2016-07-14, 22:55
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur tänkte du egentligen?
Ska man maxbelåna sig och låna 85% av köpeskillingen så behöver man ha en månadslön på drygt 45 KSEK i månaden.
Varför skulle en person med den lönen inte ha råd att betala den sparsamma avgiften och lilla räntan.
Och även ha ett sparande som amorteringskravet kräver.

Hur har du räknat ut att det är en bubbla?
Två frågetecken efter en fråga av fyra möjliga lyckades du få med i din post. Grattis!

Nu ska jag ställa en fråga: Varför skulle en person med 45 k (liten bokstav) i månaden vilja bo på 35 kvadrat? Har man den lönen borde man ha ansträngt sig en hel del med utbildning, rövslickning som trainee och många obetalda övertidsstunder. Är det ändstationen för denna person? Att sluta på toppen av sin karriär i 35 kvadrat?
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2016-07-14 kl. 23:01.
2016-07-14, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur tänkte du egentligen?
Ska man maxbelåna sig och låna 85% av köpeskillingen så behöver man ha en månadslön på drygt 45 KSEK i månaden.
Varför skulle en person med den lönen inte ha råd att betala den sparsamma avgiften och lilla räntan.
Och även ha ett sparande som amorteringskravet kräver.

Hur har du räknat ut att det är en bubbla?
Jag vet inte hur du räknar men lånet skulle i ditt exempel kosta 3600kr i månaden....Med avgiften och övriga kostnader skulle boendekostnaden hamn på ca 5500kr. Vad är det för övrigt du tänker på eftersom man behöver ha ca 30 000 netto för att klara av den kostnaden?
2016-07-14, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Visst, det är bara ett litet problem för Sylvester. Att först skaka fram den miljon som är skillnaden mellan bostadens marknadsvärde (vad han får för den på Hemnet) och lånet till banken.

När han löst det lilla problemet kan han köpa Ferdinands bostad.
Varför skulle Sylvester sälja sin lägenhet om den rasat i pris och sätta sej i en röten hr??

Om nu de bittra kommunisternas önskningar slår in så behöver ju Sylvester inte betala lika mycket i mellanskillnad när han vill köpa Ferdinands lägenhet.....
2016-07-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Nu visade du din ekonomiska okunskap!
Du sa tidigare att du har hus i Thailand värt ca 7 mille. Har du köpt presidentpalatset då eller bara blivit jävligt lurad? Såg att medelpriset för ett hus på 100kvm där ligger på 220 000 SEK....
Exempel på lyxigare varianter: http://www.bolagskontakt.com/asien.html
Eller här: http://www.sunshinehouse-thailand.com/2015/11/22/sv-SE/k%C3%B6pa-hus-i-thailand-29358652

I Phuket dessutom. Sån klass.....
Förlåt, men jävligt lustigt bah.

Får man ens äga marken i Thailand??
Senast redigerad av empa85 2016-07-14 kl. 23:27.
2016-07-14, 23:20
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Varför skulle Sylvester sälja sin lägenhet om den rasat i pris och sätta sej i en röten hr??

Om nu de bittra kommunisternas önskningar slår in så behöver ju Sylvester inte betala lika mycket i mellanskillnad när han vill köpa Ferdinands lägenhet.....
Ja, mellanskillnaden blir mindre men Sylvester ska fortfarande betala en miljon emellan när han säljer sin etta och löser sitt bostadslån. Du förstår, banken är lite nervös nu när Sylvesters bostad bara är värd två miljoner fast han har lån på tre miljoner.

Eller hade du tänkt att Ferdinand skulle behålla sin etta och köpa Ferdinands etagelägenhet med ett nytt lån? Jag skulle vilja vara en fluga på väggen när han försöker övertyga bankmannen om det vettiga med en sådan manöver.

