Citat:
Ursprungligen postat av
fogbank
Kollar man upp bakgrunden på de som arbetar på några bemanningsföretag i staden där jag bor blir man ännu mer bekymrad. Eftersom jag har en lång teknisk utbildning är jag naturligtvis beroende av att den som intervjuar mig kan bedöma innehållet och relevansen i min utbildning och yrkesbakgrund. Men ingen av de c:a 30 bemanningskonsulter jag kollat upp har någon som helst teknisk bakgrund, utan är socionomer, personaladministratörer och liknande. På ett företag sitter det en f.d. sjuksköterska och rekryterar till tekniskt avancerade tjänster och på ett annat företag sitter en ”konsultchef” i 20-årsåldern som endast jobbat som receptionist tidigare och ansvarar för bemanningar. Hur kan arbetsgivarna lägga ut en sån här viktig del i företagets utveckling på människor som inte har rätt kompetens? Samtidigt är man mycket mån om att dra mantrat ”Rätt person på rätt plats med rätt utbildning”.
Socionomer då är de högutbildade !!
Jag kolla upp lite bakgrunder under min tid då jag arbeta inom facket valde och kolla på personalansvarigas bakgrund vid företagen Uniflex och Manpower.
Var sannerligen förvånad vilken bakgrund som både rekryterare och sk resurskonsult chefer hade.
Ofta var de fd mackbiträden utan större utbildning en annan hade erfarenhet som fd bilförsäljare.
Sedan hade de ofta någon form av handikapp så BF fick delvis lönen betald av AF, ofta sociala handikapp såsom ADHD mfl.
När man kolla upp deras årsinkomst låg de på kring 305000:- vilket ger kring 25000:- det är ingen lön man får en utbildad socionom för eller har jag fel ???
Nej nog slänger företagen som anlitar dem i tron att de skall ha hög urvalskompetens dyra pengar i sjön. BF tjänar stora pengar säljer dyr inkompetens för flera 100K per klient otroligt att AG är villig och slänga ut dessa pengar på fd bilskojare vid rodret ??