Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Sture Lönnestrand skrev väl en bok redan 1949, eller 1951. Men den baserades väl enbart på polisens utredning har jag för mig.
Det hade säkert gått att göra en bra film, eller roman, om Viola Widegren-fallet även om det inte är löst. Kanske ingen action utan mer fokus på polisens arbete, förhör, alla dessa iakttagelser runt om i världen. Sedan får man lägga till lite påhittade bedrägerier, dvs personer som vill tjäna pengar på att blåsa folk på sanningen om Viola.
Det har ju gjorts tre spelfilmer om Zodiak-mördaren i USA under 1970- och 60-talet och det fallet är inte löst.
Ja Lönnerstrands bok utom 1951 på Futura Press som troligtvis var hans eget.
Han fick tillgång att läsa polisutredningen på detta tidiga stadium och skrev sedan boken.
Visst hade det gått att skriva en roman om Viola Widegren-fallet även om det inte kom att bli löst. I USA hade man troligtvis gjort detta och kanske hade det då varit Anne Rule eller Aphrodite Jones som hade skrivit denna?
Jag tror inte att någon annan författare, än Lönnerstrand, har enbart skrivit om hennes försvinnande. Har i a f inte läst någon. Jag vet att författarinnan Eva Kullenberg tänkte att skriva en bok om enbart Widegren-fallet men så blev det ju inte.