2016-07-14, 17:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag antar att det är snitträntan för samtliga av deras kunder med rörliga lån som ligger på 1,34%

Merparten av bolånestocken förhandlade fram sin ränta för över sex månader sedan. Om du däremot ringer dem idag så kan du antagligen glömma att få en så låg ränta. Bajsboo har antagligen rätt i att de har höjt sina marginaler den senaste tiden.

Bankerna redovisar de verkliga snitträntorna för alla löptider och dessa inkluderar alla lån som har bundit om räntan den angivna månaden.

Gå till Compricer så kan du se allt detta för alla banker, både nu och tidigare månader.
2016-07-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror ingenting utan utgår från de verkliga räntorna som bankerna är skyldiga att redovisa.

Du däremot tror att den redovisningen är felaktig trots att du inte kan styrka det på något sätt. Kan du styrka detta är det ett skop som kommer ge banken en varning från FI.
Har tidigare lagt upp länkar direkt till bankernas hemsidor. Att du sedan väljer att inte tro på dem kan jag inte göra så mycket åt.
Men den där teorin om att när listräntor går upp så går verkliga räntan ner är rätt intressant, har du fler som har samma teorier som dig, nån länk kanske?
2016-07-14, 18:03
Medlem
Citat:
Bankerna redovisar de verkliga snitträntorna för alla löptider och dessa inkluderar alla lån som har bundit om räntan den angivna månaden.

Gå till Compricer så kan du se allt detta för alla banker, både nu och tidigare månader.
Har du aktier i compricer eller, nämner deras namn 3 ggr i varje inlägg

Men att du inte ringer ålandsbanken och låtsas att du vill ta ett lån så kommer du själv få svart på vitt att de ökat sina räntor sedan februari.
2016-07-14, 18:04
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Känne flera som bor i flotta villor som betalat bort sina lån.
Jo, men bara för att din polare Uffe betalt sin kåk så kan du inte extrapolera detta häpnadsväckande faktum på hela bostadsmarknaden i Sverige. Om man skulle rita in Uffe i diagrammet så skulle det fortfarande se ut som det gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Eurostat-statistiken kanske räknar pantbrev som skulder.
Diagrammet gäller för 2012. För 2011 var det runt 5 % som ägde sina bostäder utan lån. Resten var antingen bolånetorskar eller hyrestorskar. Man kan därför misstänka att det är något fel på diagrammet för 2012. Att situationen skulle ha blivit drastiskt bättre jämfört med 2011 tvivlar jag dock starkt på. Att vi ligger brunt till i Sverige i jämförelse med länder som vi brukar garva åt, som Rumänien, Bulgarien och Grekland, behöver man dock inte vara raketforskare för att begripa. I alla länder i Östeuropa äger de flesta sina bostäder utan lån. Jag undrar vilket land som är värt att garva åt egentligen...

Jag ska se om jag orkar forska i om det finns nyare statistik att hitta. Sajten eurostat.eu är dock för mig en tämligen svårnavigerad best.
2016-07-14, 18:11
Medlem
slemhogs avatar
Slemhog får rätt igen. -2.1% i den kungliga huvudstaden nu igen.

En trevlig känsla av välbehag sprids i kroppen samtidigt som solen tittade in genom fönstret= billigare lägenheter för slemhog och oss andra gnetare, förlust för alliansens white flightväljare i liljeholmskajen som flytt mångkulturen samtidigt som dom röstade på Reinfeldt och mer mångkultur, dyrare hyror och problem för andra.

Nu är det bara 8-13% nedgång kvar till årsskiftet enligt min förutsägelse.

I helgen ska jag ta min lyxiga motorbåt ut i skärgården och fira och sen mobba, stöka och jävlas med bajsnödigt allianspack med märkeskläder.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-14 kl. 18:17.
2016-07-14, 18:31
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

En trevlig känsla av välbehag sprids i kroppen samtidigt som solen tittade in genom fönstret= billigare lägenheter för slemhog och oss andra gnetare, förlust för alliansens white flightväljare i liljeholmskajen som flytt mångkulturen samtidigt som dom röstade på Reinfeldt och mer mångkultur, dyrare hyror och problem för andra.

I helgen ska jag ta min lyxiga motorbåt ut i skärgården och fira och sen mobba, stöka och jävlas med bajsnödigt allianspack med märkeskläder.

Varför vill du att det ska gå dåligt för folk? Vad är det du kompenserar för med dina halvt sadistiska tankar?
2016-07-14, 18:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ditt raseri mot de dekadenta bolånetorskarna som tror att allting växer till himlen är sannerligen uppfriskande att läsa.

