2016-07-14, 00:18
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Uppenbarligen tycker vissa så, men det vet ju Sjöström också. Så här sa han i artikeln "Mäthatet":

Har du en länk till hela artikeln?

Citat:
Om ett institut gör 2000 och ett annat 1000 intervjuer väger det första dubbelt så tungt i genomsnittet.

Det där är en mycket felaktig gissning av dig. En ökning från 1000 till 2000 i svenska mått mätt har möjligen en effekt om du vill fördjupa dig (titta på andel efter kön, yrkesgrupp, utbildning ect).
Senast redigerad av Y2W 2016-07-14 kl. 00:21.
2016-07-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Sociala kostnader - trams?

Att förneka förekomsten av Sociala kostnader, som kan och är förenade med oss SD:are, inkluderande alla typer av sociala konsekvenser, obetydliga såväl som allvarligare, tyder tyvärr helt klart på bristande verklighetssinne och kontakt med verkligheten.

Alldeles oavsett filuren Sjöströms eventuella bravader i mätbranschen...
Sluta halmgubba. Jag har inte sagt att sociala kostnader är trams, jag sa att det är trams att det finns sociala kostnader förknippade med att uppge SD i opinionsmätningar. Det finns inga som helst belägg för att något OI skulle ha åsiktsregistrerat individer och använt informationen mot dem. Den handfull SD:are som blivit uthängda identifierades via inlägg på nätet.
2016-07-14, 00:30
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Man kan ej vara helt säker att det just är Novus som ringer. Folk är paranoida, speciellt SD-väljare. Sedan kan man sitta dåligt till med folk i närheten som man ej vill ska veta "sanningen". Många döljer det säkert även för sin livspartner (speciellt i åldern 20-40 skulle jag tro).

Skulle det vara så att vissa OU ligger lite snett är det alltid en tröst att chocken blir desto större på valdagen.

Desto värre om detta beteende att dölja sanningen för livskamrater och grannar upprepas i vallokalen.
Alla kanske inte är bekväma med att ta alla valsedlar för att mörka.
På något sätt känns det som att om vi röstade hemma via e-leg skulle resultatet se annorlunda ut.
Eller åtminstone ha Danmarks variant där man kryssar i ett parti.
2016-07-14, 00:42
Medlem
snigel1s avatar
Allt tyder på att CrispyKreems konto kapats av en Miljöpartist.
2016-07-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Har du en länk till hela artikeln?
Googla "mäthatet fokus".

Citat:
Det där är en mycket felaktig gissning av dig. En ökning från 1000 till 2000 i svenska mått mätt har möjligen en effekt om du vill fördjupa dig (titta på andel efter kön, yrkesgrupp, utbildning ect).
Det är ingen gissning. Jag ville ta reda på hur Novus kom fram till siffrorna i "Svensk väljaropinion" så jag räknade på det och fann att om man bara tog ett genomsnitt av Novus, Ipsos, Demoskops och Sifos siffror (på det sätt som status.st gör) stämde det inte.

För att få fram den uppgivna siffran måste man multiplicera varje instituts siffra med antalet intervjuer, räkna samman alltihop och dela med antalet intervjuer. Då landar man rätt. Det innebär att Novus 4000 intervjuer får 3,33 gånger så stor betydelse som Ipsos 1200. Om t.ex. Novus hade sagt 20 och Ipsos 10 skulle Svensk väljaropinion inte ange 15, utan 17,7.
2016-07-14, 00:51
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Googla "mäthatet fokus".

Det är ingen gissning. Jag ville ta reda på hur Novus kom fram till siffrorna i "Svensk väljaropinion" så jag räknade på det och fann att om man bara tog ett genomsnitt av Novus, Ipsos, Demoskops och Sifos siffror (på det sätt som status.st gör) stämde det inte.

För att få fram den uppgivna siffran måste man multiplicera varje instituts siffra med antalet intervjuer, räkna samman alltihop och dela med antalet intervjuer. Då landar man rätt. Det innebär att Novus 4000 intervjuer får 3,33 gånger större betydelse än Ipsos 1200. Om t.ex. Novus hade sagt 20 och Ipsos 10 skulle Svensk väljaropinion inte ange 15, utan 17,7.

Nu orkar jag inte gå ner i källaren och leta fram min gamla kurslitteratur från åren på universitet (10 poäng i statsvetenskapsprogrammet handlade enbart om statistik), men enligt vad jag fick lära mig där så är det du säger helt enkelt en mycket felaktig gissning av en amatör på ämnet. Jag är också amatör på ämnet, men sätter en viss tilltro till mina gamla lärare.
2016-07-14, 01:02
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Sluta halmgubba. Jag har inte sagt att sociala kostnader är trams, jag sa att det är trams att det finns sociala kostnader förknippade med att uppge SD i opinionsmätningar. Det finns inga som helst belägg för att något OI skulle ha åsiktsregistrerat individer och använt informationen mot dem. Den handfull SD:are som blivit uthängda identifierades via inlägg på nätet.