- Hej det är Sylvester. Jag vet att jag är skyldig er 3 miljoner och att min bostad bara är värd två miljoner, men nu skulle jag behöva låna 3 miljoner till. Ferdinand ska sälja sin drömlya. Jag är värd det! Får jag inte lånet blir jag kränkt!
2016-07-14, 23:41
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Jo tjena! Nog för att räntan är låg nu och har varit det länge men så jävla mycket ränte-rabbat tror jag knappast att du har!

Okej.
2016-07-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
45000 kr/mån är ingen arbetarlön, men visst, med insatsen och den lönen är boendekostnaden ingen stor sak, problemet är "bara" att färre och färre har lön i paritet med som krävs.
Jag informerade om vilken lön som krävs för att få låna ett sådant belopp. Och att den lön man då har räcker till så väl ränta som månadsavgift som sparande(amortering).

Någon med medellön på 28K skulle få låna ca 1700 KSEK. Och behöver då hala upp 1500 KSEK i kontantinsats. Belåningsgraden blir då bara 53% och amorteringen inte så stor och inte så länge. Räntan på det blir 1685 i månaden, så det lär vara överkomligt. Med månadsavgiften på ca 950 så blir det runt 2700/mån. Amorteringen blir 1417/mån tills man är nere på 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Mediankomsten i STHLM är cirka 300000 kr/år, den räcker inte till för nybyggda lägenheter, vare sig hyres- eller borätter. Klientelet med tillräcklig pengapåse och/eller annan uppbackning är begränsad, det är inte så att alla bra avlönade flyttar till Stockholm för att underhålla bostadspriserna.
Begränsningar, sådana finns både fysiskt och ekonomiskt.
För att maxbelåna sig i Stockholm kräver att hushållet har en bra gemensam inkomst. Så det troliga är väl att de som flyttar till de dyrare objekten har en stor kontantinsats med sig. Eller både och.

De som köper en lägenhet i Vasastan för 7 MSEK har kanske sålt en villa i Lidingö och har 4 MSEK i kontantinsats. För att låna 3 MSEK behöver hushållet en månadslön på 50 KSEK, och det lär dom väl ha. Notera att då är belåningsgraden under 50%.

För att flytta till mer attraktiva bostäder får man helt enkelt spara/amortera så man får en tillräcklig kontantinsats. Alla har inte råd med en Ferrari (eller vill inte betala vad en sådan kostar), och på samma sätt är det med att bo på vissa ställen i landet. Och jag ser väl inte att det skulle vara ett problem. Alla kan inte vinna SM i 100 m löpning, och jag ser inte det som ett bekymmer heller.

Vad gäller Stockholm (och residensstäder) så är det nog inte så att alla bra avlönade flyttar dit. Lönen brukar trots allt vara kopplad till anställningen. Det är nog så att en del personer söker sig dit för där finns mer spännande näringsverksamhet.

Det är tvärtom så att duktiga personer tillsamman med riskkapital ordnar lönsam verksamhet. Det är positivt för landet. Är det nu så att det sker i för liten utsträckning i övriga landet så får man väl fundera på vad man ska göra åt det. Ta bort skatten på riskkapital där kan vara något.

Artikel i dagens DI att begrunda: http://www.di.se/artiklar/2016/7/14/sa-mycket-av-bostadsmarknaden-finns-i-stockholm/
2016-07-14, 23:47
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du räknar men lånet skulle i ditt exempel kosta 3600kr i månaden....Med avgiften och övriga kostnader skulle boendekostnaden hamn på ca 5500kr. Vad är det för övrigt du tänker på eftersom man behöver ha ca 30 000 netto för att klara av den kostnaden?
Jag säger inte att man har behov av drygt 45 KSEK i månadslön. Det är långivarna som inte medger större belåning.
2016-07-14, 23:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Okej. Om det är den faktiska snitträntan som nya kunder fått den senaste månaden som redovisas så förstår jag inte vad Bajsboo dillar om. Såvida man inte är övertygad om att de ljuger såklart.

Jag ska själv snart omförhandla mina rörliga lån. Just nu så ligger min ränta på 0,89% men jag räknar med att inte få en lika bra "rabatt" framöver..

