2016-07-09, 11:14
Medlem
Ett sätt att mäta en bubbla som jag tror att jag skulle kunna köpa är:
* Ett stor antal intressenter köper, för lånade pengar, tillgångar som avkastar betydligt lägre än riskfri obligationsränta.

Enda sättet för dom att gå runt på detta är att kunna sälja tillgången till högre pris. Det måste finnas en stark förväntan om stigande priser. Dvs det finns betydande inslag av spekulation.

Dock som alla ser så fastnar handeln i detta. Då de köper in varor som de sedan säljer i butik. De går back så länge de inte sålt. Eftersom vi rimligen inte vill hävda att handeln i största allmänhet skall klassas som bubbla, måste vi lägga till ett bivillkor. (Handel är spekulation iom att butikerna inte vet om de kan sälja varorna till de priser de hoppas på. Men det skall väl inte räknas som bubbla).

Hur lyder det bivillkoret, uttryckt i generella termer?

Ni som talar om bubblor kan få ange det bivillkoret.
2016-07-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad tycker du själv? Har du nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat din belåning?
Jag tycker inte.
Jag håller mig till det mätbara.
2016-07-09, 11:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ett sätt att mäta en bubbla som jag tror att jag skulle kunna köpa är:
* Ett stor antal intressenter köper, för lånade pengar, tillgångar som avkastar betydligt lägre än riskfri obligationsränta.

Enda sättet för dom att gå runt på detta är att kunna sälja tillgången till högre pris. Det måste finnas en stark förväntan om stigande priser. Dvs det finns betydande inslag av spekulation.

Dock som alla ser så fastnar handeln i detta. Då de köper in varor som de sedan säljer i butik. De går back så länge de inte sålt. Eftersom vi rimligen inte vill hävda att handeln i största allmänhet skall klassas som bubbla, måste vi lägga till ett bivillkor. (Handel är spekulation iom att butikerna inte vet om de kan sälja varorna till de priser de hoppas på. Men det skall väl inte räknas som bubbla).

Hur lyder det bivillkoret, uttryckt i generella termer?

Ni som talar om bubblor kan få ange det bivillkoret.
Nja, om priset på varan överstiger produktions och inköpskostnaden kraftigt pga bristande utbud kan du tala om en bubbla.
Annars är det en normalt fungerande marknad.
2016-07-09, 11:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag tycker inte.
Jag håller mig till det mätbara.

Vad har det mätbara lett till för beslut i ditt fall?
2016-07-09, 12:20
Medlem
ecu971s avatar
Ska du köpa något under kraschen snart eller sitter du o trycker på nästan 0%-ränta nu och höga lån?
2016-07-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, om priset på varan överstiger produktions och inköpskostnaden kraftigt pga bristande utbud kan du tala om en bubbla.
Annars är det en normalt fungerande marknad.
Det finns dock mer kostnader än produktionskostnad. T ex utvecklingskostnad, marknadsföring, försäljning, lagerhållning, etc.
För t ex SW där produktionskostnaden är en kopiering från en disk till en annan så är produktionskostnaden försumbar i förhållande till pris.

Du behöver formulera om och nyansera/detaljera.

Hur gör vi t ex med de handväskor som kvinnor köper till svindlande priser där priserna är långt över produktionskostnad? Men där det svindlande priset beror på varumärke.
Höga priser eller att något säljs lång över produktionskostnad gör inte att något är en bubbla.
2016-07-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Ska du köpa något under kraschen snart eller sitter du o trycker på nästan 0%-ränta nu och höga lån?
Vem frågar du?
2016-07-09, 12:49
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem frågar du?

Alla
2016-07-09, 12:54
Medlem
Citat:
Alla
Ok!

Jo vid kraschar storhandlar jag, har inga stora lån.
2016-07-09, 13:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det finns dock mer kostnader än produktionskostnad. T ex utvecklingskostnad, marknadsföring, försäljning, lagerhållning, etc.
För t ex SW där produktionskostnaden är en kopiering från en disk till en annan så är produktionskostnaden försumbar i förhållande till pris.

Du behöver formulera om och nyansera/detaljera.

Hur gör vi t ex med de handväskor som kvinnor köper till svindlande priser där priserna är långt över produktionskostnad? Men där det svindlande priset beror på varumärke.
Höga priser eller att något säljs lång över produktionskostnad gör inte att något är en bubbla.

Enligt wikipedia är ekonomer oeniga om vad som utgör en bubbla. Vad är din definition? Har Sverige haft en bostadsbubbla någon gång tidigare i historien, enligt din mening?
2016-07-09, 13:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Jag bor utomlands där jag äger ett nästan färdigbetalt hus. Jag vill inte ge några detaljer om bostadsmarknaden här för att inte avslöja var jag bor för någon initierad.
2016-07-09, 13:56
Medlem
Citat:
"Alla vet"?
Hur vet dom det?

Om dom vet så får du leverera mätbar och avgörbar fakta, som visar detta utan att jag klarar av att slå hål på "beviset". Om inte det är möjligt så "vet" inte folk. Dom har fått för sig. Och då får du skriva "Alla har fått för sig ...".

Du ska titta på The Big Short
http://www.imdb.com/title/tt1596363/?ref_=nm_flmg_act_5

Där förklarar de världssituationen väldigt bra och underhållande.

När det gäller väskor, handväskor stiger inte i pris för varje månad...

Lite intressanta grafer:
http://www.zerohedge.com/news/2015-11-06/here-credit-bubble

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in