Halmgubba?

Bortsett från den skruvade repliken om Sociala kostnader framstår din inställning till personliga uppgifter, bearbetning och hantering med dagens teknik, som i hög grad godtrogen och/eller synnerligen naiv...
Senast redigerad av Bellania 2016-07-14 kl. 01:04.
2016-07-14, 01:44
Medlem
Citat:
Nu orkar jag inte gå ner i källaren och leta fram min gamla kurslitteratur från åren på universitet (10 poäng i statsvetenskapsprogrammet handlade enbart om statistik), men enligt vad jag fick lära mig där så är det du säger helt enkelt en mycket felaktig gissning av en amatör på ämnet. Jag är också amatör på ämnet, men sätter en viss tilltro till mina gamla lärare.
Vad är det du inte förstår? Det är inte en "gissning". Detta är från Novus egen sida om Svensk väljaropinion:

Citat:
Resultaten i publicerade mätningar vägs samman efter antalet intervjuer i respektive undersökning.

I de fall intervjuperioden går över en datumgräns delas resultatet utifrån ett antagande om att intervjuerna är jämnt fördelade under den redovisade intervjuperioden.
Vägs efter antalet intervjuer i respektive undersökning. Begrips?

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Allt tyder på att CrispyKreems konto kapats av en Miljöpartist.
Miljöpartister tror på löjliga konspirationsteorier och sätter sin subjektiva verklighetsbild före logik och evidens, så det verkar snarare som att alla konton utom mitt och Ockamsrazor har kapats av miljöpartister. Jag har sagt det förr om den här tråden, det är exakt som att vara i en extremvänsterbubbla där alla måste bekänna sig till en enhetlig verklighetsuppfattning som dikteras genom grupptänk och grupptryck. Bara att byta chemtrails eller "alla män är våldtäktsmän" mot alla retarderade fantasier om institutens konspiration mot SD.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-07-14 kl. 01:47.
2016-07-14, 01:53
Moderator
sm910difs avatar
Har vi något dokumenterat exempel någonsin från någon som har lidit någon skada - social, ekonomisk, annan - av att ha uppgett "Sverigedemokraterna" som svar när Novus eller något annat OI-institut ringt och frågat om partisympati?

Jag är all for att hålla på sin integritet, det behöver inte finnas dokumenterade fall för att man ska vara försiktig nog att inte riskera att bli den första, men den här rädslan för att uppge ett etablerat, harmlöst, idag relativt okontroversiellt parti känns som något få borde vara rädda för. Intresset för att hänga ut en vanlig svensson som, precis som hundratusentals andra svenskar, sympatiserar med SD känns begränsat.
Senast redigerad av sm910dif 2016-07-14 kl. 02:00.
2016-07-14, 02:12
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Det är inte en "gissning". Detta är från Novus egen sida om Svensk väljaropinion:

Vägs efter antalet intervjuer i respektive undersökning. Begrips?

Du läser in saker som inte står där och som inte har vetenskapligt stöd = en amatörs desperata gissningar för att ge stöd till en hemmagjord analys utan grund.

Jag tror att amatörer som både du och jag gör bäst att undvika gissningar och istället lyssnar på folk som är utbildade i ämnet.
2016-07-14, 02:42
Medlem
Citat:
Du läser in saker som inte står där och som inte har vetenskapligt stöd = en amatörs desperata gissningar för att ge stöd till en hemmagjord analys utan grund.

Jag tror att amatörer som både du och jag gör bäst att undvika gissningar och istället lyssnar på folk som är utbildade i ämnet.
Jag började med att säga att mätningar väger tyngre i Svensk väljaropinion ju fler intervjuer de omfattar. Jag backade sedan upp det med info från Novus egen sida som styrker exakt det. Infon är kristallklar och lämnar inget utrymme för (eller behov av) gissningar eller att läsa in något som inte står i meningen "Resultaten i publicerade mätningar vägs samman efter antalet intervjuer i respektive undersökning", och metoden kan kontrolleras genom att räkna enligt anvisningarna och på så sätt återskapa resultatet.

Sedan kan du fortsätta med din tafatta damage control genom att kombinera ord som "amatör", "vetenskapligt stöd" och "hemmagjord" i vilken ordning du vill. Det kommer inte att förändra hur Svensk väljaropinion beräknas.
2016-07-14, 04:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det där är ju bara trams. Vad skulle den "sociala kostnaden" vara för att uppge SD i en Novusundersökning? Att Sjöström ringer upp arbetsgivaren och skvallrar? Löjl.

När vissa av instituten har uppdragsgivare som hänger ut oliktänkande i media är det klart att en del drar sig för att svara SD när man blir uppringd.

Även om man inte tror att det enbart leder till att man blir uthängd har man inte tid att tänka igenom saken i lugn och ro innan man svarar. Kanske har man skrivit en del saker här på fb som tex expressen kan ha snokat upp och då lägger man kanske bara på direkt. Eller så vill man inte stödja företag som bedriver den här typen av kampanjer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in