni andra tänkt för att välja tvättmaskin?

Tack på förhand för era tips, tankar och idéer!

Jag har hållit på och jobbat mycket med tvättmaskiner innan, bla reparationer, dock inte nu längre bytt yrke..
Som jag nämnt i andra trådar så är min erfarenhet att kvaliten dvs livslängden på konsument vitvaror har sjunkit enormt!

Jag hade valt den första du nämner Electrolux, detta eftersom ingen av maskinerna kommer att bli tio år(även den dyrare), med största sannolikhet kommer dom rasa mellan 5-10 år och då är det bara att köpa en ny, lönar sig inte laga

Det finns en orsak till att tillverkarna infört 5 års garanti
Citera
2016-07-13, 22:56
Medlem
bonobonos avatar
Gillar Boschen mer och mer när ja kollar den på div sidor på nätet.
Galet är dock att rek.pris ifrån Bosch skulle vara hela 11.679 kr och Media Markt tar 5490kr!!!
Tror ja hittar samma maskin (med lite annat namn) på Elon och Elkedjan också och då kostar den runt 7500kr. Ifs kanske inget konstigt om Media Markt också tagit 6990kr innan rea.

http://www.bosch-home.se/produkter/tv%C3%A4ttmaskiner-och-torktumlare/tv%C3%A4ttmaskiner/frontmatade-tv%C3%A4ttmaskiner/WAT286M8SN.html?source=search

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_bosch-wat286m8sn-frontmatad-tv%C3%A4ttmaskin-5-%C3%A5rs-garanti-1275718.html

Dock så kan man se en video på Media Markt sida som inte riktigt verkar visa samma maskin utan mer bara själva doseringsgrejen.
Hade varit nice att ha hela grejer med automatiken och bara behöva köra på auto... eller kan de va i samma maskin?
Har letat på Youtube också men hittar bara 1 video som verkar vara rätt och där verkar auton inte va med.
Citera
2016-07-13, 23:06
Moderator
Tystnads avatar
Ja verkar vara sjukt billigt Boschen!

Köp den på deras webbshop vet ja, verkar ju som det är gratis hemkörning med DHL oxå!
enligt deras frågor och svar sida, dock bär dom inte in den gratis....
Citera
2016-07-13, 23:12
Medlem
Spara lite till och köp en Miele. Den håller 25 år, minst.
Citera
2016-07-13, 23:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Dock så kan man se en video på Media Markt sida som inte riktigt verkar visa samma maskin utan mer bara själva doseringsgrejen.
Hade varit nice att ha hela grejer med automatiken och bara behöva köra på auto... eller kan de va i samma maskin?
Har letat på Youtube också men hittar bara 1 video som verkar vara rätt och där verkar auton inte va med.

Den på mediamarkt har I-Dos med automatisk dosering, Läs i specifikationen under videon.
Citera
2016-07-14, 01:42
Medlem
svengörans avatar
Ett råd till TS är att oavsett vilken maskin du köper så glöm inte att skruva bort transportsäkringarna dvs tex 4:a långa skruvar som sitter på baksidan av maskinen och säkrar trumman mot skador under transport.
Startar du maskinen utan att skruva bort dessa så kan du förstöra maskinen och får inget på garantin.
Senast redigerad av svengöran 2016-07-14 kl. 01:46.
Citera
2016-07-14, 01:54
Medlem
Skulle köpt en Bosch för de pengarna, då blir det även över lite. Ta en som säljs på rea. Miele om du vill ha det absolut bästa. Går kanske att hitta en sådan på rea för 7'000 kr. Absolut inte en Elektro Helios, sämre finns inte!
Citera
2016-07-14, 10:37
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja verkar vara sjukt billigt Boschen!

Köp den på deras webbshop vet ja, verkar ju som det är gratis hemkörning med DHL oxå!
enligt deras frågor och svar sida, dock bär dom inte in den gratis....
Kan nog bli så. Ska iväg och se om Elkedjan eller Elon har samma maskin så man kan titta på den innan ja köper den på Media Markt. Fri hemkörning känns bra då butiken annars är 10 mil bort
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Spara lite till och köp en Miele. Den håller 25 år, minst.
Eller så köper ja 5 andra maskiner för samma pris

Citat:
Den på mediamarkt har I-Dos med automatisk dosering, Läs i specifikationen under videon.
Jo de har ja koll på men i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=ZrZU_suvxFQ ställer han in själv (om de nu är samma maskin) och ser inte riktigt lika ut i displayen som klippet som går att se på Media Markts sida.
Citat:
Ett råd till TS är att oavsett vilken maskin du köper så glöm inte att skruva bort transportsäkringarna dvs tex 4:a långa skruvar som sitter på baksidan av maskinen och säkrar trumman mot skador under transport.
Startar du maskinen utan att skruva bort dessa så kan du förstöra maskinen och får inget på garantin.
Tack för tipset!
Hade förmodligen setat någon varningslapp eller liknande på maskinen så att man kommer ihåg detta, men nu vet jag om det inte gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skulle köpt en Bosch för de pengarna, då blir det även över lite. Ta en som säljs på rea. Miele om du vill ha det absolut bästa. Går kanske att hitta en sådan på rea för 7'000 kr. Absolut inte en Elektro Helios, sämre finns inte!
Blir kanske den som är på Media Markts rea. Den verkar väldigt prisvärd på rean.
Miele är nog väldigt bra men också väldigt dyra. Hittade en på Elgiganten (en i webbutiken) för 7000kr men den hade "kolmotor" så då går den bort. Billigast efter den kostade 13000 kr har jag för mig, och nästa över 20
Citera
2016-07-14, 10:54
Medlem
bonobonos avatar
Hur är det med flytande tvättmedel? Tänker på det med i-Dos. Kan man köpa de överallt och av olika sorter eller behöver man nåt speciellt tvättmedel?
Verkar ju väldigt bra att man även kan välja att använda flytande eller vanligt pulver, men kanske går de bara att använda pulver när de flytande är slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in