I natt försökte Al-Nusra att storma Al-Mallah gårdar i norra Aleppo och det slutade med uppemot 70 döda och inga förlorade positioner för SAA. Liknande förluster har Al-Nusra haft i deras tidigare försök för två dagar sedan. Det beror som sagt på att turkiska stödet till rebellerna har minskat och att all krut är lagd på Aleppo just nu. SAA är medvetna om att de inte kan hålla ett område när Al-Nusra stormar utan aktiva ryska flyganfall. Därför har man utvecklat en taktik som bygger på att man drar sig tillbaka i samband med att rebellerna anfaller och börjar slå med artilleri och invänta ryska flyganfall mot Al-Nusras positioner. Det har gjort att SAAs förluster i norra Aleppo varit obefintliga jämfört med rebellerna.
http://i.imgur.com/hErYXqx.jpg
Kartan ovanför visar situationen i centrala Aleppo just nu. SAA har redan fire-control över Castello men man försöker skära av vägen rent fysiskt. Nästa mål kommer att vara Handarat och dess flyktingläger. Jag tror att det kommer att gå snabbt, inte för att SAA har blivit effektivare helt plötsligt - utan för att Ryssland ser det som en nationell seger i Aleppo, och därför är man bered att gå all-in till skillnad från Latikia (tills vidare) eller Idlib.
I Palmyra går det som jag tidigare påpekat dåligt. SAA lider av enorm brist på manskap (all trupp är omplacerad till Damaskus, Aleppo och Deir-Ez-Zour). Den enda anledningen till att SAA inte förlorar staden är Rysslands aktiva bombningar av området (t,ex idag).
Operationerna fortgår och belägringen av Aleppo kommer att vara ett faktum om några få dagar. Fronten i norra Aleppo är tungt belastad och rebellerna kan omöjligen knäcka belägringen därifrån. Deras enda chans är att öppna en ny front genom södra Aleppo och utnyttja tillfället (p.g.a avsaknaden av trupper som har omflyttats till Damaskus). SAA tar chansen och lägger all krut på Aleppo innan kurderna är klara med Manbij. SAA har valt att avsluta alla sammandrabbningar med ISIS just nu för att försvåra det för kurderna och förhindra de från att omplacera trupper till operationen mot Ar-Raqqah.
Under hösten tror jag att vi kommer att få uppleva en tävling om vem som når Ar-Raqqah först. Oavsett om det blir kurderna eller SAA som kommer dit först så tror jag att det kommer vara enklare än förväntat att befria staden, framförallt p.g.a att ISIS kommer att vara upptagna med att skydda deras största stad, Mosul där irakiska armén förbereder sig för en stor operation. Slaget om Raqqah är väldigt viktigt för att det kommer att avgöra vem som kommer att spela den ledande rollen i Syrien i framtiden, Ryssland (SAA) eller USA (kurderna)?
I Latikia kommer SAA att backa för att tvinga Ryssland till flyganfall. Jag tror inte att det sistnämnda kommer att ske innan Ryssland har vunnit Ar-Raqqah och tävlingen med USA. Därefter kan man inrikta sig på att befria Idlib, om man lyckas med Ar-Raqqah dvs.
Den viktigaste anledningen till att Iran väljer att omplacera Hizbollah till Deir-Ez-Zour är kampen om vem som lyckas kontrollera den irakiska gränsen. Oavsett vad man har för åsikter om den syriska inbördeskriget så kan man inte förneka faktumet att en av huvudanledningarna till att konflikten fortgår är regionala och internationella intressen. En av dessa är Irans ambitioner i området och dess konsekvenser, bland annat att gränsen mellan Irak och Syrien måste kontrolleras av en Iran-vänlig regim för att säkra transporterna av Iransk gas till Europa. Det är USA väl medvetna om och därför väljer man att stödja "New Syrian Army" som försöker ge sig på gränsstaden Albu Kamal just nu.