2016-07-06, 22:53
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Uppriktigt sagt så tror jag inte att man får forska ens på rättspsykpatienter utan deras aktiva samtycke. Intressant teori dock som jag avser att läsa mer om.
Du har säkerligen rätt, det låter sannolikt att samtycke krävs av individen själv och inte endast av dennes förvaltare eller förmyndare.

Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
En intressant frågeställning är hur rättsväsendet skulle ställa sig om det gick att klarlägga att toxoplasmos under graviditeten de facto innebär minskad impulskontroll, våldsamt beteende osv. Inte omöjligt att man skulle finna det vara förmildrande omständigheter.
Jag har spontant svårt att tro att toxoplasmos under graviditeten skulle kunna leda till så grava beteedestörningar som JN tycks ha, detta med tanke på att sådana korrelationer borde ha identifierats långt tidigare.
Citera
2016-07-07, 03:27
Medlem
Lifeisnows avatar
Precis läst igenom tråden och visst bör vi ha dödsstraff. Minns en liknande sorglig och hemsk historia som till viss del påminner
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22234282.ab
En tänkbar diagnos
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paranoid_schizofreni
Senast redigerad av Lifeisnow 2016-07-07 kl. 03:30.
Citera
2016-07-07, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umepartiet
Hej, jag har inte jätte mycket att säga angående Johan Nilsson- men här är det jag känner till.

Johan Nilsson har suttit länge, först på Umedalens och sedan på Norrlands Universitetssjukhus- till följd av de två morden.

Enligt vad andra patienter berättat när jag befann mig på den friare delen av avdelningen år 2013, så var Johan Nilsson ute på den delen av avdelningen under 2010-2011 någon gång. Till en början fungerade det bra men sedan fick han utan förvarning för sig att slita av sig sina kläder och springa som en galning genom korridoren förbi både patienter och vårdare- efter detta blev han placerad på isoleringen igen, då personalen inte tyckte det var särskilt normalt.

Jag såg honom några gånger från andra sidan av dörren som avskiljer isoleringen från den friare avdelningen- vid ett tillfälle så mötte vi blickar. Han var allmänt ovårdad- han hade vildvuxet långt hår och skäggväxt som stod åt alla håll och täckte större delen av hans ansikte. Han hade gråa mjukisbyxor och en ljusbrun T-shirt av något slag. Han såg ut som en uteliggare och verkade inte alls bry sig om sin hygien. Färgen på skägget och håret var brun, ljusbrunt skägg och mörkare hår kanske- men kanske minns fel. Man såg till honom när det var matdags och han därför släpptes ut i korridoren på den andra sidan av isoleringsdörren- folk på isoleringen släpptes inte ut samtidigt i korridoren. När jag mötte hans blick så tyckte jag att han glodde konstigt på mig, han såg ut att le på ett förunderligt sätt bakom skägget- och jag upplevde inte att han framstod som helt normal i sin blick.

Man har hört en del om honom och det han gjort. Brotten känner ni redan till- vad ni inte känner till är hur han beter sig på avdelningen. Han skriker vissa nätter konstant och stör därmed andra som försöker sova, han hamnar ibland i handgemäng med personal och då krävs det flera ur personalen för att rå på honom. På isoleringen kan folk bli bältade och dylikt- det sker vad jag känner till inte på den vanliga delen. När det gäller hur han straffar personalen på ett äckligt och barnsligt sätt:

En i personalen berättade för mig om att han brukade få utbrott och då kunde de tvingas att flera stycken brotta ner honom för att få kontroll över honom. Men det var inte allt- det hände att han sket och kissade ner sitt rum för att vara allmänt djävlig mot personalen- dessa tvingades då att plocka upp skiten och torka bort både kiss och bajs efter honom.. Detta har skett mer än en gång och är ett sätt för honom att utöva någon form av makt- då han vet att personalen då tvingas att städa upp efter honom då man av hygienskäl inte kan låta kisset rinna ner i golvet eller skiten vara kvar. Naturligtvis blir Johan bestraffad efter sådana aktioner- möjligen med bältning eller dylik konsekvens.

