2016-07-10, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Oavsett orsak - även om BO lämnar ut sitt personnummer till både kreti och pleti så kan man ändå inte använda uppgifterna för att ex. ta ett lån eller liknande. Där kommer då den - noggranna proceduren in

Som du av "" att döma jobbar med eller vet om av annat - icke-lagligt - skäl.
Citera
2016-07-10, 18:14
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Det berättade hon aldrig. Kanske mycket känsligt.
Kanske från ett gammalt missbrukarliv, med kriminalitet, och en hotbild om hon golat?

Skyddad identitet, är nytt namn och prsonnummer.
Skyddsmarkering, är att du inte syns i några som helst register, utom hos skattemyndigheten.

skyddad identitet/personuppgifter är detsamma och i folkmun används antingen det ena eller det andra men betyder absolut inte nytt namn o personnummerl. snarare den sista lösningen av flera möjliga är "nytt namn osv" av de olika alternativen.

ok. du vet alltså inte. inte jag heller men vad jag reflekterar över i ditt inlägg är det jag fetmarkerat.

fantasier/spekulationer av dig eller vetskap?
Citera
2016-07-10, 18:15
Medlem
Citat:
De får inte ha någon som helst kontakt med yttervärlden, inga tidningar, ingen tv, kanske 6 kvm stort rum.
Tror inte heller de får äta samtidigt. De är totalt isolerade.

Njae, det får dem om åklagaren godkänner det. Med störta sannolikhet får de prata i tele/enstaka besök med mamma eller pappa, dock övervakat sådant och med krav från åklagaren om att de ex inte får tala om brottet. Som åklagare brukar man vara lite snällare vad gäller telefon och besök med övervakning för närstående när det är unga gärningspersoner. Viktigast är att de inte får kontakt med varandra eller kan se/läsa/höra nyheter eller information om de som dem misstänks för.

Restrektioner är inget straff utan en möjlighet för åklagaren att begränsa möjligheten att försvåra utredningen gm att t ex ändra son story osv baserat på ny info eller att prata ihop sig
Citera
2016-07-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Som du av "" att döma jobbar med eller vet om av annat - icke-lagligt - skäl.

Genom LAGLIGT skäl Någon stal vid en tidigare tidpunkt mina uppgifter och tog krediter.
Kan säga att det är - jävligt jobbigt - då jag ska göra vissa transaktioner.
Var det svar på din fråga
Citera
2016-07-10, 18:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fov
skyddad identitet/personuppgifter är detsamma och i folkmun används antingen det ena eller det andra men betyder absolut inte nytt namn o personnummerl. snarare den sista lösningen av flera möjliga är "nytt namn osv" av de olika alternativen.

ok. du vet alltså inte. inte jag heller men vad jag reflekterar över i ditt inlägg är det jag fetmarkerat.

I Maddes fall vet vi ju att såväl namn som personnummer är ändrade, av rätt självklara skäl. Som jag fått mig berättat är det ganska vanligt att personer som genomgått könsbyte/könskorrigering (eller vad nu den korrekta termen än är) har ansökt om, och fått, skyddade personuppgifter. Socialt stigma kanske.
Citera
2016-07-10, 18:36
Medlem
Citat:

Ren spekulation, ska väl tilläggas, men det jag vet iaf. Hon hade skyddad identitet långt innan hon träffade dessa skitungar.
Citera
2016-07-10, 18:40
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I Maddes fall vet vi ju att såväl namn som personnummer är ändrade, av rätt självklara skäl. Som jag fått mig berättat är det ganska vanligt att personer som genomgått könsbyte/könskorrigering (eller vad nu den korrekta termen än är) har ansökt om, och fått, skyddade personuppgifter. Socialt stigma kanske.

strider inte emot. som sagt var av mig sen tidigare är en anledning till att man kan få skyddade personuppgifter könsbyte, tillika påtalade jag även att detta verkar minde troligt. skatteverket har vissa "rekommendationer" om hur man bör gå till väga efter bl.a. namn/person byte av försterliga skäl. troligtvis ingår inte mediala artiklar och överlag öppenhjärtighet irl tillika internet en av dessa rekommendationer

tror inte det är orsaken. men det kanske går att få svar på av alla som känner transan antingen personligt eller via någon källa.
Citera
2016-07-10, 18:45
Medlem
[quote=Fov|57821828]skyddad identitet/personuppgifter är detsamma och i folkmun används antingen det ena eller det andra men betyder absolut inte nytt namn o personnummerl. snarare den sista lösningen av flera möjliga är "nytt namn osv" av de olika alternativen.

fantasier/spekulationer av dig

Det jag vet 100% är att hon hade skyddad identitet, före 2010. Antagligen på grund av könsbyte.

