2016-07-12, 13:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Gaser kan inte ha massa eftersom gasen försvinner vid tryckfall. Prescott Joules experiment som bekräftar ”Boyles lag” har upprepats av andra med samma resultat.
Hittar ingenting om att gas upphör att existera enligt Boyles lag.
Boyles lag hanterar ju bara gas i slutna system.
Citera
2016-07-12, 13:55
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Experimentet du beskriver är smått löjeväckande. Har du sett det på teve?

Här är ett litet experiment jag utförde nyss. Mycket enkelt då jag av en händelse håller på med detta i mitt arbete:
En koldioxidbehållare, som påstås innehålla 12 gram koldioxid vägs. Den väger 27 gram. Behållaren punkteras varvid ett mystiskt pys uppstår. Efter pyset upphört vägs behållaren igen. Nu väger den 15 gram. Vad har hänt? Vad orsakade skillnaden i vikt om innehållet, enligt dig, inte hade någon massa? Kom igen. Förklara nånting.
Citera
2016-07-12, 15:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi bör inte slänga bort kunskap men det är viktigt att särskilja kunskap från lögnpropaganda.

Det vore kul att veta vad du anser är kunskap och vad som är "lögnpropaganda".

Newtons rörelselagar och den därifrån härleda raketekvationen?
Att det behövs en kraft för att accelerera föremål?
Att materia har en massa?
Att densitet inte är en kraft?
Att heliumgas är ett aggregationstillstånd av helium?
Att materia inte bara kan försvinna?
Relativitetsteorin?
Citera
2016-07-12, 16:23
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det enligt dig som talar emot en platt jord och för en sfärisk jord?
Det kan jag inte svara på. Om jorden är rund så är den ihålig och det tror jag på, men att den är platt baseras ju i atlasböckerna som är baserade på en platt jord
Citera
2016-07-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Nej, jag refererade till Henry Canvendish experiment som gav ett värde på gravitationskonstanten och efterföljande experiment av andra, många andra, som bekräftat både existensen av gravitationen och värdet på G. Det är ett väl bevisat faktum: massa attraherar massa. Det är du som är löjlig som blandar in biologi.
Jag har förklarat vad gravitation gör. För att förklara vad det är så måste man kika på Einsteins förklaring. Enligt honom så är gravitation en konsekvens av massas påverkan på rumtiden. En inneboende egenskap hos massa alltså. Vi känner av denna krökning i rumtiden som en kraft. Att rumtiden kröks av massa är också bevisat. Vi har sett det vid observationer av solen och Merkurius bana som enbart kan förklaras av att solens massa kröker rymden.

*suck*Ännu ett utvecklingsstört troll som vägrar erkänna att de inte vet nånting. Jag vet allt om Boyles lag (och Joule). Jag uppmanade dig att beskriva Boyles lag då ingenting i den bekräftar ett enda av dina påståenden om gasers beteende. Du hade en chans att visa dig kunnig men du har failat totalt...

Grattis

Att du över huvud taget tar upp det så kallade Cavendish experimentet igen visar bara hur lite du har att komma med. Cavendish experiment är ingenting annat än efterhandskonstruerad trams. Det har jag bevisat väldigt tydligt längre bak i tråden. Du har nu också nedlåtit dig till att ljuga. Ingen nånsin har upprepat Cavendish experiment. Upprepat är egentligen fel ord eftersom det påstådda experimentet har aldrig ägt rum.

https://www.youtube.com/watch?v=2PdiUoKa9Nw

Ja, du och Einstein har förklarat vad gravitation gör men hur kan ni veta vad gravitation gör och inte gör när ni inte ens vet vad gravitation är för kraft. Låter det inte dumt i dina öron?

Angående Boyles Lag så skrev jag tidigare att du inte skall lita på Wikipedias tillrättalagda version, det gäller också Joules experiment och Cavendish.
Avhåll dig från töntig diskussionsteknik!
Citera
2016-07-12, 17:34
Medlem
Citat:
Hittar ingenting om att gas upphör att existera enligt Boyles lag.
Boyles lag hanterar ju bara gas i slutna system.

Då har du inte läst på ordentligt. Visst är det frågan om ett slutet system, jordskiva med iskupol eller vad man nu skall kalla det.
Citera
2016-07-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Här är ett litet experiment jag utförde nyss. Mycket enkelt då jag av en händelse håller på med detta i mitt arbete:
En koldioxidbehållare, som påstås innehålla 12 gram koldioxid vägs. Den väger 27 gram. Behållaren punkteras varvid ett mystiskt pys uppstår. Efter pyset upphört vägs behållaren igen. Nu väger den 15 gram. Vad har hänt? Vad orsakade skillnaden i vikt om innehållet, enligt dig, inte hade någon massa? Kom igen. Förklara nånting.

Vad är vikt? Koldioxiden i tuben är under tryck och har därmed högre densitet än den omgivande atmosfären och får då vikt men inte massa. Densiteten följer trycket, högre tryck är lika med högre densitet och i samma takt ökar vikten.
Citera
2016-07-12, 19:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Det kan jag inte svara på. Om jorden är rund så är den ihålig och det tror jag på, men att den är platt baseras ju i atlasböckerna som är baserade på en platt jord
Hur kan det vara 50/50, om du inte kan nämna en enda sak som talar för en sfärisk jord.
Citera
2016-07-12, 19:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad är vikt?.
I vardagligt tal kan vikt vara lika med tyngd. I fysisk mening är vikt lika med massa.
Citera
2016-07-12, 19:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då har du inte läst på ordentligt. Visst är det frågan om ett slutet system, jordskiva med iskupol eller vad man nu skall kalla det.
Eller så drar gravitationen atmosfärens massa mot jorden.
Belägg för denna "iskupol" tack.

Hur bevisar Boyles Lag att gasens massa försvinner utan tryck, när Boyles Lag endast gäller ett slutet system?
Citera
2016-07-12, 21:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad är vikt? Koldioxiden i tuben är under tryck och har därmed högre densitet än den omgivande atmosfären och får då vikt men inte massa. Densiteten följer trycket, högre tryck är lika med högre densitet och i samma takt ökar vikten.

Vikt är samma sak som massa vilket i sin tur är ett mått på mängd materia.

Att som dig säga "får då vikt men inte massa" eller att "gaser saknar massa" är ett tydligt exempel på att du inte ens behärskar grundskolefysik.

Att diskutera fysik med dig är som att diskutera färgkomposition med en färgblind, du börjar helt plötsligt kalla den blå färgen för orange.
Citera
2016-07-13, 00:35
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Hur kan det vara 50/50, om du inte kan nämna en enda sak som talar för en sfärisk jord.
Jag tror jorden är ihålig och då borde jorden vara rund o inte platt. Därför svajar jag om den är platt eller rund, väldigt svårt att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in