Att han inte vårdar sin kropp eller håller sin hygien är illa- men att han medvetet skiter ner sitt rum så att personalen tvingas städa -är ännu värre.. Det är sådan han är.. Han skriker, skiter, pissar och springer naken- hans möjligheter att bli utsläppt är därmed ringa.
Klassiskt mental case med andra ord, en sån där förtjänar fan i mig att puttas ner från ett stort stup. Personalen borde ta med sig psykfallet ut på natten och dräpa honom i skogen, ingen skulle ju behöva få reda på vad de gjort... Sedan bränna alla pappersjournaler som finns, så har mentalcaset aldrig ens existerat. Så kan både personal och de andra intagna där få lite lugn och ro.
Citera
2016-07-07, 11:29
Medlem
Jag måste väl skriva mitt första här då alla verkar ha missat de två artiklar om ämnet som vk.se publicerade i tisdags. Båda två bakom betalvägg tyvärr.

http://www.vk.se/plus/1761810/dokument-mordaren-fran-overklinten-har-tvangsvardats-i-34-ar

http://www.vk.se/plus/1761814/professor-i-kriminologi-han-ar-exceptionell
Citera
2016-07-07, 12:39
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexiluu
Jag måste väl skriva mitt första här då alla verkar ha missat de två artiklar om ämnet som vk.se publicerade i tisdags. Båda två bakom betalvägg tyvärr.

http://www.vk.se/plus/1761810/dokument-mordaren-fran-overklinten-har-tvangsvardats-i-34-ar

http://www.vk.se/plus/1761814/professor-i-kriminologi-han-ar-exceptionell
Tack så mkt men du får mer än gärna citera lite ur artiklarna till oss som inte vill betala för att läsa
Citera
2016-07-07, 14:49
Medlem
Jag vill tyvärr inte heller betala för att läsa. Jag hoppades att någon här kunde citera lite.
Citera
2016-07-08, 10:49
Medlem
http://forumbilder.se/FAE4Q/1120160705155916001-vkwp-1000x600-1

http://forumbilder.se/FAE4Q/1120160705155916003-vkwp-1000x600

http://forumbilder.se/FAE4Q/1120160705155917000-vkwp-1000x600
Citera
2016-07-08, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett stort tack för berättelsen om JN.

Citat:
Straffri? Tillåt mig att skratta! I Johans fall så är han långtifrån straffri!

Han är isolerad- inte ute på den vanliga delen av rättspsykiatrin. Han anses för farlig och ostabil för att vara ute bland de vanliga patienterna! Jag har varit några meter från mannen- men han var på andra sidan en glasdörr. Han kollade på mig med ganska galen blick och såg allmänt konstig ut. Typ som om han hade feta flinet med galen blick. Han är ganska storväxt och har ovårdad skäggväxt.

Vid måltiderna fick han gå ut ur sitt isoleringsrum och vid dessa tillfällen när han väntade på personal som skulle komma med matbricka åt honom, ja, då kunde man få syn på honom. Han var tydligen mera skötsam under perioden innan jag hamnade på avdelningen. Då var han faktiskt ute på den friare delen av avdelningen! Men han sabbade allt när han tog av sig naken och sprang naken i korridoren. Då blev han isolerad igen!

Snubben skulle kunna bli frisläppt bara han skötte sig- men han klarar ej av att sköta sig längre perioder. Jag har mer att berätta om folk är intresserade- men jag har aldrig pratat med eller haft med honom att göra. Har hört berättelser av andra intagna som var ute på avdelningen när han vistades med dem, har även hört av personal -och har själv hört hur han hållit på irl på andra sidan isoleringsdörren.

Han har en tendens att utöva makt mot personalen på ett väldigt äckligt och barnsligt vis.

Då hoppas jag att du fick dig ett riktigt gott skratt.

Han blev straffri ur den bemärkelsen att han inte dömdes till fängelse. Enligt de tidningsartiklar jag har läst från 1982 så åtalades han inte för mordet på sin far utan överfördes omgående till psykiatrisk vård.

Ett stort tack för vad du har berättat om denne man och hur han i dag ser ut. Verkligen intressant eftersom ingen har verkat veta detta. Åtminstone har ingen skrivit om det tidigare.

Att han är isolerad från övriga patienter förstår man med tanke på att han är för farlig och labil.

Du såg aldrig någon som kom och besökte honom? Han har i a f två äldre systrar.

Du har ju redan berättat mycket om honom. Har du något mera att berätta om JN så gör gärna det.
Citera
2016-07-08, 19:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr obevakad permission för "Yx-Johan" 1984.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinko
Kan berätta att permissionen när JN mördade modern egentligen skulle ha varit övervakad av personal från RP, men modern ville inte detta så därför kom han hem själv, på moderns ansvar.

Har också läst om detta förut.

Modern menade att sonen skulle ha permission utan medföljande personal med tyvärr känt resultat.
Citera
2016-07-08, 19:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
En konstig blick.

