2016-07-08, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
VAD HÄNDE? var det så här det gick till?

Lisa går av nån anledning in i ladan, Nejus sitter vid tejplådan (för omväxlings skull) och rrrunkar, hon utropar "oj hehe" och vänder på klacken, han blir provocerad och galen, tystar runkvittnet (och tar sig en titt) så att hon inte kan skvallra för bygden.
Jamenellerhur? Hur sannolikt är det att hon går in i ladan för det första (hoppa att hon skulle dit och binda midsommarkransar eller leka ..) och då hänger han henne och drar tejpen runt skallen på henne.

Att lyfta på förlåten hette det då när han hade en annan sorts parafili.

Bara titta (vfox), lite nyfiken (Ruggedo).
Senast redigerad av develi 2016-07-08 kl. 18:48.
2016-07-08, 20:24
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
VAD HÄNDE? var det så här det gick till?

Lisa går av nån anledning in i ladan, Nejus sitter vid tejplådan (för omväxlings skull) och rrrunkar, hon utropar "oj hehe" och vänder på klacken, han blir provocerad och galen, tystar runkvittnet (och tar sig en titt) så att hon inte kan skvallra för bygden.

Nej, Nejus tar "bara" en titt medan han rrrunkar...eller hur var det?
Förklara nu varför du är så intresserad av att tjata om
ifall han har slagit Irina eller tidigare sambon.
Och varför är det intressant att tjata om att han är psykopat eller inte?
Han är ju inte dömd för varken det ena eller det andra.
Bevis, vittnen, brist på alibi fällde äcklet NB, därför dömdes han till livstid för mordet på Lisa.
Är det samma syndrom som har drabbat sagofarbrorn?
Att tjata om sånt som är totalt ointressant i fallet.
2016-07-08, 20:36
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Vem skulle vara intresserade av dina inlägg menar du? Skrattkramp...

Du verkar vara en av de mest intresserade.

Citat:
Du verkar vara väldigt insatt i hur "skribenten" menade trots att du
inte läste många inlägg, intressant måste man tillstå...

På vilka grunder bygger du det påståendet. Måste man inte själv vara ganska insatt för att bedömma om någon annan är insatt?

Citat:
Hur menar du att NB tänkte när han utförde mordet?

Hur menar du nu? Jag menar inte något i den häraden. Jag kan endast svara för hur jag tänker. Att NB skulle vara mördaren har jag dessutom för lite information för att kunna avgöra. Om han skulle vara det så finns det inget som tyder på att han utfört mordet med något sexualsadistiskt motiv. Sådant kan så klart ändra sig om nya bevis kommer fram men just nu finns inget som tyder på det.

Citat:
Om han varken är psykopat eller sexsadist varför gjorde han som han gjorde?

Hur kommer det sig att du så desperat upprepar detta som ett mantra? Bara för att du vill att saker ska vara på ett visst sätt gör dem inte till sanningar, oavsett hur många gånger du upprepar dem.

Citat:
Hur kan någon mörda och behandla en död människa som NB gjorde när han mördade Lisa
och sedan tryckte in henne i klädskåpet med stort våld utan att vara sadistiskt lagd
och helt sakna empati och andra mänskliga känslor?

Du vill så gärna ha ett avslut. Det spelar ingen roll för dig var sanningen finns.

Du verkar sakna någon form av insikt i den mänskliga naturen. Kanske har du levt ett skyddat liv utan konflikter men det finns många ställen på jorden med krig och konflikter där människan mindre smickrande natur visar sitt fula tryne. Det har inte med sadism att göra. Männniskan är kapabel att utföra extremt horribla saker utan att vara sadist eller psykopat. Det finns dock även gott om båda dessa former av mänsklig existen. Att det är det vi har att göra med i detta fall är det inte bevisat ens ett litet uns av. Börjar du gagga om att hur LH såg ut då hon hittades tyder på att det är en sexualsadist som utfört det och att det är NB som utfört mordet alltså är han en sexualsadist så är vi tillbaka i cirkelresonemangesträsket igen. Oavsett vad din minimala tankeförmåga säger dig.

