2016-03-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Jag är rätt ung, 23 bast. Har bara haft "ströjobb" via bemanning/säsong. Jag gillade det i början, hade inget emot att jobba i 6 månader och bli uppsagd, för man tjänar rätt bra och får mycket fritid. Men det går över så sjukt fort, man får bara ångest/deprimerad när man blir arbetslös i några månader.

Jag har ju ingen direkt utbildning så jobben jag haft är industri/lager/montör osv, och det är ett jävla lotteri om vilka som får jobben. Extremt mycket turkar/tjejer som får dessa jobb, för företagen vill ha "mångfald".
Alltså alla ni som har så bra löner på BF... Har en dotter på 23 år som jobbar för Manpower. Kundföretagen betalar till Coor 56000kr (det vet jag), Coor betalar Manpower ???? kr och min dotter får 13500kr/mån brutto = 10-11000kr. Vadå bra löner?
Citera
2016-03-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elperdon
Alltså alla ni som har så bra löner på BF... Har en dotter på 23 år som jobbar för Manpower. Kundföretagen betalar till Coor 56000kr (det vet jag), Coor betalar Manpower ???? kr och min dotter får 13500kr/mån brutto = 10-11000kr. Vadå bra löner?

Det beror på arbetsplatsen. Ofta får du snittlönen på stället du jobbar hos. Polaren är anställd av adecco på en industri och får ut ca 23000 efter skatt varje månad.
Citera
2016-03-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elperdon

Det upphandlade avtalet mellan coor och manpower suger förmodligen. Två riktiga bovar
Senast redigerad av fonzen 2016-03-16 kl. 20:29.
Citera
2016-04-28, 19:50
Medlem
Någon mer Erfarenhet av Arena personal i stockholm? de verkar schysta men tar en jäkla tid för att "saker ska bli klara" de tog kopior på körkort och annat redan på intervjuen och ringde refferenser och de verkade som att de va klart. nu har det gått ett tag och dom är fortfarande inte "klara" med uppdragsgivaren. jag måste verkligen ut och jobba. vad tror ni om dessa, är de seriöst eller inte?
för knappt 2 arbetsveckor pratades det om kontrakts skrivning. eller är man bara nojjig?
Citera
2016-04-28, 19:56
Medlem
Mittpunkts avatar
Nån som har erfarenhet av Kornboden?
Citera
2016-05-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Skitprat. Bemannarna har bemanningslön medans timmisarna har avtalslön. Skit på dig!

Du har nog inte full koll. Bemanningsavtalet är tydligt. Inhyrd personal ska ha snittlönen för arbetsuppgifterna. Det betyder att nya inhyrda många gånger får mer betalt än fast anställd personal eftersom i regel lika många fasta ligger under som över snittet. Den som påstår annat visar bara sin okunskap.
Citera
2016-06-13, 21:01
Bannlyst
Har ni som jobbar på bemanningsföretag månads/timlönen skriven på anställningsavtalet? Första gången jag jobbar för ett bemanningsföretag så jag har noll koll. På tidigare anställningar har timlönen stått på avtalet
Citera
2016-06-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFemiNaziSlayer
Har ni som jobbar på bemanningsföretag månads/timlönen skriven på anställningsavtalet? Första gången jag jobbar för ett bemanningsföretag så jag har noll koll. På tidigare anställningar har timlönen stått på avtalet

Lönen brukar ofta stå som månadslön men passa dig noga så den inte är räknad på mer timmar än 160timmar. Ofta brukar de luras att månadslönen är räknad på 170 timmar eller mer och då blir timlönen lägre. Passa dig noga dubbelkolla flera gånger när du väl skrivit på är det kört de brukar aldrig backa.

Om du är anställd på enbart timmar brukar timlönen stå på kontraktet men här bör du se upp så timlönen är skriven korrekt och utan ev extra provision eller med andra tillägg inklusive. Om det är så blir normal timlön lägre. Obs semesterlön skall ingå i timlönen här brukar de blåsa folk ofta. Har du skrivit är det kört.
Citera
2016-06-13, 22:51
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Lönen brukar ofta stå som månadslön men passa dig noga så den inte är räknad på mer timmar än 160 timmar. Ofta brukar de luras att månadslönen är räknad på 170 timmar eller mer och då blir timlönen lägre. Passa dig noga dubbelkolla flera gånger när du väl skrivit på är det kört de brukar aldrig backa.

Har också hört att vissa räknar på 160 h och andra på 172 h. På ett av mina senaste jobb räknade arbetsgivaren med 172 timmarsmånad.
Citera
2016-06-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Har också hört att vissa räknar på 160 h och andra på 172 h. På ett av mina senaste jobb räknade arbetsgivaren med 172 timmarsmånad.

Normal arbetstid är 160 timmar i månaden och timlönen brukar beräknas efter denna nivå

172 timmar är inte normal arbetstid allt baserat på mer än normal arbetstid 160 timmar sänker timlönen, sjuklön, semesterlön och även pensionen. Då krävs 12h ständig övertid och denna skall vara räknad utöver 160 h. Om inte fördelas timlönen över 160h och då sjunker månadslönen såväl som timlön.

Inte korrekt angiven om så är fallet !
Citera
2016-06-13, 23:54
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Normal arbetstid är 160 timmar i månaden och timlönen brukar beräknas efter denna nivå

172 timmar är inte normal arbetstid allt baserat på mer än normal arbetstid 160 timmar sänker timlönen, sjuklön, semesterlön och även pensionen. Då krävs 12h ständig övertid och denna skall vara räknad utöver 160 h. Om inte fördelas timlönen över 160h och då sjunker månadslönen såväl som timlön.

Inte korrekt angiven om så är fallet !

Ok, i mitt fall gynnades jag då det blev ett påslag på vanliga lönen:

172/160=1.075

=>+7.5% högre lön. Detta då timpenningen var samma.

Lite offT men hittade länkar som beskriver detta:
http://www.naturvetarna.se/Om-oss/Medlemsartiklar/Foretagare-tema-arvodesberakning/

Med lite matematik fick jag siffran 172:

52/12 = 4.33333... veckor/månad

Avrundas ner till 4.3

4.3*40= 172 h/vecka
Citera
2016-06-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Ok, i mitt fall gynnades jag då det blev ett påslag på vanliga lönen:

172/160=1.075

=>+7.5% högre lön. Detta då timpenningen var samma.

Lite offT men hittade länkar som beskriver detta:
http://www.naturvetarna.se/Om-oss/Medlemsartiklar/Foretagare-tema-arvodesberakning/

Med lite matematik fick jag siffran 172:

52/12 = 4.33333... veckor/månad

Avrundas ner till 4.3

4.3*40= 172 h/vecka

Det står ju på länken du sände att det gäller för egenföretagare med B-skatt, är du uthyrd via BF som egen gäller helt andra villkor.

Däremot löntagare med A-skatt gäller 160h heltid även via BF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in