2016-07-09, 10:03
Medlem
God morgon. Har startat enskild firma. Har skrivit avtal med kund o ska fakturera på löpande räkning ca 70k/mån exkl mvs. 30 dgr bet.villkor. Dock är jag i behov av snabba cash. Factoring ser jag som ett alt. Kruxet är mina bet.anmärkningar. Är det nåt som factoringbolagen bekymrar sig över?
Citera
2016-07-09, 11:45
Medlem
Shamdons avatar
Löpande räkning låter inte som något som ett factoringbolag bara kan ta rakt av och då kan ditt tidigare förtroende spela roll. Ju mer framgångsrikt och stabilt ditt företag är, desto lättare har du att sälja dina fakturor.

Om du istället har ett avtal med en godkänd offert och exakt summa med leveransvillkor, betalningsvillkor och datum skulle det säkert vara enklare.

Tror tyvärr alltså att du kommer få problem.
Citera
2016-07-09, 11:57
Medlem
Är det leverans av varor som är återkommande eller tjänster? I det förra fallet kan en återtaganderätt kopplad till ett factoringavtal vara gångbart, men tjänster utgör ingen säkerhet. Om det är en ekonomiskt stabil kund finns förstås möjligheten att det påverkar bedömningen i positiv riktning. Framgår inte om detta är ts' enda kund eller om det finns diverse annat som ingår också.
Citera
2016-07-09, 13:45
Medlem
Andersdamaans avatar
Har du tittat på om du inte kan belåna din faktura?
Citera
2016-07-09, 18:31
Medlem
Tack för input.
Jag kan ev omförhandla avtalet till fast timpris med veckofakturering. Kan det underlätta för att utnyttja factoring?
Citera
2016-07-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jends
Tack för input.
Jag kan ev omförhandla avtalet till fast timpris med veckofakturering. Kan det underlätta för att utnyttja factoring?

Innan du börjar att ändra avtal som redan är klara - har du alls undersökt möjligheten att belåna eller sälja fakturorna?
Ett alternativ annars är att ansöka om en checkkredit till företaget.
Citera
2016-07-10, 12:57
Medlem
Aimberts avatar
Det ska inte vara några större problem, men det är klart att du får räkna med regressklausul och lite högre ränta.
Citera
2016-07-10, 13:36
Medlem
Det är belåning av faktura via factoring som jag är intresserad av. Kruxet är som sagt att det är enskild firma o jag har betalningsanmärkningar. Så min fråga är om det är möjligt med factoring/belåning av faktura öht. Jag kommer fakturera ca 16.000/v exkl mvs.
Citera
2016-07-10, 15:13
Medlem
Citat:
Det är belåning av faktura via factoring som jag är intresserad av. Kruxet är som sagt att det är enskild firma o jag har betalningsanmärkningar. Så min fråga är om det är möjligt med factoring/belåning av faktura öht. Jag kommer fakturera ca 16.000/v exkl mvs.

Är det verksamhet som redan är igång eller planerad längre fram? Vad får du för kredittid av dina leverantörer, eller är det mest tjänsteförsäljning?
Citera
2016-07-10, 16:09
Medlem
Det är tjänsteförsäljning som pågått ca 1 mån. Fakt med 30 dgr bet.villkor. Fakt.belopp ca 20-22k/vecka inkl mvs
/J
Senast redigerad av jends 2016-07-10 kl. 16:21.
Citera
2016-07-10, 17:40
Medlem
Citat:
Det är tjänsteförsäljning som pågått ca 1 mån. Fakt med 30 dgr bet.villkor. Fakt.belopp ca 20-22k/vecka inkl mvs
/J

Ok, men om likviditeten är dålig som du påstår, är det tillfälligt i uppstarten så borde ju någon form av kredit, checkkredit mest troligt, ligga närmast till hands. Du har satt 30 dagar som betalningsvillkor, räknar du med att det hålls borde väl inte problemet vara så stort? Blir spekulationer här, men det kan inte bli annat eftersom helhetsuppfattning om ditt företags ekonomi knappast finns. Hur mycket satsade du av egna medel när företaget startade förresten?

I grunden blir ju även frågan vad du behöver medel till om det är ett rent tjänsteföretag? Alltså i företaget, inte för egna uttag, eller är det på den nivån det brister?
Senast redigerad av Nordiad 2016-07-10 kl. 17:43.
Citera
2016-07-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det ska inte vara några större problem, men det är klart att du får räkna med regressklausul och lite högre ränta.

Högre ränta låter rimligt, men "regressklausul" får du gärna förklara hur det skall vara tillämpligt i ett factoringavtal!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in