Citat:
Svårt att tro att det finns något som står rätt till i skallen på en sådan person.
Eller har du en annan åsikt?

Nej inte jag, men uppenbarligen har ÅK, målsägandebiträde och två rätter det. Ingen av dem anser att en person som utför detta brott har något fel i skallen. Ingen uredning behövs.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-07-08 kl. 20:38.
2016-07-08, 21:03
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du verkar vara en av de mest intresserade.

På vilka grunder bygger du det påståendet. Måste man inte själv vara ganska insatt för att bedömma om någon annan är insatt?

Hur menar du nu? Jag menar inte något i den häraden. Jag kan endast svara för hur jag tänker. Att NB skulle vara mördaren har jag dessutom för lite information för att kunna avgöra. Om han skulle vara det så finns det inget som tyder på att han utfört mordet med något sexualsadistiskt motiv. Sådant kan så klart ändra sig om nya bevis kommer fram men just nu finns inget som tyder på det.

Hur kommer det sig att du så desperat upprepar detta som ett mantra? Bara för att du vill att saker ska vara på ett visst sätt gör dem inte till sanningar, oavsett hur många gånger du upprepar dem.

Du vill så gärna ha ett avslut. Det spelar ingen roll för dig var sanningen finns.

Du verkar sakna någon form av insikt i den mänskliga naturen. Kanske har du levt ett skyddat liv utan konflikter men det finns många ställen på jorden med krig och konflikter där människan mindre smickrande natur visar sitt fula tryne. Det har inte med sadism att göra. Männniskan är kapabel att utföra extremt horribla saker utan att vara sadist eller psykopat. Det finns dock även gott om båda dessa former av mänsklig existen. Att det är det vi har att göra med i detta fall är det inte bevisat ens ett litet uns av. Börjar du gagga om att hur LH såg ut då hon hittades tyder på att det är en sexualsadist som utfört det och att det är NB som utfört mordet alltså är han en sexualsadist så är vi tillbaka i cirkelresonemangesträsket igen. Oavsett vad din minimala tankeförmåga säger dig.

Nej inte jag, men uppenbarligen har ÅK, målsägandebiträde och två rätter det. Ingen av dem anser att en person som utför detta brott har något fel i skallen. Ingen uredning behövs.

Inte det minsta intresserad, men dårskap skadar inte att man kommenterar.
Tjatandet om samma sak om och om igen känner vi igen väl sen tidigare.
Vad jag vill spelar ingen roll i sammanhanget, lika lite som vad du tror eller tycker gör.
Jag är nöjd med domen och har inga negativa synpunkter på den.
Möjligen att dom skulle kasta äcklet NB över Östersjön på direkten i så fall.
För oavsett om han är psykopat eller sexualsadist eller inte vill jag inte ha en
sån dynghög här i Sverige som äter och bor på vår bekostnad.
2016-07-08, 21:37
Medlem
Citat:
Inte det minsta intresserad, men dårskap skadar inte att man kommenterar.
Tjatandet om samma sak om och om igen känner vi igen väl sen tidigare.
Vad jag vill spelar ingen roll i sammanhanget, lika lite som vad du tror eller tycker gör.
Jag är nöjd med domen och har inga negativa synpunkter på den.
Möjligen att dom skulle kasta äcklet NB över Östersjön på direkten i så fall.
För oavsett om han är psykopat eller sexualsadist eller inte vill jag inte ha en
sån dynghög här i Sverige som äter och bor på vår bekostnad.

Nej och därför är både TR och HR eniga, inte endast om livstids fängelse, utan även om permanent utvisning ur landet.

Det kommer, förhoppningsvis snarast.