Nåja, den enes exekutiva auktion är den andres genväg till drömlyan, som man brukar säga.
2016-07-14, 18:49
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Okej. Om det är den faktiska snitträntan som nya kunder fått den senaste månaden som redovisas så förstår jag inte vad Bajsboo dillar om. Såvida man inte är övertygad om att de ljuger såklart.

Jag ska själv snart omförhandla mina rörliga lån. Just nu så ligger min ränta på 0,89% men jag räknar med att inte få en lika bra "rabatt" framöver..
2016-07-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Det här hade ju kunnat vara en intressant tråd ifall folk delat med sig av och diskuterat olika tankegångar/hypoteser. Nu är det ju bara en massa tjabbel om vem som har rätt och vem som har fel. Signaturen BajsBoo förstör ju hela tråden.
Så sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Enligt ComPricer så har alltså utlåningsräntorna sjunkit något sista månaderna, medan listräntorna inte har gjort det. Förstår inte hur detta kan vara så svårt att ta in. Den intressanta frågan är väl varför detta har skett? Är det kanske så att medellåntagarens ekonomi har förbättrats sista månaderna, vilket gett en högre snittbonus? Kanske pga bankers hårdare restriktioner över vilka som får/inte får låna?
I den mån en avvikelse mellan faktiskt pris och listpris skett (där pris=ränta) så skulle det troligen handla om att bankerna differentierat kunderna något mer.

Kan t ex handla om att kunder med belåning under 50% får bästa ränta.
Medan räntan stiger desto:
* större belåning av panten som sker
* större skuld/inkomst-relation som gäller

Båda ovanstående punkter kan sägas representera risk för långivaren, och kan motivera högre pris=ränta.
2016-07-14, 19:10
Medlem
Citat:

För vad ska du fira?
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/bostadspriser-ligger-stilla-men-farre-affarer-efter-amorteringskravet
2016-07-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad spelar en låg ränta för roll när bostaden är värd mindre än lånen?
Det har ganska stor betydelse. En låg nominell ränta gör att mer av inkomsten kan avsättas till amortering.

Citat:
Tänk er hipstern Sylvester som sitter i sin etta på Söööder och deppar för att hans drömlya är värd en miljon mindre än lånet. Inga fler öl från mikrobryggeriet, ingen latte för 80 spänn och inget gymkort på Sturebadet mer. Trist! Jobbet som copywriter på fräcka byrån i innerstaden sitter också löst. Mamma och pappa kan inte höja lånen på den egna kåken för att hjälpa Sylvester med amorteringarna. Ännu tristare!

En etta på Söder ser ut att kosta ca 2.4 MSEK. 85% belåning ger en maxskuld på ca 2040.
Om nu priserna skall falla ned till 1 MSEK under lånet så talar vi om ett prisfall på knappt 60%.

Vad är det som ska hända för att ett så massivt prisfall ska kunna ske?
Låter iaf som att alla byggjobbare/hantverkare är arbetslösa och många inom handel. Troligen de flesta lagerarbetare också. Tror du att du har intresse då att oroa dig för hipstern Sylvester, när du själv är arbetslös och din stuga på landet är osäljbar. Och alla du känner är arbetslösa.
Kommer inte ni att ha andra bekymmer.

Citat:
Tänk er mellanchefen Ferdinand på IT-företaget som bor i en trea i bajsnödiga Vasastan. Han blev av med jobbet idag på grund av finanskrisen som slog till 2018, precis när ek. stud. Borg förutspådde att den skulle göra det. Fyran i etage är värd två miljoner mindre än lånet. Han förbannar den dagen han lyssnade på hustrun Sara och lånade en miljon för nytt kök och en miljon till för att bygga ut vinden med ett rum. Ferdinand har svårt att svälja maten och han bajsar vått tre gånger om dagen av stressen.
Fast frågan är väl om inte Ferdinand är break even. Den investeringen han gjorde ser ut att ha dragit upp priset 2 MSEK. (Iaf när jag tittar på priserna).

Frågan om inte Ferdinand är smartast i sammanhanget. (Mja, med undantag för Alpha101 då, som köper en del nu lågt prissatta objekt. Och som dessutom gör en samhällsgärning som hejdar prisfallet).

Citat:
Så kommer det att ut.
Fast är det inte väldigt mycket fria fantasier.
2016-07-14, 19:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Varför vill du att det ska gå dåligt för folk? Vad är det du kompenserar för med dina halvt sadistiska tankar?

Vem är du, dr freuds ättling?
Jag kompenserar för min extremt lilla pille på 19 cm sörru

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in