2016-07-13, 08:14
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du produktnyckeln/licensnumret och en bootbar installationsskiva med Windows 7 på så är det inga problem.
Hur gör jag för att behålla förmågan att kunna installera Windows 10 igen? Min dator har ingen återställningspartition vad jag kan se. Oavsett vilket så är jag rädd att jag installerar över Windows 10 så att jag inte kan få tillbaka datorn som den var vid köp.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-07-13 kl. 08:24.
Citera
2016-07-13, 08:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Hur gör jag för att behålla förmågan att kunna installera Windows 10 igen? Min dator har ingen återställningspartition vad jag kan se. Oavsett vilket så är jag rädd att jag installerar över Windows 10 så att jag inte kan få tillbaka datorn som det var vid köp.

Du kan utföra en systemavbildning med något vettigt program, te.x -> http://clonezilla.org/

Eller med hjälp av Windows egna verktyg.
Citera
2016-07-13, 08:25
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Du kan utföra en systemavbildning med något vettigt program, te.x -> http://clonezilla.org/

Eller med hjälp av Windows egna verktyg.
Tack för svar. Tror du jag kan förvänta mig någon bättre prestanda med Win 7 istället för Win 10? Inbillar mig att Win 10 tar mer i systemresurser.
Citera
2016-07-13, 09:43
Medlem
Doleos avatar
Läser just nu en artikel från IDG, varför man inte ska uppdatera till Windows 10.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.662048/windows-10-uppgradera
Citera
2016-07-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Läser just nu en artikel från IDG, varför man inte ska uppdatera till Windows 10.

Bara installera Spybot Anti-beacon, problemet löst. Gadgets finns tillgängliga o.s.v. Han överdriver ordentligt.
Citera
2016-07-13, 15:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Tack för svar. Tror du jag kan förvänta mig någon bättre prestanda med Win 7 istället för Win 10? Inbillar mig att Win 10 tar mer i systemresurser.

Du nämner inget om hårdvaran du har i datorn. Men jag installerade Windows 10 på en dryga 7 år gammal bärbar dator för lite sedan. Denna dator har standard som hårdvara och datorn blev som ny efter installationen.

Många upplever Windows 10 som pest, men jag finner det tvärtom.
Citera
2016-07-13, 16:32
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Du nämner inget om hårdvaran du har i datorn. Men jag installerade Windows 10 på en dryga 7 år gammal bärbar dator för lite sedan. Denna dator har standard som hårdvara och datorn blev som ny efter installationen.

Många upplever Windows 10 som pest, men jag finner det tvärtom.
Efter jag hade läst artikeln av IDG.
Citat:
Övervakning av hur du använder datorn, jobbiga annonser och problem med kompatibilitet. Det är anledningar till att strunta i det annars utmärkta Windows 10.
Känns Windows 10 som ett stasi-operativsystem. Plus att jag har program som jag måste veta säkert att de kommer att fungera efter en eventuell nyinstallation. Nu lutar det åt att jag behåller mitt nuvarande Win 7 Home premium, men jag kommer att se till att få alla Windows uppdateringar. Jag testar först med min backup-laptop, tror inte den skulle klara win 10, den har 2 GB RAM och processorn verkar vara lastgammal, kommer inte ihåg, längesedan jag använde den.

Just det, jag har precis säkerhetskopierat allt viktigt på den här datorn till 2 st externa hårddiskar. Microsoft känns lite skumma nuförtiden, sättet de lurade folk till att uppgradera till win 10, svårigheterna att använda Windows Update för att få säkerhetsuppdateringarna, osv.

Jag blev tvungen att stänga av vissa processer i svchost, för att den tog så mycket processorkraft att jag inte kunde rendera videos, en process som använder mycket cpu-kraft.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-13 kl. 16:44. Anledning: Edit
Citera
2016-07-13, 17:25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Efter jag hade läst artikeln av IDG.

Känns Windows 10 som ett stasi-operativsystem. Plus att jag har program som jag måste veta säkert att de kommer att fungera efter en eventuell nyinstallation. Nu lutar det åt att jag behåller mitt nuvarande Win 7 Home premium, men jag kommer att se till att få alla Windows uppdateringar. Jag testar först med min backup-laptop, tror inte den skulle klara win 10, den har 2 GB RAM och processorn verkar vara lastgammal, kommer inte ihåg, längesedan jag använde den.