Som du säger, allt som föregått domen är nu ointressant, det är nu avklarat med att HR-domen vunnit laga kraft. Anser man att fel föreligger där är det resning som ev gäller. Då gäller det att övertyga HD.

Eftersom jag tycker domen är korrekt så lägger jag sådana diskussioner ad acta.

Däremot tycker jag att det är intressant att diskutera hur en sådan person som åstadkommit detta brutala mord är ihopskruvad och vad forskningen visar på för ev behandlingsmöjligheter. Och då får man, av nödvändighet, fördjupa sig i internationella forskningserfarenheter och studier. Många bra referenser finns att fördjupa sig i. Tack develi, arkmike, Grandioso mfl.

Nu väntar strömlös torpvistelse.
2016-07-09, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
1. Kan du bistå med ett psykologilexikon som förklarar dina udda funderingar?
2. Vad har dina underliga och vedervärdiga tankar om andra skribenter här med mordet på Lisa att göra?
3. Om du irriterar dig så på mina frågor så är det konstigt att du inte klarar av att besvara dem?
4. Varför är du med i ett diskussionsforum när du endast är intresserad av dig själv, dina åsikter samt att förolämpa andra skribenter? Du är ju inte det minsta intresserad av att ta till dig fakta i fallet.
Lägg inte krut på i pajasen - han skriver ner sig själv per automatik: kan inte föra en dialog i ämnet och lägger ribban på lågvattennivå med invektiv hela tiden och tror det är supercoolt.

Åter till ämnet - f.n. funderingar via riskbedömning - och strax ämnar jag givetvis diskutera sexuellt våld, sexuell sadism och varför inte lite om en seriemördare?

Rekommenderar två dokumentärer som speglar två aspekter gällande personlighetsdrag: Det extremt bedrägliga när de lever dubbelliv samt den impulsiva aggressiviteten.

Allmänna kommentarer ur serien "Ondska" avsnitt 1, säsong 1:

"Dom flesta som har den här typen av störningar är inte kriminella - det är väldigt viktigt påpeka - men kombinationen personlighetsstörning och brott blir förödande."

" En person med psykopatiska drag behöver verkligen inte vara brottslig, många lever normala liv med den här störningen men i kombination med brott så blir personligheten förödande."

" För några år sen utförde den kanadensiska professorn Robert Hare ett experiment. Han mätte hjärnaktiviteten hos ett antal psykopater. Resultatet blev så häpnadsväckande att en vetenskaplig tidskrift vägrade publicera dom. Man skrev:
- uppriktigt sagt fann vi att vissa av de hjärnvågor som avbildades var mycket egendomliga. Dom kan inte ha kommit från verkliga människor."

Kommentaren är mycket intressant - för ta bort den empatiska förmågan och betänk en människa med ett så ytligt känsloliv att det knappt finns en reaktion.
... Förutom det primitiva instinktiva.

Professor i rättspsykiatri Sten Levander:
" Dom känner ingenting för dom saknar medkänsla och dom har inget samvete så dom plågas inte av att dom gjort något orätt för det vet dom inte vad det är.
Ofta finns det en bagatelliserande hållning, man omformar det som har hänt så att det blir mer socialt accepterat. Gjort är gjort - jag kan inte se tillbaka , nu ser jag framåt. "

Professor i rättspsykiatri Anders Forsman:
" Vid psykopati har man ju oftast då nån form av bortrationalisering vid ansvaret. Man har en benägenhet att förlägga skuld utanför sig själv. Man skyller på omständigheterna, man skyller på offret. Man tar inte till sig skulden själv och tillskriver sig själv inte så stor vikt i att brottet kommer att begås, det var andra omständigheter att det bara blev. Man känner också mindre ånger till följd av det. "

Chefsöverläkare Rättspsyk Huddinge Marianne Kristiansson:
" Psykopatens inställning till sina brott är oftast väldigt bagatelliserande och förnekande och förringande. "

