2016-07-13, 12:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det blir jättebra, på halva budgeten?
Hur ser det ut med manliga barnmorskor. Får feministerna ordning på jämställdheten?
Då kan Thomas Beatie bli förlöst av en manlig barnmorska nästa gång han ska föda. 2014 fanns 48 manliga barnmorskor i Sverig. Så då återstår 47 gravida män att förlösas på den manliga BB-avdelningen.
Citera
2016-07-13, 12:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Det var ingen sakframställan, jag ifrågasatte bara om det verkligen är så att män får bättre vård och att det satsas mer på mäns sjukdomar och att de värderas högre inom vården.
Jag tror inte det,
Jag hoppades på att någon kunde bevisa eller uppvisa på något sätt att det var så.
Prostatan skulle gott kunna vara en gratis undersökning på samma sätt som kvinnor får det för diverse åkommor, en kallelse för kontroll med jämna mellanrum och kampanj (likt bröst cancer) för att kolla skulle vara på sin plats ur jämställdhets synpunkt, eller?
Undersökning av bröst är inte gratis som du tror. Den kostar som ett läkarbesök.
Citera
2016-07-13, 12:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Sug på den här då och återkom sedan:

http://illvet.se/manniskan/kroppen/varfor-lever-kvinnor-langre
Ah, en Illustrerad Vetenskap-artikel som säger att olika utfall beror på genetiska skillnader mellan könen.

Vem ska suga på den menar du?
Citera
2016-07-13, 13:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ah, en Illustrerad Vetenskap-artikel som säger att olika utfall beror på genetiska skillnader mellan könen.

Vem ska suga på den menar du?
Är det feminazisternas fel att männen inte föds med en extra x-kromosom? Skyll också på feminazisterna för att manskroppar inte kan producera lika mycket östrogen som kvinnokroppar.
Citera
2016-07-13, 13:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Är det feminazisternas fel att männen inte föds med en extra x-kromosom?
Nej.

Låt mig citera mig själv från ett inlägg jag skrev till dig för bara några timmar sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du kanske har missuppfattat nåt, jag har inte påstått att något är orättvist eller krävt särskilda åtgärder.
Det är feminazister som påstår att kön är en social konstruktion och att skillnader i utfall beror på diskriminering.

Har du missat det?

Det kan du omöjligt ha gjort.
Citat:
Skyll också på feminazisterna för att manskroppar inte kan producera lika mycket östrogen som kvinnokroppar.
Åter igen, för femte gången; Det är inte jag som skriker om diskriminering varje gång utfallet är till min nackdel, utan DU och feminazis.

Men det är trevligt att du som vanligt citerar saker som motbevisar din egen ståndpunkt. Senast var ju igår, så det börjar bli länge sedan nu.
Citera
2016-07-13, 16:49
Medlem
Citat:
Sug på den här då och återkom sedan:

http://illvet.se/manniskan/kroppen/varfor-lever-kvinnor-langre

Om män vill leva lika länge som kvinnor, då får de skaffa sig en extra x-kromosom och genomgå hormonbehandling där testosteron ersätts av östrogen.

"Män dricker dessutom mer och har ofta ett fysiskt hårt och relativt farligt arbete. Samtidigt tar de inte så väl hand om sin kropp och hälsa och undviker dessutom oftare läkarbesök. Kvinnor är bättre på att ta hand om sig och sin hälsa, och det skyddar dem mot att dö av sjukdom."

Enligt SCB: "År 2015 var medellivslängden 84 år för kvinnor och drygt 80 år för män Den beräknas till 89 år för kvinnor och nästan 87 år för män år 2060, det vill säga en ökning med fem år för kvinnor och med drygt sex år för män."
Du läser ju inte men en del av ålderskillnaden förklaras ju precis som du citera av att män offrar sina liv för att kvinnorna ska kunna leva längre. Det är precis det som avses med att män tar de farligaste jobben...
Med det som utgångspunkt så får män en ofördelaktigt liten del av vårdkakan. Lägg dessutom till den eftersatta screeningen av prostatcancer i förebyggande syfte.
Allt talar ju således för att män borde ha än större del av vårdkakan.
Citera
2016-07-13, 18:05
Medlem
Citat:
Undersökning av bröst är inte gratis som du tror. Den kostar som ett läkarbesök.

Och ? är det ett bevis för att vården för kvinnor är eftersatt?
Det dör fler i prostata cancer än i bröst men inte drivs de kampanjer på samma sätt eller satsas på det mer än bröst cancer…. Backa 10 år och + ihop, det är trots allt likvärdig (bara 1 kön får dessa, i alla fall sällsynt med manlig bröst cancer)
Citera
2016-07-13, 18:16
Medlem
Mooons avatar
Jag skriver som vissa Fb-pojkar gör när man pekar på löneskillnader:

- ta inte de jobben då, som ger lägre lön och som i detta fall, inbegriper stora risker för livet.

När det screening av prostatacancer, se till att lobba för det då. Det är exakt det kvinnor har gjort när det gäller screeningen för bröstcancer.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du läser ju inte men en del av ålderskillnaden förklaras ju precis som du citera av att män offrar sina liv för att kvinnorna ska kunna leva längre. Det är precis det som avses med att män tar de farligaste jobben...
Med det som utgångspunkt så får män en ofördelaktigt liten del av vårdkakan. Lägg dessutom till den eftersatta screeningen av prostatcancer i förebyggande syfte.
Allt talar ju således för att män borde ha än större del av vårdkakan.
Citera
2016-07-13, 20:18
Medlem
Zikniks avatar
Män lever kortare, så utgångapunkten måste vara tvärtom.
Många gånger drabbas kvinnor senare exempelvis av hjärtinfarkt. Då är det inte så konstigt att man är skörare (pga åldern och skador på olika kroppsdelar) och kanske inte tål samma behandling eller kan räkna med att leva lika länge till som en tjugo år yngre man!
Citera
2016-07-13, 21:03
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Då kan Thomas Beatie bli förlöst av en manlig barnmorska nästa gång han ska föda. 2014 fanns 48 manliga barnmorskor i Sverig. Så då återstår 47 gravida män att förlösas på den manliga BB-avdelningen.
Ja, tycker du det är jämställt? Fråga även hur det går för de manliga gynekologerna.

Säg till när du tycker det känns jämställt och bra.
Citera
2016-07-13, 21:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Finns det någon seriös källa på att kvinnor får sämre vård än män? Med seriös källa så menar jag forskning som inte har bedrivits i Sverige, eftersom att vår samhällsforskning med Södertörn i spetsen får Bagdad Bob att framstå som trovärdig.
Citera
2016-07-13, 23:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ja, tycker du det är jämställt? Fråga även hur det går för de manliga gynekologerna.

Säg till när du tycker det känns jämställt och bra.
HBTQ-rörelsen kan ju alltid börja lobba intensivt för att få fler unga kvinnor att göra könsbyten, Female-to-Male. Operera fast en snopp men behålla vaginan och livmodern som Thomas Beatie gjorde.

Fler "män" med fungerande livmödrar, även gravida som Thomas Beatie, kommer att ge de manliga gynekologerna tillräckligt med sysselsättning. Jämställt och bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in