Just det, jag har precis säkerhetskopierat allt viktigt på den här datorn till 2 st externa hårddiskar. Microsoft känns lite skumma nuförtiden, sättet de lurade folk till att uppgradera till win 10, svårigheterna att använda Windows Update för att få säkerhetsuppdateringarna, osv.

Jag blev tvungen att stänga av vissa processer i svchost, för att den tog så mycket processorkraft att jag inte kunde rendera videos, en process som använder mycket cpu-kraft.

Du ska nog inte tro på allt du läser, särskilt inte på skräptidningar som PC för alla.
Allt går att stänga av i Windows egna inställningar, förutom viss grundläggande info om din hårdvara mm som skickas till Microsoft i diagnostiksyfte.

Stasi-operativsystem? Du har förstås inte någon smartphone? Då har du sedan länge skickat betydligt mer info än så till Google eller Apple, men det är förstås en helt annan sak.
Citera
2016-07-13, 22:17
Medlem
cavvemans avatar
Någon mer som har problem med att installera KB3172985?
Får denna felkoden: 0x80073701

Och googling ger mig detta http://www.tenforums.com/windows-updates-activation/56126-cannot-install-kb3172985.html

Citat:
For anyone who is interested I FIXED IT doing the following procedure:

1. I downloaded latest ISO with the Media Creation Tool and burnt it to DVD.
2. I did an in-place upgrade installation from within w10.
3. Windows 10 was downgraded actually (from build 10586.318 to build 10586.164).
4. I ran the offline installer for that update (914 MB). this time it worked flawlessly. I am now at build 10586.494.
5. Windows Update is still downloading some other updates. Fingers crossed.

Jag kommer nog bara skapa en win 10 skiva med KB3172985 integrerat. Så slipper jag hålla på med Windows update.

Vill bara veta hur ni löser problemet.
Citera
2016-07-13, 23:06
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du ska nog inte tro på allt du läser, särskilt inte på skräptidningar som PC för alla.
Allt går att stänga av i Windows egna inställningar, förutom viss grundläggande info om din hårdvara mm som skickas till Microsoft i diagnostiksyfte.

Stasi-operativsystem? Du har förstås inte någon smartphone? Då har du sedan länge skickat betydligt mer info än så till Google eller Apple, men det är förstås en helt annan sak.
Hm, 3980 inlägg i den här tråden just nu, det är uppenbart att många har problem med Windows 10.

Dessutom skrev jag att det är mycket viktigt att jag har ett kompatibelt OS till det program jag använder för att rendera videos. Klart jag vet vad google sysslar med, jag är ingen duvunge. Men de tvingar inte på mig uppdateringar, som kan dyka upp närsomhelst. Kanske när jag är mitt uppe i att rendera en video.

Artikeln var ursprungligen från Computer Sweden.
Citat:
Glöm att ha manuell kontroll över systemuppdateringar i Windows 10. Med Provarianten kan du skjuta upp dem några månader och via wifi kan du styra när filerna faktiskt laddas ner, men det är allt. Om Microsoft skjuter ut en uppdatering så kommer den att installeras så småningom. Det här är inget problem för dem som valt standardinställningarna för uppdateringar i Windows 7 och 8, men om du vill ha kontroll själv så blir det jobbigt med Windows 10.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-13 kl. 23:16. Anledning: Edit
Citera
2016-07-14, 00:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Hm, 3980 inlägg i den här tråden just nu, det är uppenbart att många har problem med Windows 10.

Dessutom skrev jag att det är mycket viktigt att jag har ett kompatibelt OS till det program jag använder för att rendera videos. Klart jag vet vad google sysslar med, jag är ingen duvunge. Men de tvingar inte på mig uppdateringar, som kan dyka upp närsomhelst. Kanske när jag är mitt uppe i att rendera en video.

Artikeln var ursprungligen från Computer Sweden.

Windows 10 är överlägset något du haft tidigare. Den pumpar allt från en 4 år gammal laptop till en nio år gammal stationär hemma hos mig, uppgradera, du kommer inte ångra dig.
Citera
2016-07-14, 07:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Någon mer som har problem med att installera KB3172985?
Får denna felkoden: 0x80073701

Och googling ger mig detta http://www.tenforums.com/windows-updates-activation/56126-cannot-install-kb3172985.html

Jag kommer nog bara skapa en win 10 skiva med KB3172985 integrerat. Så slipper jag hålla på med Windows update.

Vill bara veta hur ni löser problemet.

Inga problem alls och installerade denna uppdatering på 5 st datorer häromdagen.

http://imgur.com/bIzxrYN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in