2016-07-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag har en släkting som köpte en tomt för 200 000 i en mellanstor svensk kommun för runt 30 år sedan som han byggde hus på, och sålde både hus och mark för en krona till grannen när han flyttade till stan för något år sedan eftersom att det inte går att få mer.

a) Kommer vi att få se tomt-priserna återvända till 200 000?

b) Det har nu sjunkit i över två decennier. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering?

Frågorna bränns. Aj aj aj.
Var det Bandidos som var grannen då, så det var därför det inte gick att sälja.
Annars ser jag betydligt högre tomtpriser.

T ex slutpriser utanför Hudiksvall som jag skulle tro är en ort med låg attraktion landar på 595 KSEK. Går även en del för närmare 1 MSEK men då tror jag det är bra läge.

Eller kan det vara så att du hörde fel. Släktingen fick 1 MSEK för den.
2016-07-11, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Eller kan det vara så att du hörde fel. Släktingen fick 1 MSEK för den.
Nej, det kan det inte. Dessa tomter läggs inte ut på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem. Jag erbjöds en nästan 5 000 kvadratmeter stor tomt, med tillhörande hus (drygt hundra kvadrat, renoverat på sent 90-tal, dugligt skick) för 35 000 kronor förra sommaren. Han har fortfarande inte fått det sålt.

Objekt som inte hamnar på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem kommer du inte hitta på nätet, det krävs att du har lite erfarenhet av verkligheten. Jag förmodar att du skulle klia dig i huvudet över saker som att bostäder revs i Sverige så sent som för några år sedan, att villor än i dag överges eftersom att de inte blir sålda, att det finns tomter som ingen har lust att köpa eller ens överta. Detta på rimligt cykelavstånd från sjönära sommarstugor utan rinnande vatten som går för nära två miljoner. Helt utan att det är yrkeskriminella grannar eller andra spännande anledningar.

Det saknas inte platser i Sverige där det ser ut såhär. Turister (läs stadsbor) vill ha vissa specifika objekt, att ha sommarstuga i ett dött villaområde är inte intressant ens om de är så gott som gratis, och det finns inte tillräckligt med lokalbefolkning för att fylla dem. Inte ens migrationsverket tar dessa objekt, eftersom att de inte är stora nog att kunna ha större mottagning i, och standarden (boyta, antal rum, badrum osv) är för hög för att ges till enskilda familjer som saknar boende (de får i stället dyrare hyresbostäder i närheten eftersom att de redan är i kommunens regi, och flera familjer i samma hus ses inte som okej).

Vad du ser på nätet är helt enkelt, av väldigt enkla anledningar, bara en del av verklighetens Sverige.
2016-07-11, 07:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Mja, det är väl när folk gör större grejer som kostar kanske över 500 KSEK och man lägger ut det på en firma som folk lånar upp på bostaden. Och i de fallen har byggmax inget med saken att göra.

Det är när folk gör saker själva som de handlar på byggmax. Och då lär dom inte låna upp på huset för att göra det. (Undantag lär väl finnas).

Men en prisnedgång på 10 % har bara betydelse, map belåning, för de som köpt det senaste året. Och maxbelånat sig. Det är trots allt väldigt få av totalen.

Dels är det ganska få bostäder som omsätts under ett år. Dels är det en begränsad mängd som maxbelånar sig. Ungdomar som köper sin första eller andra bostad gör nog det.

En kollega köpte nyligen ett hus för 7 MSEK. Hans belåning skulle jag tro är på 10-20 %. Det handlar nog mest om att låna till vinstskatten. Skulle det nu bli en prisnedgång för honom på 10% skulle inte han höja på ögonbrynet för det. Och vill han låna 1 MSEK för renovering/modernisering så gör han det. Och banken kommer inte att ha några synpunkter.
Ja eller hur, ditt är exempel är lika relevant som familjen som bor under en viadukt och tvingas äta gamla glasspapper till frukost för att ha råd med " bolånet" på Haglöfstältet.

Problemet är att allt fler sitter med lån de aldrig kommer betala tillbaka,sen att de har marginaler pga billiga pengar gör inte deras situation uthålligare över tid.
När de billiga pengarna är slut blir det jobbigt.
2016-07-11, 07:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det finns dock mer kostnader än produktionskostnad. T ex utvecklingskostnad, marknadsföring, försäljning, lagerhållning, etc.
För t ex SW där produktionskostnaden är en kopiering från en disk till en annan så är produktionskostnaden försumbar i förhållande till pris.

Du behöver formulera om och nyansera/detaljera.

