2016-07-13, 23:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Och ? är det ett bevis för att vården för kvinnor är eftersatt?
Det dör fler i prostata cancer än i bröst men inte drivs de kampanjer på samma sätt eller satsas på det mer än bröst cancer…. Backa 10 år och + ihop, det är trots allt likvärdig (bara 1 kön får dessa, i alla fall sällsynt med manlig bröst cancer)
Det är först under de senaste tio åren som man börjat driva kampanjer mot prostatacancer - Mustaschkampen. Mansrättsrörelserna har inte varit lika aktiva som kvinnorättsrörelserna. De har förut inte kämpat för vare sig insamling av medel till en fond mot prostatacancer eller mer forskning för bättre behandlings- och diagnosmetoder.
Citera
2016-07-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är först under de senaste tio åren som man börjat driva kampanjer mot prostatacancer - Mustaschkampen. Mansrättsrörelserna har inte varit lika aktiva som kvinnorättsrörelserna. De har förut inte kämpat för vare sig insamling av medel till en fond mot prostatacancer eller mer forskning för bättre behandlings- och diagnosmetoder.
Det är sant det du skriver.
Så kan vi då konstatera att kvinnor och dess sjukdomar är i dagens vård inte är eftersatta, det handlar bara om en snedvriden syn som feminismens propaganda apparat bankat in i regeringen och de har likt nickedockor köpt, eller rättare sagt de är världens första feministiska regering och de ljuger befolkningen rakt upp i ansiktet…

Mansrättsrörelse, finns det? Måste vara så obefintliga att de knappt existerar.
Tro män är mer benägna att gå till valurnan för att via lämpliga politiska representanter i god demokratisk o jämställd ordning få saker uträttat lika för alla i samhället, det är nog den stora skillnaden….feminismen ser detta som en tävlan och hurrar o hoppar jämfota av glädje likt små barn i godisbutiken då de kan få något mer än vad männen har, och har ingen skam eller jämlikhets tänk alls när de får de, det är en form av skadeglädje över att inte vara jämställd då.

Personligen anser jag inte att statliga medel skall nyttjas på ett jämställt sätt, så frågan kvarstår…är det ojämlikt inom vården med fördel män.
Citera
2016-07-14, 06:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej.

Låt mig citera mig själv från ett inlägg jag skrev till dig för bara några timmar sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du kanske har missuppfattat nåt, jag har inte påstått att något är orättvist eller krävt särskilda åtgärder.
Det är feminazister som påstår att kön är en social konstruktion och att skillnader i utfall beror på diskriminering.

Har du missat det?

Det kan du omöjligt ha gjort.
Joho då, du tjatar om alla orättvisor som drabbar stackars män, t ex att de får cancer oftare än kvinnor och att pojkar får sämre betyg på de nationella proven (http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/nyhetsarkiv/nyheter-2014/flickor-lyckas-battre-an-pojkar-pa-nationella-prov-1.227420). Allt detta skyller du på de ondsinta "feminazis". Så tröttsamt!

Det finns könsroller och de är socialt och kulturellt konstruerade. Exempel: "kvinnan ska stå vid spisen och laga mat medan mannen tjänar familjens uppehälle", "kvinnan kan inte tänka logiskt", "mannen är rationell och aktiv". Sådana könsskillnader har ingen grund i biologin utan beror på attityder, förväntningar, fördomar och uppfostran.

Citat:
Åter igen, för femte gången; Det är inte jag som skriker om diskriminering varje gång utfallet är till min nackdel, utan DU och feminazis.

Men det är trevligt att du som vanligt citerar saker som motbevisar din egen ståndpunkt. Senast var ju igår, så det börjar bli länge sedan nu.
Jag citerar inte saker som motbevisar min ståndpunkt. Det förekommer faktiskt att kvinnor får sämre vård på grund av biologiska skillnader samt att manskroppen traditionellt setts som norm inom det medicinska och farmakologiska forskningsområdet. Sjukdomar där kvinnorna är överrepresenterade har blivit underprioriterade.

http://www.forskning.se/2016/02/15/ge-ratt-vard-kvinnors-och-mans-kroppar-reagerar-olika-pa-behandling/
"Kvinnor och män reagerar olika på behandling, men experimentell forskning sker i huvudsak på handjur och hanceller.
...

