2016-07-09, 09:04
Medlem
Jag har efter hundra år av tvekan beslutat mig för att börja med antidepp, men det verkar helt omöjligt att veta vilken man ska välja, då den ena medicinen tycks ha vidrigare biverkningar än den andra. Allt från självmordstankar, till våldsamma tankar, svettningar, extrem viktuppgång, till zombifiering, sömnstörningar, muntorrhet, till sexuell dysfunktion, skrik och panik och "medicinen förstörde mitt liv för alltid".

Går det verkligen inte att säga någonting generellt om dessa läkemedel? Det känns ju väldigt riskabelt att skriva ut de här medicinerna i den omfattningen man gör utan att kunna garantera varken det ena eller det andra. Bara: du kanske blir en manisk anorektisk galning med brainzaps eller så blir du lugn och fet och känslokall. Det låter ju seriöst. Eller är biverkningarna överdrivna?

Hur som helst, kan vi inte på något sätt klargöra detta "en gång för alla". Vad gäller? Vad ska man ha och när? Vad ska man absolut undvika? Jag antar att frågorna jag vill ha svar på är:

1. När ska man välja en SSRI, SNRI eller läkemedel som påverkar dopamin? Vilka är indikationerna? Hur beter sig en person som har "brist" på serotonin, noradrenalin eller dopamin?

2. Vilken medicin ska man absolut undvika?

3. Vilken är bäst helt enkelt? mot ångest, social fobi och depression i mitt fall.

4. Hur är det med lång vs kort halveringstid, hur påverkar det insättning/utsättning, risk för permanenta problem, effektivitet?

5. Jag lutar åt Fluoxetin, är det ett dåligt val?

Jag vill inte bli tjock, manisk/överdrivet trött eller märkbart personlighetsförändrad (om det inte är till det bättre), sexuell dysfunktion får man väl räkna med antar jag, men om den blir permanent som i post-SSRI sexual dysfunction så får det va. Det är så frustrerande att vilja bli bättre och läsa alla skräckhistorier om folk som blivit sjuka, konstiga och skadade av samma medicin som ska hjälpa dem.

Så, vad gör man?
Senast redigerad av nosajthing 2016-07-09 kl. 09:09.
Citera
2016-07-09, 09:09
Medlem
Silltunnas avatar
Vad som är bäst är ganska individuellt. Du får prova olika preparat och kombinationer för rätt resultat.
Citera
2016-07-09, 09:16
Medlem
Buqurs avatar
Det är väl ändå din läkare som ska välja läkemedel? Problemet med antidepressiva läkemedel är att man reagerar väldigt individuellt på dem. Dessutom tar det 2-3 veckor (i bland längre tid) innan du uppnår önskad effekt, medan biverkningarna kommer på en gång.

Det kan därför ta väldigt lång tid innan man hittar något som man tycker fungerar effektivt, men i det långa loppet är det så klart värt att fortsätta tills man gjort det. Givetvis kan man också få något som fungerar bra på en gång. SNRI har några biverkningar som inte finns hos SSRI, t.ex. svettningar.
Citera
2016-07-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Vad som är bäst är ganska individuellt. Du får prova olika preparat och kombinationer för rätt resultat.

Tack, jag vet, jag vet, men det är också min invändning. Dessutom tänker jag att någon som mår dåligt inte har tid att sitta och experimentera i flera månader för att ta reda på vad som funkar eller inte. Alltså, att gå igenom en helvetesinsättning när man redan har grov ångest bara för att få reda på att "nej, den här medicinen kommer inte funka för dig." Jag tycker att det är oacceptabelt.

Därtill tänker jag att det visst går att säga en del generellt om dessa läkemedel. Exempelvis, Fluoxetin tycks generellt inte ge viktökning, den tycks generellt göra folk känslokalla, den ger i princip alltid sexuell dysfunktion och verkar ta lång tid att vänja sig av med (om det har att göra med den långa halveringstiden?) Medan man av Mirtazapin nästan helt säkert blir tjock och sömning.

Därför tycker jag att det borde kunna gå att säga åtminstone någonting generellt om vilken medicin som är bäst. Vilken (generellt sätt) som brukar ge bäst resultat, vara lindrigast vid in- och utsättning och inte påverka individen på en oacceptabel nivå. Eller?