Sekretessmarkering, skyddsmarkering, innebär att du inte kan sökas i några som helst register.
Men du behåller namn, personnummer. Förekommer ofta om personer är hotade på något sätt.
Skyddad IDENTITET, innebär, nytt personnummer, nytt namn, det utfärdas väldigt sällan. Det skall vara väldigt starka skäl till det.
Viktigt att hålla isär detta.
Citera
2016-07-10, 18:58
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Personligen så tror jag att det hela är mycket enkelt:

-De är skyldiga BO mycket pengar (i deras ögon mycket iallafall)
-BO vill ha pengarna tillbaka
-De vill tysta hennes tjat
-Så de bestämmer sig för att helt enkelt slå ihjäl henne

/Case closed
Jag tror att du får krydda den där anrättningen något. MD måste ha lyckats kränka hela gruppen för att de alla ska vända sig mot MD. Kanske kränkte MD deras inbillade "farlighet" genom att kalla dem för vad de är samt att hota med att berätta för Socialtjänsten och Försäkringskassan om diverse bidragsbrott. Då skulle hon utgöra ett reellt hot mot framtida försörjning.

Ett annat alternativ är att gruppen har fått queer-rykte på orten. MD har haft sex med minst en av dem. Kanske har MD även i fyllan och villan skrutit om det på stan. Den sorgliga samlingen, som utgör tunnans absoluta bottenskrap, kan då ha känt att de måste slå ihjäl MD för att återupprätta sin inbillade status.
Citera
2016-07-10, 19:05
Medlem
Fovs avatar
Citat:

Det jag vet 100% är att hon hade skyddad identitet, före 2010. Antagligen på grund av könsbyte.

Sekretessmarkering, skyddsmarkering, innebär att du inte kan sökas i några som helst register.
Men du behåller namn, personnummer. Förekommer ofta om personer är hotade på något sätt.
Skyddad IDENTITET, innebär, nytt personnummer, nytt namn, det utfärdas väldigt sällan. Det skall vara väldigt starka skäl till det.
Viktigt att hålla isär detta.

som sagt var redan skyddad identitet/personnummer har olika nivåer. steg "ett"vanligast efter det kommer "tvåan" därefter "trean".

hursomhaver sade du dig inte veta varför "damen" hade skyddad identitet det var nämligen något ni inte talade om.

har du ändrat dig? för i detta inlägg vet du betydligt mer. den nya identiteten togs i bruk innan 2010 antagligen pga könsbyte således inte som du tidigare föreslog. kriminalitet, goola eller missbruk osv.

jag passar frågan helt enkelt. det förstår du säkert.
Citera
2016-07-10, 19:23
Medlem
Citat:
som sagt var redan skyddad identitet/personnummer har olika nivåer. steg "ett"vanligast efter det kommer "tvåan" därefter "trean".

hursomhaver sade du dig inte veta varför "damen" hade skyddad identitet det var nämligen något ni inte talade om.

har du ändrat dig? för i detta inlägg vet du betydligt mer. den nya identiteten togs i bruk innan 2010 antagligen pga könsbyte således inte som du tidigare föreslog. kriminalitet, goola eller missbruk osv.

jag passar frågan helt enkelt. det förstår du säkert.

Jadå, jag förstår din undran...
Men med könskorrigering/könsbyte ändras personnummer.
Men också se det ur ett missbrukarperspektiv. Hon förändrade ju sitt liv ganska rejält.
Blev kvinna och klev av ett missbruk. Enkel logik.
Citera
2016-07-10, 19:35
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Jadå, jag förstår din undran...
Men med könskorrigering/könsbyte ändras personnummer.
Men också se det ur ett missbrukarperspektiv. Hon förändrade ju sitt liv ganska rejält.
Blev kvinna och klev av ett missbruk. Enkel logik.

ja så kan man ju se det med. klev av och klev av tänker jag. nåt uppehåll stundvis men konstant återfall. hade nog inte bara med försäkringspengar att göra. hon var en missbrukare vilket inte skall förknippas med brukare.

vi lämnar det där nu och tar itu med nästa undran. är du med på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in