Citat:
Ursprungligen postat av
Shamdon
TS en sak till angående factoring, som jag också berör nedan. Hur är din relation till din kund? Alltså, hur säkert är det att de accepterar betalningvillkoren? Min anekdotiska bild är att större kunder kan störas av att mindre leverantörer inte är flexibla och att den här "flexibiliteten" är en del av vad som fått dem att välja just den mindre leverantören jmf. med en större dito.
För en lekman som kanske inte förstår vad som är så underligt låter det väl rimligt att TS får betala tillbaka pengar som hans factoringbolag betalt ut till honom om hans underlag inte visar sig stämma.
Det är detta som jag tänkte på skulle kunna ställa till problem vid konsulttjänst på löpande räkning. Det händer ju inte helt sällan att kunden håller inne med betalning mot mindre konsulter för att det är något i leveransen de är missnöjda med eller kräver ska vara utfört innan betalning kan ske. Nå, jag avvaktar gärna er diskussion.
Nu var ju ts inne på att belåna sina fakturor, då får han givetvis betala tillbaka lånfångna medel som ej influtit som betalning från ts' kund. Eftersom underlag vid factoring består av utfärdade fakturor så stämmer de förhoppningsvis, ingen direkt orsak att betvivla det. För att kunna bli föremål för belåning kan dessutom ofta slutkund bli föremål för kreditkontroll.
Vad ts' konditioner beträffar skriver ju denne att avtal träffats med en kund om månatlig betalning med just 30 dagars kredittid, därmed är den delen godkänd - om den sedan hålls vet vi ju inte. Vad övrig fakturering som inte är avtalsbunden beträffar sätter ju ts sina villkor fritt.