Det finns inte utrymme tycker jag, för en människa som mår dåligt, att hålla på och justera medicineringen i evigheter. Det måste gå att säga något generellt, eller åtminstone utreda huruvida personen i fråga borde välja en SSRI/SNRI eller något som går på dopamin. Man kan väl inte bara skjuta från höften?
Senast redigerad av nosajthing 2016-07-09 kl. 09:27.
Citera
2016-07-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buqur
Det är väl ändå din läkare som ska välja läkemedel? Problemet med antidepressiva läkemedel är att man reagerar väldigt individuellt på dem. Dessutom tar det 2-3 veckor (i bland längre tid) innan du uppnår önskad effekt, medan biverkningarna kommer på en gång.

Det kan därför ta väldigt lång tid innan man hittar något som man tycker fungerar effektivt, men i det långa loppet är det så klart värt att fortsätta tills man gjort det. Givetvis kan man också få något som fungerar bra på en gång. SNRI har några biverkningar som inte finns hos SSRI, t.ex. svettningar.

Det nöjet tänker jag inte ge personen i fråga. Just eftersom man reagerar så individuellt så förstår jag inte varför min läkare skulle vara bättre rustad än jag att välja medicin åt mig. Jag vill ha något jag tror på.

Mmm, det är just det som är problemet. Läkare som i vanliga fall är så ovilliga att experimentera tycker plötsligt att det är helt okej att "prova sig fram" trots svåra biverkningar och med tanke på patientens, ofta, svåra tillstånd då denne börjar med medicineringen. Det är svårt att svälja tycker jag. Men jag antar att det är så för att det inte finns något alternativ.
Citera
2016-07-09, 09:31
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag kan i alla fall, baserat på andras berättelser, slå fast att Mirtazipin eller vad den heter är något man bör passa sig för om man inte vill bli tjock. För mig personligen funkade inte Cipralex, däremot blev jsg direkt mycket bättre efter att ha bytt till Cipramil. Det är ju lite märkligt eftersom Cipralex ska vara en vassare variant av Cipramil, men så var det.

De säger att olika personer reagersr olika på olika preparat, så frågan är kanske omöjlig att svara på.
Citera
2016-07-09, 09:34
Medlem
Buqurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosajthing
Det nöjet tänker jag inte ge personen i fråga. Just eftersom man reagerar så individuellt så förstår jag inte varför min läkare skulle vara bättre rustad än jag att välja medicin åt mig. Jag vill ha något jag tror på.
Jaså? Det är din läkares val oavsett, och om du hittar en bra läkare som verkligen lyssnar på dig - så kan denne ta alla variabler i beaktning och välja ut det läkemedel som har störst chans att ge bra effekt med få biverkningar. Litar du verkligen på Flashback mer angående vilket läkemedel som är bäst för dig, än en läkare? Du kan alltid säga till din läkare att du vill pröva Fluoxetin, men det skulle givetvis kunna vara så att läkaren anser att något annat läkemedel passar dig bättre.

Citat:
Mmm, det är just det som är problemet. Läkare som i vanliga fall är så ovilliga att experimentera tycker plötsligt att det är helt okej att "prova sig fram" trots svåra biverkningar och med tanke på patientens, ofta, svåra tillstånd då denne börjar med medicineringen. Det är svårt att svälja tycker jag. Men jag antar att det är så för att det inte finns något alternativ.
Exakt, det finns inte något alternativ. Har du något alternativ till att "experimentera"? Som jag tidigare skrev reagerar alla individuellt.
Citera
2016-07-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag kan i alla fall, baserat på andras berättelser, slå fast att Mirtazipin eller vad den heter är något man bör passa sig för om man inte vill bli tjock. För mig personligen funkade inte Cipralex, däremot blev jsg direkt mycket bättre efter att ha bytt till Cipramil. Det är ju lite märkligt eftersom Cipralex ska vara en vassare variant av Cipramil, men så var det.

De säger att olika personer reagersr olika på olika preparat, så frågan är kanske omöjlig att svara på.