Till exempel har män fortfarande större chans än kvinnor att få vård på en strokeenhet när de drabbats av stroke. Inom cancervården kvarstår vissa könsskillnader, inom hjärtsjukvården likaså.

− Vi ser till exempel att kvinnor inte får lika bra hjärtvård som män vid hjärtinfarkt. Kvinnor kan till exempel skickas hem för att deras kranskärl ser normala ut, trots att kvinnor kan ha hjärtinfarkt utan att ha förträngningar i kranskärlen, säger Karin Schenck-Gustafsson....

Karin Schenck-Gustafsson betonar att jämställd vård inte innebär att vården alltid ska vara likadan. Den ska istället vara anpassad efter de skillnader som finns mellan könen.

− Tyvärr finns fortfarande dålig kunskap om genusmedicin på många håll inom vården. Det lever kvar någon gammal föreställning, kanske från 1968, att kvinnor och män ska vara lika på alla sätt, även fysiskt. Våra kroppar är dock inte lika, vi får inte samma symtom och svarar inte likadant på behandling. För att kunna ge likvärdig vård måste vi vara medvetna om det, säger hon.
...

Vi ser att det finns en mängd underprioriterade sjukdomar där kvinnor är överrepresenterade bland patienterna, till exempel inom smärta och ledvärk. I en studie där man bad läkare att rangordna sjukdomar efter status hamnade fibromyalgi, smärta, värk och anorexi långt ner på listan, säger Malena Lau.

Andra underprioriterade sjukdomar drabbar enbart kvinnor, till exempel endometrios och PMDS – Premenstruellt dysforiskt syndrom, som båda orsakar stort lidande.
"
Citera
2016-07-14, 06:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Det är sant det du skriver.
Så kan vi då konstatera att kvinnor och dess sjukdomar är i dagens vård inte är eftersatta, det handlar bara om en snedvriden syn som feminismens propaganda apparat bankat in i regeringen och de har likt nickedockor köpt, eller rättare sagt de är världens första feministiska regering och de ljuger befolkningen rakt upp i ansiktet…

Mansrättsrörelse, finns det? Måste vara så obefintliga att de knappt existerar.
Tro män är mer benägna att gå till valurnan för att via lämpliga politiska representanter i god demokratisk o jämställd ordning få saker uträttat lika för alla i samhället, det är nog den stora skillnaden….feminismen ser detta som en tävlan och hurrar o hoppar jämfota av glädje likt små barn i godisbutiken då de kan få något mer än vad männen har, och har ingen skam eller jämlikhets tänk alls när de får de, det är en form av skadeglädje över att inte vara jämställd då.

Personligen anser jag inte att statliga medel skall nyttjas på ett jämställt sätt, så frågan kvarstår…är det ojämlikt inom vården med fördel män.
De s k mansrättsrörelserna gör inget annat än att sprida hatpropaganda om feministerna och gnälla. De bör istället lägga sitt krut på att kämpa för att minska de orättvisor som faktiskt finns, t ex inom vårdnadstvister och rättsväsendet samt lobba aktivt för att prostatacancer ska uppmärksammas mer och män kallas för regelbundna kontroller (PSA-prov).

Här nedan är en artikel där det påvisas bristande jämlikhet inom vården:

http://www.forskning.se/2016/02/15/ge-ratt-vard-kvinnors-och-mans-kroppar-reagerar-olika-pa-behandling/
"Kvinnor och män reagerar olika på behandling, men experimentell forskning sker i huvudsak på handjur och hanceller.
...

Till exempel har män fortfarande större chans än kvinnor att få vård på en strokeenhet när de drabbats av stroke. Inom cancervården kvarstår vissa könsskillnader, inom hjärtsjukvården likaså.