Hur gör vi t ex med de handväskor som kvinnor köper till svindlande priser där priserna är långt över produktionskostnad? Men där det svindlande priset beror på varumärke.
Höga priser eller att något säljs lång över produktionskostnad gör inte att något är en bubbla.
De handväskorna kan rätt enkelt matas ut i mängd, de är ingen bristvara, de är bara smart marknadsförda. Dessutom tappar de i värde normalt sett, fastigheter har stigit och stigit.
2016-07-11, 09:23
Medlem
laserhajens avatar
Hushållens boprisförväntningar fortsätter att falla: http://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2016/seb-hushallens-boprisforvantningar-fortsatter-att-falla

Ganska intressant att förväntningarna faller trots att förväntningarna på räntenivån också har fallit. Förmodligen så fick folk en tankeställare under turbulensen som var när amorteringskravet infördes, trots att saker återgick till det normala någon vecka efteråt.
Senast redigerad av laserhajen 2016-07-11 kl. 09:28.
2016-07-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserhajen
Hushållens boprisförväntningar fortsätter att falla: http://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2016/seb-hushallens-boprisforvantningar-fortsatter-att-falla

Ganska intressant att förväntningarna faller trots att förväntningarna på räntenivån också har fallit. Förmodligen så fick folk en tankeställare under turbulensen som var när amorteringskravet infördes, trots att saker återgick till det normala någon vecka efteråt.

Ja, alla med sunt förnuft förstår att en sådan här marknad styrs av känslor och förväntningar, hur många excelark alpha och svenne än viftar med.
2016-07-11, 10:24
Bannlyst
Citat:
Jag har en släkting som köpte en tomt för 200 000 i en mellanstor svensk kommun för runt 30 år sedan som han byggde hus på, och sålde både hus och mark för en krona till grannen när han flyttade till stan för något år sedan eftersom att det inte går att få mer.

a) Kommer vi att få se tomt-priserna återvända till 200 000?

b) Det har nu sjunkit i över två decennier. Börjar det inte bli dags för en tillbakajustering?

Frågorna bränns. Aj aj aj.
var I landet går det inte att sälja tomter? Ganska långt från någon av våra 3 större städer antar jag.
2016-07-11, 10:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ser inte att det skulle ha det.
Vad föranleder frågan? Ser inte att länder nämns.

Kan du svara på frågorna tror du. De berör din kommentar om avvikelse från inflation.

Nej. Kan du svara på min fråga?

Har du nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat din belåning?
2016-07-11, 10:30
Bannlyst
Citat:
Nej, det kan det inte. Dessa tomter läggs inte ut på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem. Jag erbjöds en nästan 5 000 kvadratmeter stor tomt, med tillhörande hus (drygt hundra kvadrat, renoverat på sent 90-tal, dugligt skick) för 35 000 kronor förra sommaren. Han har fortfarande inte fått det sålt.

Objekt som inte hamnar på nätet för att det inte finns någon efterfrågan på dem kommer du inte hitta på nätet, det krävs att du har lite erfarenhet av verkligheten. Jag förmodar att du skulle klia dig i huvudet över saker som att bostäder revs i Sverige så sent som för några år sedan, att villor än i dag överges eftersom att de inte blir sålda, att det finns tomter som ingen har lust att köpa eller ens överta. Detta på rimligt cykelavstånd från sjönära sommarstugor utan rinnande vatten som går för nära två miljoner. Helt utan att det är yrkeskriminella grannar eller andra spännande anledningar.

Det saknas inte platser i Sverige där det ser ut såhär. Turister (läs stadsbor) vill ha vissa specifika objekt, att ha sommarstuga i ett dött villaområde är inte intressant ens om de är så gott som gratis, och det finns inte tillräckligt med lokalbefolkning för att fylla dem. Inte ens migrationsverket tar dessa objekt, eftersom att de inte är stora nog att kunna ha större mottagning i, och standarden (boyta, antal rum, badrum osv) är för hög för att ges till enskilda familjer som saknar boende (de får i stället dyrare hyresbostäder i närheten eftersom att de redan är i kommunens regi, och flera familjer i samma hus ses inte som okej).

Vad du ser på nätet är helt enkelt, av väldigt enkla anledningar, bara en del av verklighetens Sverige.
Det låter ju rätt osannolikt att det inte går att sälja en stor tomt med ok hus på i närheten av sommarstugor som går för 2 mille! Vilket område är detta?
2016-07-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det låter ju rätt osannolikt att det inte går att sälja en stor tomt med ok hus på i närheten av sommarstugor som går för 2 mille! Vilket område är detta?

Befinner man sig i verkligheten är det inte alls särskilt osannolikt.
2016-07-11, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Befinner man sig i verkligheten är det inte alls särskilt osannolikt.
Vore skoj att veta I vilket område det är...
2016-07-11, 11:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det finns en tråd som delvis handlar om detta paradoxala fenomen. Givetvis var det jag som startade den tråden, eftersom jag är lite förmer än alla andra.

Varsågod: (FB) Det går inte längre att bygga eller köpa hus på landet i Sverige

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in