2016-07-13, 20:11
Medlem
bonobonos avatar
Vi ska köpa ny tvättmaskin och har en budget på max 7000 kr och de gör inget om det blir mycket billigare
Har noll koll på tvättmaskiner och vet inte vad mer jag bör vilja ha för funktioner mer än att den ska tvätta
Efter 3 timmar på Elgiganten kom ja till slut fram till några grejer som säkert kan va bra om maskinen kan och jag hittade 2 olika som verkade ok. Nu undrar jag om det finns någon här med efterenhet av just tvättmaskiner eller någon som bara kan bolla lite tankar och tips osv.

Den första maskinen är en Electrolux på rea (den här: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/EWF1476GDW/electrolux-inspiration-tvattmaskin-ewf1476gdw).
Det jag gillar med den är priset, att man kan ställa ned tiden den får tvätta (har man brådis). Ångfunktionen kan va ok men frågan är hur ofta man kommer att använda den.
Mindre bra är den fula displayen.

Den andra maskinen är en Wirlpool, även den på lite rea (den här: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/FSCR80620/whirlpool-tvattmaskin-fscr80620).
Det jag gillar här är Displayen och att maskinen kan snurra tvätten långt efter att den är klar så att den hålls fräsch om man glömmer att tömma maskinen direkt.
Att den är 1kg större än den andra är säkert bra men inget jag skulle betala extra för.
Mindre bra är priset.

Båda har 5 års garanti och verkar vara ok maskiner som är energisnåla och tysta.
Frågade 2 säljare (var för sig) om vilken maskin av dom ca 40 st maskiner dom hade gav mest för pengarna och då sa båda samma Electrolux. De säger inte så mycket egentligen då den är på rea och mest nedsatt av de maskiner dom hade, och kanske vill dom bara bli av med den, men den har ju fått bra omdömen på deras hemsida också (lika så Wirlpoolen).

Vi är 2 i hushållet och tvättar inte jätteofta, någon gång i veckan. Om ett par år kan de ev finnas en unge med i bilden och då kanske man tvättar mer. Tvättar inget grovt och extremt skitigt så någon värstingmaskin behövs inte men vill heller inte köpa det billigaste då det ska hålla flera år.

Är de några andra butiker som kan vara värda att besöka, blir de nåt bättre eller är de i princip samma grejer överallt?
Kan ja hitta samma maskiner hos andra än Elgiganten (har dom andra modellbetäckningar) för att jämföra mer priser?

Hur hade ni andra tänkt för att välja tvättmaskin?

Tack på förhand för era tips, tankar och idéer!
Citera
2016-07-13, 20:15
Medlem
Bongomans avatar
Det största och viktigaste är att du har direct-drive, inte remdrift. Det heter olika på olika maskiner. Inga kol i motorn! Skillnaden är att du kan tvätta tre maskiner på rad utan att motorkolen brinner upp. Resten är bara oväsentligheter i jämförelse.
Citera
2016-07-13, 20:17
Medlem
l150s avatar
Var nyligen i samma sits.
Slutade med en Husqvarna för 8k som såldes för 2k då det var ett visningsex på en badrumsutställning.
Gick runt på byggvaruhus och frågade om dom hade några visningar som var över.
Bauhaus ville sälja samma för fem, och en kakelbutik för fyra...
Beijer var mest angelägna att bli av med skiten..

Så det kan vara värt att fråga runt.
garanti osv är samma
Citera
2016-07-13, 20:21
Medlem
Jag hade valt Siemens istället. Sen kan jag säga jag hade en samsung tvättmaskin som var kanonbra.
Citera
2016-07-13, 20:40
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det största och viktigaste är att du har direct-drive, inte remdrift. Det heter olika på olika maskiner. Inga kol i motorn! Skillnaden är att du kan tvätta tre maskiner på rad utan att motorkolen brinner upp. Resten är bara oväsentligheter i jämförelse.
Båda ja tittat på ska ha kolborstfri motor. De hade ja lite koll på
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Slutade med en Husqvarna för 8k som såldes för 2k då det var ett visningsex på en badrumsutställning.

garanti osv är samma
Brukar gilla att åka runt och jämföra, pruta och sätta mig in i de produkter jag ska köpa men av någon konstig anledning finns inte samma intresse nu när det gäller en tvättmaskin
Men hade man hittat nåt som du hade det inte varit så svårt att välja
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag hade valt Siemens istället. Sen kan jag säga jag hade en samsung tvättmaskin som var kanonbra.
Varför en Siemens istället?
Har en Electrolux/Husqvarna nu som håller på att packa ihop, men har varit nöjd med den så länge den fungerat. Har en torktumlare i samma serie som jag kommer att ha kvar.
Citera
2016-07-13, 20:41
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150

garanti osv är samma
Sen är det ju tyvärr svårt att jämföra när dom ofta inte heter samma sak mellan olika butikskedjor...
Citera
2016-07-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Varför en Siemens istället?
Har en Electrolux/Husqvarna nu som håller på att packa ihop, men har varit nöjd med den så länge den fungerat. Har en torktumlare i samma serie som jag kommer att ha kvar.

Nästan i klass med Miele men betydligt lägre pris.
Citera
2016-07-13, 20:51
Medlem
l150s avatar
Citat:
Sen är det ju tyvärr svårt att jämföra när dom ofta inte heter samma sak mellan olika butikskedjor...

Får väl med handen på hjärtat säga att jag bara tänkte " jo men där är en maskin som normalt kostar 7-8k, nu 2k. jag slår till "
Utan att veta nåt om den ...
Citera
2016-07-13, 20:51
Medlem
bonobonos avatar
Tittade även på en Miele som ska vara tvättmaskinernas Rolls Royce.
Dom flesta är rejät dyra, ser ut att vara från 80-talet och har inte speciellt många finesser (om man nu behöver de).
Den billigaste för runt 7000kr (mins inte exakt pris) hade även "kolmotor", så de verkar ju inte vara nåt speciellt med den... Dom dyrare hade automatisk tvättmedelsdosering vilket säkert kan vara bra, men inte för 5-10.000 kr extra
Citera
2016-07-13, 20:52
Medlem
Jag har haft olika tvättmaskiner.. Jag fixade dom om dom gick sönder.. Men så ärvde jag en Miele - och fy så bra trodde jag aldrig jag skulle uppleva.. Vilken kvalitet!
Citera
2016-07-13, 21:02
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Jag har haft olika tvättmaskiner.. Jag fixade dom om dom gick sönder.. Men så ärvde jag en Miele - och fy så bra trodde jag aldrig jag skulle uppleva.. Vilken kvalitet!
Tur att du fick ärva den för att köpa en Miele har man ju inte råd med
Citera
2016-07-13, 21:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Tittade även på en Miele som ska vara tvättmaskinernas Rolls Royce.
Dom flesta är rejät dyra, ser ut att vara från 80-talet och har inte speciellt många finesser (om man nu behöver de).
Den billigaste för runt 7000kr (mins inte exakt pris) hade även "kolmotor", så de verkar ju inte vara nåt speciellt med den... Dom dyrare hade automatisk tvättmedelsdosering vilket säkert kan vara bra, men inte för 5-10.000 kr extra

Satsa på kvalitet, Miele, Siemens, Electrolux, Bosch är bra märken.
Whirlpool och andra tveksamma märken skulle jag hålla mig borta från.

Den här är väl ok?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_bosch-wat286m8sn-frontmatad-tv%C3%A4ttmaskin-5-%C3%A5rs-garanti-1275718.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in