− Vi ser till exempel att kvinnor inte får lika bra hjärtvård som män vid hjärtinfarkt. Kvinnor kan till exempel skickas hem för att deras kranskärl ser normala ut, trots att kvinnor kan ha hjärtinfarkt utan att ha förträngningar i kranskärlen, säger Karin Schenck-Gustafsson....

Karin Schenck-Gustafsson betonar att jämställd vård inte innebär att vården alltid ska vara likadan. Den ska istället vara anpassad efter de skillnader som finns mellan könen.

− Tyvärr finns fortfarande dålig kunskap om genusmedicin på många håll inom vården. Det lever kvar någon gammal föreställning, kanske från 1968, att kvinnor och män ska vara lika på alla sätt, även fysiskt. Våra kroppar är dock inte lika, vi får inte samma symtom och svarar inte likadant på behandling. För att kunna ge likvärdig vård måste vi vara medvetna om det, säger hon.
...

Vi ser att det finns en mängd underprioriterade sjukdomar där kvinnor är överrepresenterade bland patienterna, till exempel inom smärta och ledvärk. I en studie där man bad läkare att rangordna sjukdomar efter status hamnade fibromyalgi, smärta, värk och anorexi långt ner på listan, säger Malena Lau.

Andra underprioriterade sjukdomar drabbar enbart kvinnor, till exempel endometrios och PMDS – Premenstruellt dysforiskt syndrom, som båda orsakar stort lidande.
"
Citera
2016-07-14, 06:40
Medlem
På förlossningen finns inte en narkosläkare enbart för födande kvinnor.
Man får dela narkosläkare med "hela sjukhuset"
Självklart prioriteras då de med akuta smärtor på andra avdelningar
eftersom..
förlossningssmärtor är naturliga smärtor
kvinnor har fött barn utan smärtlindring i alla tider
kvinnor i afrika klarar av att föda utan smärtlindring
osv

när narkosläkaren väl kommer upp är han sur och otrevlig över att få komma och slösa sina kunskaper på "gnälliga bortskämda käringar"

att män sliter av sig simulatorn som ger män förlossningssmärtor ( för att ge dom en förståelse hur ont det faktiskt gör )
innan maskinen ens är klar
är kanske ett bevis för hur ont det gör

Denna förnedrande väntan på narkosläkaren skulle kunna tas bort genom att ge barnmorskor utbildning i också narkos

Men det gör man inte.

Allt detta är ett bevis för att kvinnovård är lågprioriterat

För att inte tala om alla besvär som kan uppstå efter en förlossning
besvär som kvinnor bara förväntas leva med livet ut.
Som en del av den "normala kvinnligheten"

Det är stört.
Citera
2016-07-14, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag skriver som vissa Fb-pojkar gör när man pekar på löneskillnader:

- ta inte de jobben då, som ger lägre lön och som i detta fall, inbegriper stora risker för livet.

Inte konstigare än så faktiskt.
Möjligt att det finnes det en och annan koppling mellan detta och att män som grupp har högre lön än kvinnor också.

Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
När det screening av prostatacancer, se till att lobba för det då. Det är exakt det kvinnor har gjort när det gäller screeningen för bröstcancer.

Män lobbar inte för andra män, män är individer. Om det lobbas så bör det väl göras för allas bästa och inte endast sin egna grupp?
Citera
2016-07-14, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De s k mansrättsrörelserna gör inget annat än att sprida hatpropaganda om feministerna och gnälla. De bör istället lägga sitt krut på att kämpa för att minska de orättvisor som faktiskt finns, t ex inom vårdnadstvister och rättsväsendet samt lobba aktivt för att prostatacancer ska uppmärksammas mer och män kallas för regelbundna kontroller (PSA-prov).

Här nedan är en artikel där det påvisas bristande jämlikhet inom vården:

...

...

"

Män är ordentligt överrepresenterade när det kommer till dödsfall till följd av strokes så det är inte direkt konstigt att det läggs mer uppmärksamhet på patienter som löper större risk att dö?

