• 1
  • 2
2016-07-12, 17:41
Medlem
netpests avatar
Hej flashisar!

Jag köpte en vigselring, till vad jag trodde skulle bli min blivande fru, men som alla vet så kan kärleken spela oss en spratt och omständigheter förändras. Idag har vi separerat och hon har valt att behålla ringen, värdet på ringen är rätt högt. I samband med köpet så tecknade jag en försäkring (i mitt namn) på ringen ifall hon skulle tappa bort den, någon diamant trillar av eller om något annat oförutsett skulle hända med ringen. Dock så står det att hon kommer vara bärare av ringen i försäkringen, vet inte om det spelar någon roll?

Nu till min fråga, finns det någon chans att kunna dra nytta av försäkringen och återfå en del av värdet eller en ny likvärdig ring tillbaka? (utan att hon behöver blandas in i processen?)

Sorry om likvärdiga trådar redan finns uppe, jag är på resande fot för tillfället och har svårt att orientera mig i en telefon

Ha en bra dag på er!

/Pestario
Citera
2016-07-12, 17:46
Medlem
Skulle inte det räknas som bedrägeri?
Citera
2016-07-12, 17:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Vadå "hon valde att behålla ringen"? Jag trodde man bara fick behålla ringen om man tackade ja till frieriet, det är väl hela grejen? Ger hon inte tillbaka ringen kan du väl polisanmäla henne för stöld? Brudjävel.
Citera
2016-07-12, 18:03
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, det finns redan tråd med utförliga svar. Antagligen är ringen du gav "förlovningsring", eftersom vigselringar ger man till varandra på bröllopet, framför prästen eller den borgerliga vigselförättaren.
Tråd: (FB) Förlovningsring, får inte tillbaka....

Beklagar att du blev dumpad av en "runaway bride"! (Skäms hon inte att behålla den? -Du ska vara glad att du inte "åkte fast" genom att gifta dig med en golddigger!
Citera
2016-07-12, 18:06
Medlem
netpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna

Tanken slog mig men vill höra vad ni säger!

Citat:
Vadå "hon valde att behålla ringen"? Jag trodde man bara fick behålla ringen om man tackade ja till frieriet, det är väl hela grejen? Ger hon inte tillbaka ringen kan du väl polisanmäla henne för stöld? Brudjävel.

Självklart är tanken att man ska behålla ringen efter frieri, problemet är att vi kom aldrig fram till bröllopsdagen utan jag gav henne ringen i förväg (rättelse! Förlovningsring ska det stå!)

/Pestario
Senast redigerad av netpest 2016-07-12 kl. 18:08.
Citera
2016-07-12, 18:07
Medlem
netpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, det finns redan tråd med utförliga svar. Antagligen är ringen du gav "förlovningsring", eftersom vigselringar ger man till varandra på bröllopet, framför prästen eller den borgerliga vigselförättaren.
Tråd: (FB) Förlovningsring, får inte tillbaka....

Beklagar att du blev dumpad av en "runaway bride"! (Skäms hon inte att behålla den? -Du ska vara glad att du inte "åkte fast" genom att gifta dig med en golddigger!

Tack för hänvisningen till tråden som e uppe o tack för din sympati!
Citera
2016-07-12, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

I alla normala fall av avtalsrätt, ja. När det gäller giftermål och liknande gäller inte normal avtalsrätt, tyvärr. Att lova varandra evig kärlek etc etc. är ju "giltigt" när det gäller giftermål när man "säger det" inför vigselförättaren, men inte som ett normalt avtal.

Det finns en by uppe i Norrland som när Vattenfall dränkte byn, och byn blev flyttad, skulle få gratis el "under evig tid" som kompensation. Efter typ 100 år, så ville inte Vattenfall ha kvar avtalet, då det blev "för dyrt" för vattenfall. (Vattenfall skulle tydligen även få betala för skatten?) Vad jag vet, så har byborna fortfarande gratis el. Men avtal när man gifter sig har inte samma pondus. Oavsett man lovat varandra. Det bästa man kan göra, är äktenskapsförord samt gåvobrev med villkor.
Ger man bort en ring, ska man se till att ha ett gåvobrev. Kan dock vara svårt att fria till en tjej så här:
"Jag älskar dig! Här får du en fin ring men du måste skriva på först!", man låter ju då som en jävla telefonförsäljare som står på random köpcentrum!
Citera
2016-07-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I alla normala fall av avtalsrätt, ja
Jag menade om han skulle använda sig av försäkringen... dvs säga att han tappat den eller något annat skett med ringen när han vet att hans ex har den.
Citera
2016-07-12, 19:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag menade om han skulle använda sig av försäkringen... dvs säga att han tappat den eller något annat skett med ringen när han vet att hans ex har den.

Det går inte, det skulle nog räknas för bedrägeri.
Citera
2016-07-12, 20:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netpest
Självklart är tanken att man ska behålla ringen efter frieri, problemet är att vi kom aldrig fram till bröllopsdagen utan jag gav henne ringen i förväg (rättelse! Förlovningsring ska det stå!)

/Pestario

Usch, det låter stökigt. Det bara är att göra det bästa av situationen vännen.

Men om du tar kontakt med henne nu och säger att du vill ha tillbaka den, ställer hon till med bråk då? Ringen är en pryl du äger, du har kvittot. Ringen är din. Det kan du även påpeka för henne.
Citera
2016-07-12, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Usch, det låter stökigt. Det bara är att göra det bästa av situationen vännen.

Men om du tar kontakt med henne nu och säger att du vill ha tillbaka den, ställer hon till med bråk då? Ringen är en pryl du äger, du har kvittot. Ringen är din. Det kan du även påpeka för henne.

Nej. En gåva är en gåva. Efter man gett bort den så har man avsagt sig rätten till den.
Vilket i detta fall är glasklart med en damring!

Det jag kan tänka mig är att erbjuda horan en summa pengar för att intyga att den är stulen. Det borde hon inte ha något i mot låter det som.
Citera
2016-07-12, 21:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Nej. En gåva är en gåva. Efter man gett bort den så har man avsagt sig rätten till den.
Vilket i detta fall är glasklart med en damring!

Det jag kan tänka mig är att erbjuda horan en summa pengar för att intyga att den är stulen. Det borde hon inte ha något i mot låter det som.

Jag menade mer att TS kunde ändra historien lite och hota med en polisanmälan att HON faktiskt stulit ringen dagen hon tackade nej till frieriet. Är hon en bitch som dumpar efter förlovning och vägrar ge tillbaka ringen förtjänar man fan lite bedrövligheter. Skit ska skit ha.

Ingenting kan bevisas åt något håll, så TS kommer vinna tvisten i och med att han har kvittot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in