Hur upplevde du Cipramil i jämförelse med Cipralex? Var det att den ena helt enkelt inte fungerade eller att du fick otrevliga biverkningar? Hur lång tid stod du på den ena innan du bytte till den andra?

Jag vet, det är så problematiskt. Jag vill verkligen ha svar på frågan, för jag är livrädd för SSRI efter alla skräckhistorier, men det tycks svårt. Och ja, Mirtazipin har jag också förstått det som att man blir tjock av, utan undantag.
Citera
2016-07-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buqur
Jaså? Det är din läkares val oavsett, och om du hittar en bra läkare som verkligen lyssnar på dig - så kan denne ta alla variabler i beaktning och välja ut det läkemedel som har störst chans att ge bra effekt med få biverkningar. Litar du verkligen på Flashback mer angående vilket läkemedel som är bäst för dig, än en läkare? Du kan alltid säga till din läkare att du vill pröva Fluoxetin, men det skulle givetvis kunna vara så att läkaren anser att något annat läkemedel passar dig bättre.
Faktiskt. Jag vill inte vara "den personen", men jag har inte uteslutande positiva erfarenheter av läkare och jag anser att det är MYCKET viktigt att engagera sig i sin egen hälsa och vad man stoppar i sig för medicin. Det är inte hållbart att gå till läkaren och säga "här, gör vad du vill med mig". Om deras kunskapsförråd vore oändligt så varför inte, men så är det inte. Går man dessutom till vårdcentralen så är kunskapsnivån inte alltid vad den borde. Dessutom kommer olika läkare (och psykologer) rekommendera olika preparat. Så det är en god idé att ha något i åtanke/vara påläst redan innan man kommer dit, tycker jag.

Om läkaren ansåg att ett annat läkemedel än det jag ville ha skulle passa mig bättre så skulle denne åtminstone behöva ge mig en grundlig redogörelse för varför denne anser att just detta läkemedel skulle passa mig så bra (när de individuella skillnaderna ändå är så stora), och om motiveringen var bra så skulle jag lyssna på min läkare, annars skulle jag propsa på mitt eget val.
Citat:
Exakt, det finns inte något alternativ. Har du något alternativ till att "experimentera"? Som jag tidigare skrev reagerar alla individuellt.
I den bästa av världar skulle man åtminstone kunna mäta nivåerna av neurotransmittorerna innan man satte in en medicin för en hypotetisk brist. Eller grundligt utreda patientens symptom och på något sätt härleda dessa till signalsubstansernas verkningsområde. Men, nej, det är det som är så beklagansvärt, och det som gör mig rädd, för jag har ingen lust att bli experimenterad på, jag vill bara må bra.
Citera
2016-07-09, 09:59
Medlem
Flux som du tänker på är "bra", 20 mg räcker för "alla" nästan, man kan missa enstaka pills, gör inte så mkt.
Den är också "jämn" i verkan och sen är den ju snart 30 år gammal, bra för att ha koll på biverkningar.

Naturligtvis bestämmer din läkare, men som tur är finns det några tusen.
Citera
2016-07-09, 10:06
Medlem
Buqurs avatar
Citat:
Om läkaren ansåg att ett annat läkemedel än det jag ville ha skulle passa mig bättre så skulle denne åtminstone behöva ge mig en grundlig redogörelse för varför denne anser att just detta läkemedel skulle passa mig så bra (när de individuella skillnaderna ändå är så stora), och om motiveringen var bra så skulle jag lyssna på min läkare, annars skulle jag propsa på mitt eget val.
Helt rätt, och jag tycker att du ska byta läkare tills du hittar en som du är nöjd med - även om jag kan förstå att det är extremt svårt och påfrestande att hålla på så i din situation.

Citat:
I den bästa av världar skulle man åtminstone kunna mäta nivåerna av neurotransmittorerna innan man satte in en medicin för en hypotetisk brist. Eller grundligt utreda patientens symptom och på något sätt härleda dessa till signalsubstansernas verkningsområde.
Signalsubstanserna verkar otroligt brett, och det finns helt enkelt för lite kunskap för att kunna göra detta. Man vet inte ens säkert vad depression beror på i dagsläget - även om det är kopplat till sänkta serotininnivåer.
Citera
2016-07-09, 10:12
Bannlyst
Voxra masterrace här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem