2016-07-14, 19:56
Medlem
Hej!

Vill börja med att säga att jag är straxt över 20, har arbetat på 3 olika arbeten (även utomlands en sväng) och har alltid betalat skatt och varit skötsam.

I början på April så gick jag mer eller mindre in i väggen helt och hållet, panik-ångest (5 anfall dagligen), socialfobi, depersonalisation och helt enkelt väldigt utbränd. Sen i April har jag inte kunnat sovit längre än 30min-1 timme utan att vakna av minsta lilla ljud, det i sin tur har gjort att hjärnan min har blivit ännu tröttare. Jag har besökt läkare flertal gången, och dom anser att jag bara ska fortsätta äta min SSRI så blir allt bra

Det här har i sin tur lett till att jag har missat möten på Arbetsförmedlingen även fast jag försökt förklarat min situation, och det har resulterat i hela 55 dagars karens. Beslut överklagat, med utlåtande från läkare att jag faktiskt är sjuk och har problem, men det avslogs direkt.

Nu har jag varit HELT utan pengar i 45 arbetsdagar = 3 månader, och på något magiskt vis klarat mig ändå, men nu går det fan inte längre. Jag har kollat med familj/vänner men har inte lyckats fått någon hjälp därifrån.

Soc nekar mig hjälp då jag har fått in pengar mer än beloppet man ska den senaste tiden. Inte förens i Augusti kan jag be om hjälp från SOC då bankutdraget ser rätt ut.

Har knappt mat, absolut inte råd med hyra, och ingen kan hjälpa mig. Vad fan ska jag göra?!?
Senast redigerad av visualelite 2016-07-14 kl. 20:00.
Citera
2016-07-14, 20:02
Medlem
Sälja ngt eller dej själv?
Citera
2016-07-14, 20:11
Bannlyst
Försök att förstå att det du nämnt i din tråd är helt värdelöst, jag förstår om du inte tänker klart av stressen.

Men vad exakt förväntar du dig för hjälp utan att berätta det minsta om din ekonomi? Bara säger magiskt sätt fixade sig allt.
Det är onödigt att höra om antalet gånger du haft ångest, det är irrelevant.

Hur mycket pengar du har haft när du gick till socialen är mycket mer relevant och hur mycket hyra du har?
Ge viktig information istället tack.
Citera
2016-07-14, 20:12
Medlem
Vad jag glömde nämna, är även att jag har jobb sedan 2 veckor tillbaks nu. Men första lönen kommer inte förens i Augusti den heller.

Har ingen mat, inga hygienartiklar, ingenting.

Sälja mig själv?..
Citera
2016-07-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Försök att förstå att det du nämnt i din tråd är helt värdelöst, jag förstår om du inte tänker klart av stressen.

Men vad exakt förväntar du dig för hjälp utan att berätta det minsta om din ekonomi? Bara säger magiskt sätt fixade sig allt.
Det är onödigt att höra om antalet gånger du haft ångest, det är irrelevant.

Hur mycket pengar du har haft när du gick till socialen är mycket mer relevant och hur mycket hyra du har?
Ge viktig information istället tack.

Hur mycket pengar jag hade på kontot när jag gick till socialen? Jag har fått in mer än existensminimum och därför har dom ej hjälpt med ekonomin. Osäker på exakt hur mycket mer jag hade fått in, men för mycket för att soc hjälper mig.

3900kr i hyra.
Citera
2016-07-14, 20:16
Medlem
Tycker inte du skall låna eller begära förskott. Då kommer du bara ligger efter löpande och må dåligt av det.

Kinesa på vänner och bekanta fram till första lön. Tigg om du måste. Men sätt dig inte mer i skuld.
Citera
2016-07-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tycker inte du skall låna eller begära förskott. Då kommer du bara ligger efter löpande och må dåligt av det.

Kinesa på vänner och bekanta fram till första lön. Tigg om du måste. Men sätt dig inte mer i skuld.

Låter som ett bra råd. Förskott kommer jag inte att be om, får leva på brödsmulor om det nu blir så.
Vet ni någonstans man kan vända sig för att få hjälp till mat/hyra, då soc nekade mig hjälp?

Det är ju hyran som blir det absolut värsta, jag åker verkligen ut om jag inte kan lösa det på något vis.
Citera
2016-07-14, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Hur mycket pengar jag hade på kontot när jag gick till socialen? Jag har fått in mer än existensminimum och därför har dom ej hjälpt med ekonomin. Osäker på exakt hur mycket mer jag hade fått in, men för mycket för att soc hjälper mig.

3900kr i hyra.

Vad exakt betyder detta?

7790 x3= 23370 .Är det 23370 kronor du hade när du gick till socialen?
Citera
2016-07-14, 20:20
Medlem
Varför jag "highlightade" att jag har ångest, panik-ångest och diverse var snarare för att påvisa att läkare faktiskt håller med mig, och att jag mår dåligt, men att både Soc och arbetsförmedlingen nästan struntar i det förstår jag inte.
Citera
2016-07-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad exakt betyder detta?

7790 x3= 23370 .Är det 23370 kronor du hade när du gick till socialen?

Inte pengar på kontot, men in dom senaste 3 månaderna, en lön och 3 små lån, gör att jag hamnade över den summan.
Citera
2016-07-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Låter som ett bra råd. Förskott kommer jag inte att be om, får leva på brödsmulor om det nu blir så.
Vet ni någonstans man kan vända sig för att få hjälp till mat/hyra, då soc nekade mig hjälp?

Det är ju hyran som blir det absolut värsta, jag åker verkligen ut om jag inte kan lösa det på något vis.

Prata med din hyresvärd. Förklara läget. Be om att få en avbetalningsplan och att du även erbjuder honom en skälig ränta på det.

Ärlighet kommer man långt med. Och med mod att ta det där obehagliga samtalet kommer man ännu längre med. Försök göra det person till person. Och som ung tar det lite tid innan man blir ekonomisk stabil. Alla har vi varit unga. Sen håller vi tummarna att det är en hyresvärd som är förstående.
Citera
2016-07-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Prata med din hyresvärd. Förklara läget. Be om att få en avbetalningsplan och att du även erbjuder honom en skälig ränta på det.

Ärlighet kommer man långt med. Och med mod att ta det där obehagliga samtalet kommer man ännu längre med. Försök göra det person till person. Och som ung tar det lite tid innan man blir ekonomisk stabil. Alla har vi varit unga. Sen håller vi tummarna att det är en hyresvärd som är förstående.

Är tyvärr det kommunala bolaget, har redan pratat med dom och det verkar inte som att det är så mycket det går att göra åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in