Citat:
Simplicity. Bara en kort spontan reflekton på nattkröken. En av de finaste beskrivningar jag sett av kärlek är av M Scott Peck i sin bok Den smala vägen (The road less travelled). Han uttrycker att kärlek är att vilja den andre väl vilket bland mycket annat kan innebära att lämna någon (ifred) för att denne skall mogna och utvecklas. Vänder man på det blir ondska att inte vilja den andre väl och därmed använda den andre för sina egna lustar och begär. En kanske ytlig beskrivning av ondska men ändå talande.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b3/86/fd/b386fd748f80947b8e76dd515e37ac1b.jpg
En av de första böcker jag läste förutom Kirkegaard och Frankl - innan jag hoppade vidare till mer monstruöst. Just nu studerar jag motiv ihop med gamla FBI-agenter.
The anatomy of motive av Douglas:
Every crime is a mystery story with a motive at its heart. With the brilliant insight he brought to his renowned work inside the FBI's elite serial-crime unit, John Douglas pieces together motives behind violent sociopathic behavior. He not only takes us into the darkest recesses of the minds of arsonists, hijackers, bombers, poisoners, assassins, serial killers, and mass murderers, but also the seemingly ordinary people who suddenly kill their families or go on a rampage in the workplace.
Douglas identifies the antisocial personality, showing surprising similarities and differences among various types of deadly offenders. He also tracks the progressive escalation of those criminals' sociopathic behavior.
...parallellt med Dark dreams av Hazelwood:
Profiler Roy Hazelwood is the world's leading expert on the strangest and most dangerous of all aberrant offenders--the sexual criminal. In Dark Dreams he reveals the twisted motives and perverse thinking that go into the most reprehensible crimes. He also catalogs the innovative and remarkably effective techniques--techniques that he helped pioneer at the FBI's Behavioral Science Unit--that allow Law Enforcement agents to construct psychological profiles of the offenders who comit them.
Citat från: https://www.amazon.com
Återkommer om jag finner nåt som passar rättsfallet.
) Gärningen är helt styrd av det egna begäret och kommer inte från klar utan från en mörk himmel som legat över honom länge. Hur länge och frekvent molnen tornat upp sig blir en del av kartläggningsarbetet för behandlingsansvariga. Där kommer man förhoppningsvis finna källorna till stress och triggers. Att han handlat fel i andras ögon vet han. Hans sexuella begär har ingen intern eller extern lag och i konsekvens med det måste han försöka undanröja alla spår. Inte helt klumpigt men dock tillräckligt klumpigt och då är vi framme vid förnuftsgåvorna hos Nerijus Bilevicius.