Jag har efter hundra år av tvekan beslutat mig för att börja med antidepp, men det verkar helt omöjligt att veta vilken man ska välja, då den ena medicinen tycks ha vidrigare biverkningar än den andra. Allt från självmordstankar, till våldsamma tankar, svettningar, extrem viktuppgång, till zombifiering, sömnstörningar, muntorrhet, till sexuell dysfunktion, skrik och panik och "medicinen förstörde mitt liv för alltid".
Går det verkligen inte att säga någonting generellt om dessa läkemedel? Det känns ju väldigt riskabelt att skriva ut de här medicinerna i den omfattningen man gör utan att kunna garantera varken det ena eller det andra. Bara: du kanske blir en manisk anorektisk galning med brainzaps eller så blir du lugn och fet och känslokall. Det låter ju seriöst. Eller är biverkningarna överdrivna?
Hur som helst, kan vi inte på något sätt klargöra detta "en gång för alla". Vad gäller? Vad ska man ha och när? Vad ska man absolut undvika? Jag antar att frågorna jag vill ha svar på är:
1. När ska man välja en SSRI, SNRI eller läkemedel som påverkar dopamin? Vilka är indikationerna? Hur beter sig en person som har "brist" på serotonin, noradrenalin eller dopamin?
2. Vilken medicin ska man absolut undvika?
3. Vilken är
bäst helt enkelt? mot ångest, social fobi och depression i mitt fall.
4. Hur är det med lång vs kort halveringstid, hur påverkar det insättning/utsättning, risk för permanenta problem, effektivitet?
5. Jag lutar åt Fluoxetin, är det ett dåligt val?
Jag vill inte bli tjock, manisk/överdrivet trött eller märkbart personlighetsförändrad (om det inte är till det bättre), sexuell dysfunktion får man väl räkna med antar jag, men om den blir permanent som i post-SSRI sexual dysfunction så får det va. Det är så frustrerande att vilja bli bättre och läsa alla skräckhistorier om folk som blivit sjuka, konstiga och skadade av samma medicin som ska hjälpa dem.
Så, vad gör man?