2016-07-12, 15:58
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0201_03.pdf

Kvinnor ges närmare 60 procent av samtliga resurser, i kronor räknat,
för vård och omsorg.

Jag gissar av erfarenhet att det anses jämställt när kvinnorna får 100% av samtliga resurser.
Men varför stannar du där efter första meningen? Fortsätt läs följande meningar:

"Delvis beror det på att kvinnor lever längre än män. Men per person är ändå kostnaden för sjukvård inkl. läkemedel lägre för äldre kvinnor än för män i samma åldrar. Detsamma gäller för unga flickor. Kvinnor i barnafödande åldrar får däremot genomsnittligt mer än jämnåriga män. Trots det avstår kvinnor, mer än män, från sjukvård och läkemedel p.g.a. avgifterna. Män avstår oftare hemtjänst av samma skäl."

... resten av innehållet i rapporten. Bl a att kvinnor har sämre hälsa men lever längre; kvinnor besöker vården oftare men avstår samtidigt oftare än män från sjukvård, tandvård och läkemedel p g a utgifterna; pojkar och äldre män kostar mer; män får dyrare medicin; äldreomsorg åt gamla ensamstående kvinnor (t ex de som överlevt sina män); de flesta missbrukare är män.

Man kan inte på rak arm säga att kvinnor kräver mer vårdresurser än män i samtliga avseenden. Gravt försupna män bidrar med sina alkoholrelaterade sjukdomar (t ex skrumplever och pankreatit) mer till den samlade vårdnadsbördan än kärnfriska kvinnor.

Ta gärna en titt på tabellen på sidan 7: "I barnafödande åldrar är det kvinnor som per person drar högst sjukvårds- och läkemedelskostnader. Men både bland barn och bland äldre är det män som kostar mest.". Du kan väl ändå inte förneka det faktumet att gamla gubbar 65-110 år är generellt kostsammast? Att unga kvinnor är dyrare beror på att de kan drabbas av sjukdomar i livmodern (cystor t ex), föder barn och får förlossningskomplikationer vilket män av naturliga skäl slipper uppleva.

Här är några artiklar av senare datum:

Män kostar mer än kvinnor vid hjärtinfarkt och appendicit
Kvinnor får billigare och enklare hjärtvård än män
Svårare sjukdom kan förklara högre vårdkostnader för män

På vilken erfarenhet baserar du din gissning eftersom du lever i den verklighetsfrånvända villfarelsen att feministerna anser det jämställt om kvinnorna får 100 % av vårdresurserna?
Citera
2016-07-12, 16:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Men varför stannar du där efter första meningen?
Varför inte?

Kvinnor ges närmare 60 procent av samtliga resurser, i kronor räknat, för vård och omsorg.

60 procent alltså.
Citat:
Fortsätt läs följande meningar:
Jaha?

Du menar alltså att kvinnor ska ha MER än 60% av samtliga resurser, because reasons?

60% är inte tillräckligt, kvinnor förtjänar på något sätt ännu mer, för jämställdhetens skull?

Ha det i minnet när vi diskuterar annat i fortsättningen, tack.
Citat:
"Delvis beror det på att kvinnor lever längre än män. Men per person är ändå kostnaden för sjukvård inkl. läkemedel lägre för äldre kvinnor än för män i samma åldrar. Detsamma gäller för unga flickor. Kvinnor i barnafödande åldrar får däremot genomsnittligt mer än jämnåriga män. Trots det avstår kvinnor, mer än män, från sjukvård och läkemedel p.g.a. avgifterna. Män avstår oftare hemtjänst av samma skäl."
I vissa åldersgrupper får alltså män mer, i andra åldersgrupper får kvinnor mer.

Jaha?

Du menar alltså att det är ojämställt, det vore jämställt om kvinnor fick mer i ALLA åldersgrupper. Det är det du försöker säga, eller hur?
Citat:
Man kan inte på rak arm säga att kvinnor kräver mer vårdresurser än män i samtliga avseenden.

Märkligt, man kan tydligen säga att kvinnor är förtryckta som vanligt, trots att de tar 60% av resurserna i anspråk.

Mycket man kan säga, bara det innebär att kvinnor är offer, eller hur?

Citat:
På vilken erfarenhet baserar du din gissning eftersom du lever i den verklighetsfrånvända villfarelsen att feministerna anser det jämställt om kvinnorna får 100 % av vårdresurserna?

