2016-07-10, 12:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ett tips, när det är ett minus före en siffra och den dessutom är röd, då är det något dåligt för er som sitter och räknar er förmögenhet i värdet på bostaden

Bostadsrätter
Sverige BR 281 -1,6% -0,7%
Stockholm BR 275 -2,7% -2,3%
Medelst. städer BR 298 -1,0%

Du utelämnade 12-månaders kolumnen av någon oklar anledning och tog bara med 1 och 3 månaders kolumnerna trots att det var sedan årskiftet ditt påstående gällde. Du är inte så noga med sanningen du bajsmannen.
2016-07-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du utelämnade 12-månaders kolumnen av någon oklar anledning och tog bara med 1 och 3 månaders kolumnerna trots att det var sedan årskiftet ditt påstående gällde. Du är inte så noga med sanningen du bajsmannen.
Han frågade efter 2016, var det 2016 för 12 månader sedan?
2016-07-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Problemet är att pengarna man konsumerat är belånade pengar på bostaden när det gäller Pelle!
Mja, det är väl när folk gör större grejer som kostar kanske över 500 KSEK och man lägger ut det på en firma som folk lånar upp på bostaden. Och i de fallen har byggmax inget med saken att göra.

Det är när folk gör saker själva som de handlar på byggmax. Och då lär dom inte låna upp på huset för att göra det. (Undantag lär väl finnas).

Men en prisnedgång på 10 % har bara betydelse, map belåning, för de som köpt det senaste året. Och maxbelånat sig. Det är trots allt väldigt få av totalen.

Dels är det ganska få bostäder som omsätts under ett år. Dels är det en begränsad mängd som maxbelånar sig. Ungdomar som köper sin första eller andra bostad gör nog det.

En kollega köpte nyligen ett hus för 7 MSEK. Hans belåning skulle jag tro är på 10-20 %. Det handlar nog mest om att låna till vinstskatten. Skulle det nu bli en prisnedgång för honom på 10% skulle inte han höja på ögonbrynet för det. Och vill han låna 1 MSEK för renovering/modernisering så gör han det. Och banken kommer inte att ha några synpunkter.
2016-07-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Oki, då förstår jag din ståndpunkt. Typ marknaden har alltid rätt.
Det har nog inget med att marknaden har rätt att göra.

Det är mer att det saknas en användbar definition av bubbla. Utan definition vet vi inte vad det är.

Att priser stiger är inte detsamma som bubbla. Det finns priser i på produkter som faller också, men vi hör inga alarmister skrika över inverterad bubbla, och att priserna skall explodera upp. (Ett litet undantag är väl peak-oil-alarmisterna som skriker om exploderande priser. Men som åkte på en hård smäll tidigare när oljan sjönk kraftigt i pris).

Jag efterlyser bara saklighet, fakta, konsekvens mm.
2016-07-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Du är inte ett dugg intresserad av fakta och saklighet, du har redan bestämt dig för svaret du vill ha och gör sedan allt du kan för att få just det svaret.

Fakta är att bostadspriserna har skenat i väg bortom all rimlighet om man jämför med löneutveckling, men kvittar för du kommer inte ta det till dig oavsett, skall bli intressant att läsa dina och andra kommentarer när bubblan spricker.
2016-07-10, 13:13
Medlem
Citat:
Mja, det är väl när folk gör större grejer som kostar kanske över 500 KSEK och man lägger ut det på en firma som folk lånar upp på bostaden. Och i de fallen har byggmax inget med saken att göra.

Det är när folk gör saker själva som de handlar på byggmax. Och då lär dom inte låna upp på huset för att göra det. (Undantag lär väl finnas).

Men en prisnedgång på 10 % har bara betydelse, map belåning, för de som köpt det senaste året. Och maxbelånat sig. Det är trots allt väldigt få av totalen.

Dels är det ganska få bostäder som omsätts under ett år. Dels är det en begränsad mängd som maxbelånar sig. Ungdomar som köper sin första eller andra bostad gör nog det.

En kollega köpte nyligen ett hus för 7 MSEK. Hans belåning skulle jag tro är på 10-20 %. Det handlar nog mest om att låna till vinstskatten. Skulle det nu bli en prisnedgång för honom på 10% skulle inte han höja på ögonbrynet för det. Och vill han låna 1 MSEK för renovering/modernisering så gör han det. Och banken kommer inte att ha några synpunkter.

Visst, undantag finns som när det gäller din vän!

ByggMax var väl kanske fel exempel men tror du förstår....
2016-07-10, 13:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det har nog inget med att marknaden har rätt att göra.

Det är mer att det saknas en användbar definition av bubbla. Utan definition vet vi inte vad det är.

Att priser stiger är inte detsamma som bubbla. Det finns priser i på produkter som faller också, men vi hör inga alarmister skrika över inverterad bubbla, och att priserna skall explodera upp. (Ett litet undantag är väl peak-oil-alarmisterna som skriker om exploderande priser. Men som åkte på en hård smäll tidigare när oljan sjönk kraftigt i pris).

Jag räknar bubbla som typ 20 procent över inflationen, vilket inträffat runt 15 gånger på 400 år i Amsrerdam.
2016-07-10, 14:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Han frågade efter 2016, var det 2016 för 12 månader sedan?

Nej och årsskiftet var inte för 1 eller 3 månader heller som du redovisade sidor för så varför återger du felaktiga siffror när du försöker styrka din lögn?
2016-07-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej och årsskiftet var inte för 1 eller 3 månader heller som du redovisade sidor för så varför återger du felaktiga siffror när du försöker styrka din lögn?
Kommer nya siffror nu den 15 som du vet, så hur kan jag lägga upp siffror som inte kommit ännu?
2016-07-10, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ett tips, när det är ett minus före en siffra och den dessutom är röd, då är det något dåligt för er som sitter och räknar er förmögenhet i värdet på bostaden

Bostadsrätter
Sverige BR 281 -1,6% -0,7%
Stockholm BR 275 -2,7% -2,3%
Medelst. städer BR 298 -1,0%
Det där är ingen trend utan en tillfällig dipp, som du själv kan se i dina fakta så har priserna ökat under 2016.
Det jag själv läste i GP i torsdags (?) så hade priserna ökat igen senaste veckorna.
2016-07-10, 17:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kommer nya siffror nu den 15 som du vet, så hur kan jag lägga upp siffror som inte kommit ännu?

Och ändå påstår du att det har backat under året trots att du inte kan visa det.
2016-07-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag räknar bubbla som typ 20 procent över inflationen, vilket inträffat runt 15 gånger på 400 år i Amsrerdam.
Låter som en sådan prisändring per definition är en bubbla för dig. Det behöver alltså inte finnas det minsta inslag av spekulation t ex?

Och det prisfall vi sett på t ex platt-tv är då en inverterad bubbla och du sitter och väntar på att den ska pysa ur och platt-tv priserna åker upp i 100 KSEK i gen.

Jag skulle dock säga att det kan finnas skäl till att priser avviker mot inflation över tiden.
Iom det kommer vi tillbaka till några frågor jag ställde dig tidigare.
Finns det några skäl till att priser kan avvika från inflation, Utan att reversera tillbaka. För bostäder.
Kan t ex markpriser stiga pga ökad folkmängd?
Och kan bostadspriser stiga pga öka boendestandard?
Kan det vara så att folk betalar mer för ett hus med vatten/avlopp än utan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in