Men låt höra hur många män (inte dig själv givetvis) du är villig att offra för att upprätthålla kvinnoblidkar-riddarfasaden...
Citera
2016-07-14, 08:18
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
På förlossningen finns inte en narkosläkare enbart för födande kvinnor.
Man får dela narkosläkare med "hela sjukhuset"
Självklart prioriteras då de med akuta smärtor på andra avdelningar
eftersom..
förlossningssmärtor är naturliga smärtor
kvinnor har fött barn utan smärtlindring i alla tider
kvinnor i afrika klarar av att föda utan smärtlindring
osv

när narkosläkaren väl kommer upp är han sur och otrevlig över att få komma och slösa sina kunskaper på "gnälliga bortskämda käringar"

att män sliter av sig simulatorn som ger män förlossningssmärtor ( för att ge dom en förståelse hur ont det faktiskt gör )
innan maskinen ens är klar
är kanske ett bevis för hur ont det gör

Denna förnedrande väntan på narkosläkaren skulle kunna tas bort genom att ge barnmorskor utbildning i också narkos

Men det gör man inte.

Allt detta är ett bevis för att kvinnovård är lågprioriterat

För att inte tala om alla besvär som kan uppstå efter en förlossning
besvär som kvinnor bara förväntas leva med livet ut.
Som en del av den "normala kvinnligheten"

Det är stört.
Nej, det är inte bevis för att kvinnor är lågprioriterade inom vården i allmänhet.

Vad det möjligtvis är är anektotisk bevisföring om att enstaka narkosläkare tycker att kvinnor som föder barn är gnälliga. Om det du beskriver skulle vara vanligt förekommande så vågar jag lova att anmälningar till HSAN och enligt lex-Maria skulle hagla, vilket de inte gör.
Citera
2016-07-14, 08:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Män är ordentligt överrepresenterade när det kommer till dödsfall till följd av strokes så det är inte direkt konstigt att det läggs mer uppmärksamhet på patienter som löper större risk att dö?

Men låt höra hur många män (inte dig själv givetvis) du är villig att offra för att upprätthålla kvinnoblidkar-riddarfasaden...
Ordentligt överrepresenterade? Inte enligt Socialstyrelsens rapport: https://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/statistik-om-stroke-2012.pdf

Skaffa dig information om hur det verkligen förhåller sig istället för att gnälla över inbillade orättvisor inom vården. Typiskt misogyna antifeminister att alltid beklaga sig över hur diskriminerade och orättvist behandlade männen är, hur synd det är om dem. Buhuu och snyft! Ta fram din babyblå offerfilt och snutta på den, så kommer det att kännas bättre efteråt.
Citera
2016-07-14, 08:26
Medlem
Är det något som är eftersatt så är det feministernas intelligens, o hur fixar man det då? jo man importerar MENA-män o voila! så var den saken biff! Jämlikt!
Senast redigerad av B71 2016-07-14 kl. 09:07.
Citera
2016-07-14, 09:20
Medlem
Pansarveckets avatar
Där gick mitt sista hopp för dig, lupac...
Du tyckte nog att det var nästan kul?
Jag kunde se dig framför mig agera bödel åt kvinnolobbyn, halshuggandes rader av män för den enda anledningen att de föddes med penis.

Tilltala aldrig mig mer. Du kommer inte gilla min reaktion.
Citera
2016-07-14, 09:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Där gick mitt sista hopp för dig, lupac...
Du tyckte nog att det var nästan kul?
Jag kunde se dig framför mig agera bödel åt kvinnolobbyn, halshuggandes rader av män för den enda anledningen att de föddes med penis.

Tilltala aldrig mig mer. Du kommer inte gilla min reaktion.
Vad bluddrar du om? Din reaktion är att sanningen svider var gång du konfronteras med den. Därför blundar du hårt och fantiserar fritt i det blå om egna ihopsnickrade "sanningar" som tilltalar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in