Tex den här, från igår: (FB) Snälla övertyg mej om patriarkatets existens

Om du vill att jag ska gå ännu längre tillbaks i tiden än 24 timmar så säg till.
Citera
2016-07-12, 17:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Varför inte?

Kvinnor ges närmare 60 procent av samtliga resurser, i kronor räknat, för vård och omsorg.

60 procent alltså.
Då får du och dina misogyna kompisar lobba för kortare medellivslängd åt kvinnorna, se till att gubbsen överlever sina kärringar så att de får ta en större bit av kakan inom äldreomsorg. Uppfostra småpojkarna till att sluta ägna sig åt våldsamma lekar som att klättra i träd och istället anamma ett lugnare och mer "tjejigt" lekbeteende. Om kvinnor förbjuds att bli gravida, föda barn och spricka efteråt minskar deras bidrag till vårdnadsbördan. Toppen, inte sant?
Citat:
Jaha?

Du menar alltså att kvinnor ska ha MER än 60% av samtliga resurser, because reasons?

60% är inte tillräckligt, kvinnor förtjänar på något sätt ännu mer, för jämställdhetens skull?

Ha det i minnet när vi diskuterar annat i fortsättningen, tack.
Det var inte 60 % utan nästan 60 % (57-59 %). Nu kör du med en halmgubbe i och med ditt påstående att jag menar att det vore jämställt om kvinnor får MER än 60% av samtliga resurser.

Det går aldrig att ha en exakt 50-50 fördelning hos både män och kvinnor i samtliga åldersgrupper. Småpojkar är mer aktiva och vildare i sina lekar och råkar därför oftare ut för olyckor än de i snitt stillsammare flickorna. Män och kvinnor skiljer sig åt ur biologiskt och medicinskt hänseende, får olika symptom på vissa sjukdomar och reagerar olika på medicinering. Kvinnor i barnafödande ålder kräver mer vårdresurser därför att: gynekologiska sjukdomar, graviditeter med diverse besvär som foglossning m m, besök på mödravårdscentralen, förlossning antingen vaginalt eller planerat kejsarsnitt (kostar dubbelt så mycket), vård efter förlossningskomplikationer (t ex sfinkterrupturer) osv.
Citat:
I vissa åldersgrupper får alltså män mer, i andra åldersgrupper får kvinnor mer.

Jaha?

Du menar alltså att det är ojämställt, det vore jämställt om kvinnor fick mer i ALLA åldersgrupper. Det är det du försöker säga, eller hur?
Halmgubbe igen. Jag försöker inte alls säga att kvinnor i ALLA åldersgrupper ska ha mer, utan försöker förklara varför vissa åldersgrupper inom respektive kön är mer vårdkrävande än andra. Tycker du inte att det är grymt orättvist att åldringar och gravt funktionsnedsatta oavsett kön ska få mer vårdresurser än unga och friska?
Citat:
Märkligt, man kan tydligen säga att kvinnor är förtryckta som vanligt, trots att de tar 60% av resurserna i anspråk.

Mycket man kan säga, bara det innebär att kvinnor är offer, eller hur?
Det var faktiskt nästan 60 %, dvs 57-59%. Halmgubbe igen. Jag har aldrig påstått att kvinnor är förtryckta inom vården.

Visst är det märkligt att handikappföreningarna och PRO kan säga att gravt funktionsnedsatta och gamla människor är förtryckta som vanligt, trots att de tar nästan alla vårdresurser i anspråk. För att använda din förvirrade snömosiga retorik: mycket man kan säga, bara det innebär att åldringar och handikappade är offer, eller hur?
Citat:
Tex den här, från igår: (FB) Snälla övertyg mej om patriarkatets existens

Om du vill att jag ska gå ännu längre tillbaks i tiden än 24 timmar så säg till.
Jag har ingen lust att läsa mer av dina paranoida vanföreställningar och ditt eviga tjat om "feminazis". Din intellektuella debattnivå är lika låg som i sandlådan där småungarna kivas med varandra.
Citera
2016-07-12, 18:05
Medlem
Citat:
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/Test-pa-bade-man-och-kvinnor/

