2016-07-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Det här hade ju kunnat vara en intressant tråd ifall folk delat med sig av och diskuterat olika tankegångar/hypoteser. Nu är det ju bara en massa tjabbel om vem som har rätt och vem som har fel. Signaturen BajsBoo förstör ju hela tråden.

Enligt ComPricer så har alltså utlåningsräntorna sjunkit något sista månaderna, medan listräntorna inte har gjort det. Förstår inte hur detta kan vara så svårt att ta in. Den intressanta frågan är väl varför detta har skett? Är det kanske så att medellåntagarens ekonomi har förbättrats sista månaderna, vilket gett en högre snittbonus? Kanske pga bankers hårdare restriktioner över vilka som får/inte får låna?
Fast egentligen handlar tråden om bobubbla, inte om varför räntor gått upp även om det kan vara intressant förstås.
2016-07-14, 17:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
siktar nu på +7% för året på mina br i Sthlm.

Du verkar av någon outgrundlig anledning ha glömt bort att uppdatera signaturen på sistone. För att göra det mindre jobbigt för dig så bidrar jag med en uppdatering som du bara kan kopiera och klistra in:

Citat:
Täpper till käften på alla bubbelbabblare:
Stockholm BR 269
Senaste mån -2,1%
3 mån -4,5%
12 mån +4,7%
2016-07-14, 17:08
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Det här hade ju kunnat vara en intressant tråd ifall folk delat med sig av och diskuterat olika tankegångar/hypoteser. Nu är det ju bara en massa tjabbel om vem som har rätt och vem som har fel.
Tråden lider av periodiska skov där diskussionen far ut i periferin. Det är främst den ensamme och utstötte Svenne-i-Banan, den maniske Alpha101 och narkomanen Strasburg som kivas om vem som har rätt mot Trillske. BajsBoo är en outsider som har sina egna skov ibland. Sedan åker de på varningar och avstängningar och tråden återgår till att diskutera bostadsbubbla. Skoven varar i en vecka ungefär.

Under tiden försöker jag bringa ordning i tråden och föra diskussionen framåt på ett konstruktivt vis. En omtyckt specialare från min sida är när jag ber läsarna klicka på länken i min signatur. Då brukar det snabbt bli tyst hos Svenne, Alpha och Strasburg, och ordningen återställs illa kvickt. Ta och klicka på länken i min signatur du också och dela med dig i tråden om vad du ser och vad du tänker om det du ser.
2016-07-14, 17:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men har du inte lärt dig av svenne att bankerna ljuger på sina hemsidor, ditt patetiska smuts.

Nu ljuger du igen, du kan inte citera ett enda inlägg från mig där jag påstår det däremot anser du att Compricer ljuger om Ålandsbankens verkliga genomsnittsränta under februari månad. Detta är du säker på trots att du inte kan uppge vad deras verkliga ränta var då, du känner endast till vad deras listränta var.
2016-07-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu ljuger du igen, du kan inte citera ett enda inlägg från mig där jag påstår det däremot anser du att Compricer ljuger om Ålandsbankens verkliga genomsnittsränta under februari månad. Detta är du säker på trots att du inte kan uppge vad deras verkliga ränta var då, du känner endast till vad deras listränta var.
Jag har aldrig påstått vad vare sig den ene eller andre banken har i ränta, jag sa bara att jag tror på bankernas egna hemsidor och enligt dem så har de höjt.
Bättre du blir förbannad på bankerna som höjt istället för på mig.
2016-07-14, 17:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått vad vare sig den ene eller andre banken har i ränta, jag sa bara att jag tror på bankernas egna hemsidor och enligt dem så har de höjt.
Bättre du blir förbannad på bankerna som höjt istället för på mig.

Jo du har påstått att den verkliga räntan som bankerna tar måste höjas om deras listräntor höjs men Compricer anger tvärtom att Ålandsbankens verkliga ränta har sänkts. Därmed säger du att Compricer ljuger om Ålandsbankens verkliga ränta trots att du inte själv kan ange vad den är. Du är ett ärkepucko.