Nej bajsbosse är en pajas som inte har något intresse av att hålla sig till verkligheten.

För min del var det länge sedan jag hade några lån alls men nu när jag kan fixa 0,79% hos Nordnet kan jag inte motstå att ta ett måttligt lån för att använda till investeringar. Det kräver dock att man har en del kapital.
2016-07-15, 00:01
Medlem
Citat:
Två frågetecken efter en fråga av fyra möjliga lyckades du få med i din post. Grattis!
Nej. Två riktiga frågor med frågetecken.
En retorisk fråga i mitten. Riktigt var du hittar fjärde är ett mysterium. Kanske är det du så är lite för frågande.

Citat:
Nu ska jag ställa en fråga: Varför skulle en person med 45 k (liten bokstav) i månaden vilja bo på 35 kvadrat?
Varför frågar du mig om det?
Folk gör en massa konstiga saker. Allt från att tatuera sig, gå på fotbollsmatcher, till att rösta på vänsterpartier. Varför i all världen skulle man inte kunna tänka sig att bo i en lägenhet på 35 kvm.
Kanske någon som mest bara sover hemma.

Citat:
Har man den lönen borde man ha ansträngt sig en hel del med utbildning, rövslickning som trainee och många obetalda övertidsstunder. Är det ändstationen för denna person? Att sluta på toppen av sin karriär i 35 kvadrat?
Har man gått på Univ är man kanske van vid ett korridorsrum på 16 kvm. Då är detta en fördubbling.

Rövslickning vet jag inte om det är så framgångsrikt. Kanske inom offentlig sektor där resultat inte betyder något.

Toppen vet jag inte var du får ifrån. 45 KSEK är trots allt en bit på vägen i många fall.
Det här skulle väl kunna vara intressant för någon kvinna som skilt sig, och nu vill sitta ute på kafeer och titta på folk på fritiden. Brukar bli så. Dom vill känna av "pulsen". Och det sägs det finnas på Söder. Noterade du inte att mer än hälften av bilderna handlade inte om lägenheten?
Bättre observationsförmåga om jag får be.
2016-07-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Men det kanske kan ha att göra med att vi fortfarande har negativ reporänta, rekordlåga bolåneräntor och att det inte har kraschat än? Vänta tills vi ser ett stadig och långvarig nergång kombinerat med höjda räntor. Då kommer det garanterat vara gott om exekutiva auktioner. Så var det på 90-talet, så har det varit i andra länder, så kommer det bli i Sverige igen.

Såvida inte denna bubblan blir den första i världen som inflateras bort i lugn och sansad takt? Nej, vänta, Ingves hade ju lite problem med inflationen! Stryk det scenariot då och skaffa en fallskärm för fallhöjden är rätt rejäl.
Nej, det är så att när det börjar bli problem så rekommenderar bankerna att folk säljer som vanligt via mäklare. När det blir exekutiv auktion så är det något annat problem. Att ägaren försvunnit, att ägaren är helt oresonlig, att ägaren åkt på en plötslig stor ekonomisk förlust och är oförmögen att agera.
Det blir bättre priser vid normal försäljning. Så alla har ett intresse av att det går till så.

Vad är det för höjda räntor du ser framför dig?

Är det höjd realränta efter skatt? eller nominellt höjda räntor fast där realränta efter skatt är som idag?
Det senare innebär bara snabbare amortering.

Skulle nu inflationen krypa upp i 2% så kommer nog RB att höja. Men om vi då får en inflation på 2% och boränta på 3.5% så är real ränta efterskatt 0.45%. Dvs lägre än idag. Då kostar det mindre än i dag. Det är knappast något som leder till exekutiva auktioner.
2016-07-15, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
I Phuket dessutom. Sån klass.....
Förlåt, men jävligt lustigt bah.

Får man ens äga marken i Thailand??
Nej! Bajsmannen är en mytoman vilket rätt fort märks i hans sätt att besvara andras frågor här på FB bla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in