Det där handlar om Kliniska studier i sverige. Här kan vi mycket väl ha en rätt bra könsfördelning, hur ser det ut i resten av världen? Ställs exakt samma krav om studierna är gjorda i annat land och bara godkänns för försäljning i Sverige.
Enligt Läkemedelsverket finns det flera processer för att få ett läkemedel godkänt, det står dock inte vilka krav som ställs utan bara att ansökan måste vara komplett.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Vad-ar-ett-lakemedel/Sa-godkanns-ett-lakemedel/
Citera
2016-07-12, 18:15
Medlem
Citat:
Men varför stannar du där efter första meningen? Fortsätt läs följande meningar:

... resten av innehållet i rapporten. Bl a att kvinnor har sämre hälsa men lever längre; kvinnor besöker vården oftare men avstår samtidigt oftare än män från sjukvård, tandvård och läkemedel p g a utgifterna; pojkar och äldre män kostar mer; män får dyrare medicin; äldreomsorg åt gamla ensamstående kvinnor (t ex de som överlevt sina män); de flesta missbrukare är män.

Man kan inte på rak arm säga att kvinnor kräver mer vårdresurser än män i samtliga avseenden. Gravt försupna män bidrar med sina alkoholrelaterade sjukdomar (t ex skrumplever och pankreatit) mer till den samlade vårdnadsbördan än kärnfriska kvinnor.

Ta gärna en titt på tabellen på sidan 7: "I barnafödande åldrar är det kvinnor som per person drar högst sjukvårds- och läkemedelskostnader. Men både bland barn och bland äldre är det män som kostar mest.". Du kan väl ändå inte förneka det faktumet att gamla gubbar 65-110 år är generellt kostsammast? Att unga kvinnor är dyrare beror på att de kan drabbas av sjukdomar i livmodern (cystor t ex), föder barn och får förlossningskomplikationer vilket män av naturliga skäl slipper uppleva.

Här är några artiklar av senare datum:

Män kostar mer än kvinnor vid hjärtinfarkt och appendicit
Kvinnor får billigare och enklare hjärtvård än män
Svårare sjukdom kan förklara högre vårdkostnader för män

Men det du tar upp motiverar väl inte satsningar på forskning beträffande kvinnliga sjukdomar och vården är väl inte eftersatt för dem.
Det du pratar om är helt andra problem, vi kanske skulle ta in färre invandrare och satsa mer istället på att lågavlönade kvinnor OCH män fick sin sjukvård subventionerad av staten i större utsträckning.
Mel likväl har det inget att göra med att vården för kvinnor är eftersatt på ett sådant sätt att satsningar mot kvinnor behöver göras.
Om ovan skulle göras så skulle kvinnor i större utsträckning kanske kunna nyttja det, men så även män i dålig situation.
Citera
2016-07-12, 19:58
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Dela upp sjukvårdssystemen... 50% till kliniker/vårdcentraler där män får sin vård och 50% till kvinnors vård.

Vidare kan jag tycka att vi delar upp hela landstingen.
Citera
2016-07-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Dela upp sjukvårdssystemen... 50% till kliniker/vårdcentraler där män får sin vård och 50% till kvinnors vård.

Vidare kan jag tycka att vi delar upp hela landstingen.

Tycker också vi kan dela upp vården…

alla kvinnliga sjuksystrar, läkare, läkare, städpersonal etc. tar hand om kvinnor och viceversa.

Skulle ge en rätt kraftig majoritet vårdpersonal och rent och snyggt på damernas avdelning och vi skulle kanske äntligen lösa problemen på BB i vart fall.

Citera
2016-07-13, 08:27
Medlem
Citat:
Men tänk om det är så att män lever kortare delvis därför att DE får sämre vård...
Till exempel så screenar man inte efter cancer blandmän - och det dör fler i prostatacancer än i bröstcacer - i rena tal.

Sug på dessa siffror och återkom.
https://www.cancerfonden.se/cancerfondsrapporten/sju-dominerande-cancerformer-i-sverige
Citera
2016-07-13, 09:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Då får du och dina misogyna kompisar
Intressant halmgubbe från nån som skrev
Citat:
Män får faktiskt skylla sig själva om de blir mördade eller misshandlade.
Citat:
lobba för kortare medellivslängd åt kvinnorna
Varför? Du kanske har missuppfattat nåt, jag har inte påstått att något är orättvist eller krävt särskilda åtgärder.

