Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Om en del avstår från modernisering/underhåll, kommer då inte priserna från hantverks-firmorna att falla lite så att de får full sysselsättning. Mindre företag går nog ner på lägre vinst och försöker övervintra.
Eller så gör folk saker själva, men då skulle försäljningen hos byggmax snarare öka. Totalt skulle den väl då vara konstant.
Men jag gör inte anspråk på att vet hur folk skulle göra. Låt oss säga att de spenderar mindre på modernisering/underhåll. Vad använder de pengarna till i stället då? Mer kläder och skor?
Eller tänkte du dig att de skulle ackumulera på lönekontot?
Nu måste jag vara ärlig och säga att jag är fel person att sia om vad som kommer att hända med priserna på hyllan i butiken om den sänks innan Pelle på kassan får lämna eller inte låter jag vara.
Däremot i ett scenario där priserna som nu, fortsätter att sjunka så kommer ju det psykologiska in i bilden då köpare avvaktar och säljare tvingas sänka ytterligare och det i sin tur gör att Pelle får lämna jobbet och börja stämpla och kanske till och med se sig om efter ett billigare boende?
Jag är medveten om att jag målar upp en dyster bild men ärligt talat så tror jag inte att man kommer lyckas att få priserna att plana och att inflationen kommer ikapp, det har gått för långt..
Skulle det jag påstår hända och ett förhöjd bostadskostnad infalla skulle det slå väldigt hårt då många ägare fått sina boende värderade och belånat sig ytterligare och man då är än mer känslig för ökade kostnader av nått slag!
Oddsen för att folk ska ha mer i plånboken är liten vill jag påstå
Ett uppblåst rikedom
Mvh