Citat:
Ursprungligen postat av
nosajthing
Nu blev jag genast mycket mindre hoppfull
Som jag skriver nedan: enligt min erfarenhet (alltså enligt mig och typ alla jag pratat med på diverse psykiatriska mottagningar o s v) har SSRI för jobbiga bieffekter i jämförelse med den antidepressiva effekten.
Citat:
Ursprungligen postat av
nosajthing
1. När ska man välja en SSRI, SNRI eller läkemedel som påverkar dopamin? Vilka är indikationerna? Hur beter sig en person som har "brist" på serotonin, noradrenalin eller dopamin?
Detta kan du googla. Jag tycker att du ska försöka komma åt så många receptorer som möjligt, eftersom du omöjligen kan veta vad du har brist på.
Citat:
2. Vilken medicin ska man absolut undvika?
Helt typiska SSRI-preparat tycker jag är onödiga.
Citat:
3. Vilken är bäst helt enkelt? mot ångest, social fobi och depression i mitt fall.
Jag har testat så gott som alla antidepressiva som finns, och för mig har Brintellix fungerat bäst. Voxra är också bra, och går på andra receptorer än Brintellix, och Voxra gör en pigg i stället för trött, kåt i stället för impotent, och lättare i stället för tyngre (alltså kroppsvikt).
Citat:
4. Hur är det med lång vs kort halveringstid, hur påverkar det insättning/utsättning, risk för permanenta problem, effektivitet?
Kort halveringstid innebär jobbigare utsättning.
Citat:
5. Jag lutar åt Fluoxetin, är det ett dåligt val?
Fluoxetin är en typisk SSRI. Jag tycker inte att du ska köra på den, om du verkligen har en allvarlig depression och ångest. Visst kan den fungera för vissa, men enligt mig finns det bättre mediciner.
Mina rekommendationer:
a) Brintellix, eftersom:
1) den har fungerat mycket bra för mig och bekanta. Simple as that. Och jag har haft tämligen grov depression och ångest.
NACKDEL: det är vanligt att må otroligt illa av den, så illa att den hämmar ens vardag.
b) Voxra, eftersom:
1) den går på noradrenalin och eventuellt dopamin, emedan de flesta andra preparat går på serotonin;
2) ingen impotens;
3) ingen viktuppgång;
4) ingen trötthet.
NACKDEL: det finns risk för ökad ångest, men det kan man ju lösa genom att äta ett serotoninpreparat som tillägg.
c) Mirtazapin, eftersom:
1) god antidepressiv effekt, samtidigt som den minskar ångesten kraftigt;
2) man sover väldigt gott på den ... för gott, i början, men man blir piggare av en högre dos;
3) relativt få bieffekter.
NACKDEL: man blir extremt hungrig av den, och i början blir man omänskligt trött.
d) Venlafaxin, eftersom:
1) mycket god effekt på depression och ångest,
2) man kan bli piggare eller tröttare av den, men enligt min erfarenhet är det vanligare att man blir pigg.
NACKDEL: extremt impotens-effekt. Det blir nästan omöjligt att ha sex, och det blir t o m svårt att onanera. Man kan även bli illamående. Den har egentligen en mycket bra antidepressiv effekt, men bieffekterna är så pass starka att jag sätter den på fjärde plats.
Venlafaxin + mirtazapin kallas "Californa Rocket fuel" eftersom de två preparaten verkar synergistiskt. Googla. Jag har testat den kombinationen och kan garantera att den fungerar, men jag föredrar ändå Brintellix p g a bieffekterna av den här kombinationen.
Voxra + mirtazapin är också populärt, eftersom Voxran motverkar Mirtazapinets bieffekter (trötthet och viktuppgång) samtidigt som man kommer åt åtminstone 2/3 av receptorerna (definitivt serotonin + noradrenalin; kanske dopamin).