Men det kanske är hårdkodat i din hjärna att alltid tolka allting så?
Citat:
Det var inte 60 % utan nästan 60 % (57-59 %)
ÅÅHH NEJ! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt när jag citerade "närmare 60 procent" när jag istället skulle skrivit "nästan 60 %".

Jag är så ledsen
Citat:
Nu kör du med en halmgubbe i och med ditt påstående att jag menar att det vore jämställt om kvinnor får MER än 60% av samtliga resurser.
My bad.

Jag trodde att du argumenterade emot mig i en tråd som heter "Är kvinnors sjukvård eftersatt ?". Men nu förstår jag att när du argumenterar emot mig i en tråd som heter "Är kvinnors sjukvård eftersatt ?" så betyder det inte att du argumenterar emot.

Point taken.
Citat:
Tycker du inte att det är grymt orättvist att åldringar och gravt funktionsnedsatta oavsett kön ska få mer vårdresurser än unga och friska?
Nej, som sagt, det är inte JAG som gråter om orättvisor.
Citat:
Jag har aldrig påstått att kvinnor är förtryckta inom vården.
Fint. Som sagt, jag är ledsen att jag missuppfattade när du argumenterade emot mig i en tråd som heter "Är kvinnors sjukvård eftersatt ?".
Citat:
Visst är det märkligt att handikappföreningarna och PRO kan säga att gravt funktionsnedsatta och gamla människor är förtryckta som vanligt, trots att de tar nästan alla vårdresurser i anspråk. För att använda din förvirrade snömosiga retorik: mycket man kan säga, bara det innebär att åldringar och handikappade är offer, eller hur?
Är det min retorik?

Hmmm, jag har missat att handikappföreningarna och PRO gråter ut i tidningarna om hur förtryckta de är.

Tvärtom, jag uppfattar pensionärer och handikappade som extremt tålmodiga och det är endast om de blir orättfärdigt vräkta eller tvingas leva långt under existensminimum som de ursäktar sig lite i media.

Men du kanske har länkar till en artikel hos PRO där de beklagar sig över hur mycket plats andra människor tar i tunnelbanan, där de kallar alla icke-pensionärer för "slem" eller en artikel där de kritiserar vad NASA-ingenjörer har för skjortor på sig.

Kan du det?
Citat:
Jag har ingen lust att läsa mer av dina paranoida vanföreställningar och ditt eviga tjat om "feminazis". Din intellektuella debattnivå är lika låg som i sandlådan där småungarna kivas med varandra.
Du gör som du vill. Du kanske lever i villfarelsen att jag bemöter ditt skräp för DIN skull, haha
Citera
2016-07-13, 09:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

alla kvinnliga sjuksystrar, läkare, läkare, städpersonal etc. tar hand om kvinnor och viceversa.

Skulle ge en rätt kraftig majoritet vårdpersonal och rent och snyggt på damernas avdelning och vi skulle kanske äntligen lösa problemen på BB i vart fall.
läkare, det är inget man behöver i vården?
Citera
2016-07-13, 10:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Det blir jättebra, på halva budgeten?
Hur ser det ut med manliga barnmorskor. Får feministerna ordning på jämställdheten?
Citera
2016-07-13, 12:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men tänk om det är så att män lever kortare delvis därför att DE får sämre vård...
Till exempel så screenar man inte efter cancer blandmän - och det dör fler i prostatacancer än i bröstcacer - i rena tal.

Sug på dessa siffror och återkom.
https://www.cancerfonden.se/cancerfondsrapporten/sju-dominerande-cancerformer-i-sverige
Sug på den här då och återkom sedan:

http://illvet.se/manniskan/kroppen/varfor-lever-kvinnor-langre

Om män vill leva lika länge som kvinnor, då får de skaffa sig en extra x-kromosom och genomgå hormonbehandling där testosteron ersätts av östrogen.

"Män dricker dessutom mer och har ofta ett fysiskt hårt och relativt farligt arbete. Samtidigt tar de inte så väl hand om sin kropp och hälsa och undviker dessutom oftare läkarbesök. Kvinnor är bättre på att ta hand om sig och sin hälsa, och det skyddar dem mot att dö av sjukdom."

Enligt SCB: "År 2015 var medellivslängden 84 år för kvinnor och drygt 80 år för män Den beräknas till 89 år för kvinnor och nästan 87 år för män år 2060, det vill säga en ökning med fem år för kvinnor och med drygt sex år för män."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in