Citat:
Hej, jag har inte jätte mycket att säga angående Johan Nilsson- men här är det jag känner till.

Johan Nilsson har suttit länge, först på Umedalens och sedan på Norrlands Universitetssjukhus- till följd av de två morden.

Enligt vad andra patienter berättat när jag befann mig på den friare delen av avdelningen år 2013, så var Johan Nilsson ute på den delen av avdelningen under 2010-2011 någon gång. Till en början fungerade det bra men sedan fick han utan förvarning för sig att slita av sig sina kläder och springa som en galning genom korridoren förbi både patienter och vårdare- efter detta blev han placerad på isoleringen igen, då personalen inte tyckte det var särskilt normalt.

Jag såg honom några gånger från andra sidan av dörren som avskiljer isoleringen från den friare avdelningen- vid ett tillfälle så mötte vi blickar. Han var allmänt ovårdad- han hade vildvuxet långt hår och skäggväxt som stod åt alla håll och täckte större delen av hans ansikte. Han hade gråa mjukisbyxor och en ljusbrun T-shirt av något slag. Han såg ut som en uteliggare och verkade inte alls bry sig om sin hygien. Färgen på skägget och håret var brun, ljusbrunt skägg och mörkare hår kanske- men kanske minns fel. Man såg till honom när det var matdags och han därför släpptes ut i korridoren på den andra sidan av isoleringsdörren- folk på isoleringen släpptes inte ut samtidigt i korridoren. När jag mötte hans blick så tyckte jag att han glodde konstigt på mig, han såg ut att le på ett förunderligt sätt bakom skägget- och jag upplevde inte att han framstod som helt normal i sin blick.

Man har hört en del om honom och det han gjort. Brotten känner ni redan till- vad ni inte känner till är hur han beter sig på avdelningen. Han skriker vissa nätter konstant och stör därmed andra som försöker sova, han hamnar ibland i handgemäng med personal och då krävs det flera ur personalen för att rå på honom. På isoleringen kan folk bli bältade och dylikt- det sker vad jag känner till inte på den vanliga delen. När det gäller hur han straffar personalen på ett äckligt och barnsligt sätt:

En i personalen berättade för mig om att han brukade få utbrott och då kunde de tvingas att flera stycken brotta ner honom för att få kontroll över honom. Men det var inte allt- det hände att han sket och kissade ner sitt rum för att vara allmänt djävlig mot personalen- dessa tvingades då att plocka upp skiten och torka bort både kiss och bajs efter honom.. Detta har skett mer än en gång och är ett sätt för honom att utöva någon form av makt- då han vet att personalen då tvingas att städa upp efter honom då man av hygienskäl inte kan låta kisset rinna ner i golvet eller skiten vara kvar. Naturligtvis blir Johan bestraffad efter sådana aktioner- möjligen med bältning eller dylik konsekvens.

Att han inte vårdar sin kropp eller håller sin hygien är illa- men att han medvetet skiter ner sitt rum så att personalen tvingas städa -är ännu värre.. Det är sådan han är.. Han skriker, skiter, pissar och springer naken- hans möjligheter att bli utsläppt är därmed ringa.

Återigen ett stort tack för detta.

Nej vi kände inte till detta tidigare hur han beter sig på avdelningen och beskrivningen på hur han ser ut.

Det förstår att jag att du upplevde honom som inte helt normal.

Hörde du honom någon gång säga något?
Citera
2016-07-09, 08:20
Medlem
Enligt en vän som jobbade på RP under några år (runt 2006-2010) så var första gången h*n träffade JN rätt bisarr då han, med sin imponerande kroppshydda, skuttade fram, flaxade med armarna samtidigt som han ropade "Jag är ett träd, jag är ett träd".
Citera
2016-07-09, 13:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Prova på http://forumbilder.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Tinko
http://forumbilder.se/FA4M2/222319-10150169734611820-1999642-n

http://forumbilder.se/FA4M2/217754-10150169734676820-2930710-n

http://forumbilder.se/FA4M2/225329-10150169734841820-2764989-n

Jag har fler bilder, måste bara hitta den externa håddisken.

Använd inte (aldrig någonsin) Forumbilder då de komprimerar/förminskar bilderna alldeles för mycket. Den första tidningsartikeln du länkade till går inte att läsa då upplösningen är alldeles för låg. Trots att jag zoomar till max på datorn så går det inte att läsa.

Använd Photobucket eller någon annan "riktig" bildtjänst. till och med TinyPic.com är en bättre tjänst...
Senast redigerad av Pajosv 2016-07-09 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in