Länken till Ålandsbanken som du gav angav att deras verkliga ränta nu är 1,34% precis som Compricer säger men de skriver inte på den sidan vad deras verkliga ränta var i februari. Det är alltså inte jag som misstror de redovisade räntorna utan det är du som gör det.
2016-07-14, 17:35
Medlem
Citat:
Jo du har påstått att den verkliga räntan som bankerna tar måste höjas om deras listräntor höjs men Compricer anger tvärtom att Ålandsbankens verkliga ränta har sänkts. Därmed säger du att Compricer ljuger om Ålandsbankens verkliga ränta trots att du inte själv kan ange vad den är. Du är ett ärkepucko.

Länken till Ålandsbanken som du gav angav att deras verkliga ränta nu är 1,34% precis som Compricer säger men de skriver inte på den sidan vad deras verkliga ränta var i februari. Det är alltså inte jag som misstror de redovisade räntorna utan det är du som gör det.
Jo det är logik, att om listräntor höjs så höjs den verkliga räntan, fast inte bananlogik tydligen.
Eller du kanske tror att under dessa år som listräntorna sjönk så höjdes de verkliga räntorna?
Så när de sänkte listräntan från 2 till 1,9% då höjdes den verkliga räntan till 2,1%
2016-07-14, 17:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Tråden lider av periodiska skov där diskussionen far ut i periferin. Det är främst den ensamme och utstötte Svenne-i-Banan, den maniske Alpha101 och narkomanen Strasburg som kivas om vem som har rätt mot Trillske. BajsBoo är en outsider som har sina egna skov ibland. Sedan åker de på varningar och avstängningar och tråden återgår till att diskutera bostadsbubbla. Skoven varar i en vecka ungefär.

Under tiden försöker jag bringa ordning i tråden och föra diskussionen framåt på ett konstruktivt vis. En omtyckt specialare från min sida är när jag ber läsarna klicka på länken i min signatur. Då brukar det snabbt bli tyst hos Svenne, Alpha och Strasburg, och ordningen återställs illa kvickt. Ta och klicka på länken i min signatur du också och dela med dig i tråden om vad du ser och vad du tänker om det du ser.

Har inga svenskar färdigbetalda bostäder? Det låter ju helt sjukt.
2016-07-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Har inga svenskar färdigbetalda bostäder? Det låter ju helt sjukt.
Känne flera som bor i flotta villor som betalat bort sina lån.
2016-07-14, 17:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo det är logik, att om listräntor höjs så höjs den verkliga räntan, fast inte bananlogik tydligen.
Eller du kanske tror att under dessa år som listräntorna sjönk så höjdes de verkliga räntorna?
Så när de sänkte listräntan från 2 till 1,9% då höjdes den verkliga räntan till 2,1%

Jag tror ingenting utan utgår från de verkliga räntorna som bankerna är skyldiga att redovisa.

Du däremot tror att den redovisningen är felaktig trots att du inte kan styrka det på något sätt. Kan du styrka detta är det ett skop som kommer ge banken en varning från FI.
2016-07-14, 17:50
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Så vad anser du att Ålandsbanken säger om deras verkliga snittränta i februari, nu när du inte tror på det Compricer uppger?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Där står det att genomsnittliga 3-månaders boräntan var 1,34% i juni.

Patetiska människa...

Citat:
Att de höjt sina boräntor

https://www.alandsbanken.se/banktjanster/lana-pengar/bolan

Jag antar att det är snitträntan för samtliga av deras kunder med rörliga lån som ligger på 1,34%

Merparten av bolånestocken förhandlade fram sin ränta för över sex månader sedan. Om du däremot ringer dem idag så kan du antagligen glömma att få en så låg ränta. Bajsboo har antagligen rätt i att de har höjt sina marginaler den senaste tiden.
2016-07-14, 17:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Känne flera som bor i flotta villor som betalat bort sina lån.

Eurostat-statistiken kanske räknar pantbrev som skulder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in