• 1
  • 2
2016-07-12, 11:12
Medlem
magis avatar
--

Tror ni företag sätter så kort bäst före datum som möjligt för att sälja mer?
Slängs bra mat helt i onödan?

Har ofta käkat mat där bäst före datum gått ut med flera dagar och inte haft problem.
Synd att man inte istället kan se på en förpackning om maten är dålig.
Går numera på lukt och smaksinnet,
då man sparar mycket pengar på att inte följa bäst före datum.

Men tror ni företag medvetet skriver så kort bäst före datum som möjligt, för att sälja mer?

------
Citera
2016-07-12, 11:16
Medlem
dreamtools avatar
Det tror jag inte, däremot vill väl företagen gardera sig. Säg att ett paket mjölk i teori håller i 4 veckor, men eftersom det kan skilja lite i kvalité så kanske inte vissa förpackningar håller sig mer än 3 veckor, därav för att slippa reklamation och problem som följd så sätter man bäst före datum på 3 veckor. Ett företag kan ju bara producera efter den mängd som markaden efterfrågar i alla fall, allt annat är inte hållbart.
Citera
2016-07-12, 11:22
Medlem
Buqurs avatar
Ja, i vissa fall tror jag att det är så - men inte med alla livsmedel. Speciellt livsmedel där det står att de bara håller ett antal dagar efter öppnande.

Hur går det med jobbsökandet förresten?
Citera
2016-07-12, 14:18
Medlem
AquaRegias avatar
Det kan inte vara lätt att sälja matvaror idag. Har man ett för långt bäst före-datum så får man skit för att man försöker sälja gammal mat, har man ett för kort bäst före-datum så får man skit för att man försöker få konsumenterna att slänga mat i onödan.

Nu håller jag dock med dig, man bör gå på lukt och smak i första hand och bara använda bäst före-datumet som en referenspunkt.
Citera
2016-07-12, 15:14
Medlem
klybans avatar
Bäst-före-datum är den mest briljanta affärsidé livsmedelsindustrin kommit på.
Förr hade vi sista förbrukningsdag, då hade folk maten tills dess.
Nu slänger folk mjölk dagen före den när sitt bäst-före-datum, detta måste dramatiskt ökat försäljningen.
Sen nu senast hörde jag man hade ökat mjölkens bäst-före-datum.
Själv använder jag näsan och sen munnen, för avgöra om det är ätbart(med ett par undantag).
Gav på mig en par år gammal Caj P´s vitlök marinad i helgen.
Lukta väl nästan som vanligt, sen in i munnen.
Där jag initialt tänkte, det var inte så illa, men 10 sekunder står jag där och är på väg att spy.
Men ett år över, var inga problem, men två var för mycket
Mejerier gäller denna alltid, cräm fräs börjar ju bli som godast 6månader efter bäst-före-datum(om det inte är garant, då den inte pallar lagring av någon anledning).
Citera
2016-07-12, 16:18
Medlem
christerys avatar
Kan ju bli lite roligt åxå, bäst före datum på salt (NaCl) vad händer med den sen? Den lär inte surna, tror inte mycket gillar att växa och bo i salt heller. Visst den kan klumpa ihop sig men med lite våld löser sig det problemet.

Nä, jag testar - kollar inte ens på datum. Så för mig funkar det bara bra med märkningen då butikerna sätter ner priset på tex kött, perfekt mörat och nu billigare dessutom.

Så om dom har mycket på kort datum så köper jag mer och fryser in, men sen tar det ju stopp. Så för mig är det bara en besparing. Men jag kan ju inte handla hur mycket som helst.

Jag slänger inte mycket mat. Hade jag haft en jycke igen så hade jag nog inte slängt nåt, men nu råkar jag ibland göra lite för mycket och ids inte börja spara slatten så den åker i komposten.

Men ofta blir det en kylskåpstömmning och nån märklig och aldrig tidigare skådad version av pytt skapas. Så jag får plats med lite mer rea-fynd.
Citera
2016-07-12, 17:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Går numera på lukt och smaksinnet,
då man sparar mycket pengar på att inte följa bäst före datum.

Hur tjänar man pengar på att inte följa bäst före datum?
Citera
2016-07-12, 17:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Sparar, inte tjänar, det är något annat. Självklart sparar man pengar på att inte kasta mat som är fullt tjänlig i stället för att blint lita på en stämpel.
Citera
2016-07-12, 17:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Sparar, inte tjänar, det är något annat. Självklart sparar man pengar på att inte kasta mat som är fullt tjänlig i stället för att blint lita på en stämpel.

Om tanken är att vi alla sparar pengar genom att slänga mindre mängd mat så kan jag hålla med.
Citera
2016-07-12, 17:43
Medlem
Tror inte det gäller generellt i a f. De vill väl ha lång hållbarhet för att minska svinnet i försäljningsleden.
Citera
2016-07-12, 17:45
Medlem
christerys avatar
Citat:

Citat:
Om tanken är att vi alla sparar pengar genom att slänga mindre mängd mat så kan jag hålla med.
Nu hänger jag inte med, slänger jag nåt som jag kunde käkat och sen köper samma produkt så gör jag av med pengar. Skulle jag inte slängt den felfria produkten och inte köpt nåt nytt så skulle jag väl sparat in en slant.

Om sen jag gör det eller om alla gör det blir väl egalt för mig.
Citera
2016-07-12, 17:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Det är väl ganska självklart att jag sparar pengar på att äta den mat jag köpt i stället för att slänga den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in