Docent, kriminalvårdens utvecklingsenhet Martin Grann:
"Personer med psykopatisk personlighetsstörning har förmågan eller vad vi ska kalla det att använda vad vi kallar för instrumentellt våld. Det är alltså våld som sker helt utan känsla och som är välplanerat och utan att man så att säga har hög puls eller drivs av att man är förbannad. "

" Som en del i den här personlighetsstörningen då, en överdrivet positiv syn på sig själv, en väldig egocentrism eller egoism kan man säga. "

"Man beskriver dem också som patologiskt lögnaktiga, alltså inte bara att dom drar en vit lögn då och då utan dom ljuger vanemässigt dom här personerna och sen lägger man då ofta till den här, att det finns en grandios självbild, en sån här orealistisk överdrivet positiv syn på sig själv och sin egen förmåga."http://www.tv8play.se/program/ondska/224084

Tv3 dokumentär, avsnitt 4 om personer som levt dubbelliv. Bedrägerier och sol-och vårare är en annan variant av kriminalitet som psykopater ägnar sig åt och grunden är det manipulativa.

Henrik Belfrage, professor i kriminologi:
" I princip kan vem som helst bli utsatt för en bedragare, en psykopatisk bedragare - särskilt om det handlar om känslor. En bedragare, när man väljer sitt offer, så går man förstås på sårbara offer. Det gör ju alla jägare så att säga och man har en oerhört uttalad och fascinerande förmåga att just hitta dom sårbara offren. "

"Det som gör att man stannar kvar hos en bedragare med uttalat psykopatiska drag är att man har förlorat sitt självförtroende, sin självkänsla, och många av dom människor vi talar om nu, offer, dom är ju ändå förälskade och dom hoppas, dom har fått lära sig i relationen att det enda dom behöver göra är att ändra sig själva, det är ju dom det är fel på - inte psykopaten. "

" En psykopatisk person är expert på att trycka ner sin partner och det är detta vi ser hela tiden. Man är expert på psykiskt våld, det går ganska fort och den process som offret utsätts för brukar vi ofta kalla för normalisering - successivt så börjar en utsatt kvinna att skuldbelägga sig själv - det är egentligen hennes fel, det enda hon behöver göra är att ändra sig."
http://www.tv3play.se/program/tv3-dokumentar/312808?autostart=true

Ett annat drag som triggers till våld (förutom det som diskuterats kring NB innan) och om det finns psykopatiska drag med i bilden är lättkränktheten med påföljande aggression som reaktion. Eller hämnd.

En passus. Såg en kommentar från en föreläsning med Belfrage som nog är en av de mest erfarna gällande riskbedömningar etc. av psykopater. Han är aldrig ensam i rummet vid intervjuer trots all erfarenhet för att de är så extremt manipulativa.
Då kan man med andra ord inse hur lätt gemene man blir duperad av en sådan..
Senast redigerad av develi 2016-07-09 kl. 00:51.
2016-07-09, 00:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
1: Att du inte fattar att Nejus är ett öknamn förklarar ett o annat

2: De tre umgicks mest med varandra, inget anmärkningsvärt särskilt inte med tanke på språkproblemen.
Nejus kunde språket, i motsats till Ajus. Att Ajus inte klarade sig utan Nejus är knappast Nejus fel.
Nejus är storebror, inte ovanligt att den rollen hänger kvar långt upp i åren.

3: Mina inlägg ligger inom trådämnet. Din kritik borde du rikta mot dig själv, dina egna inlägg ältar, tuggar och sidospårar ideligen.

4: nej, helt fel på flera sätt.
Jag och många andra vill förstå kriminalgåtan Nejus. Falska sanningar är inte lösningen.
Är Nejus ditt öknamn på Nerijus?
Av dina inlägg att döma så framgår att du tycker Nerijus är en normal och trevlig kille så då är det fel att säga att Nejus är ett öknamn. Smeknamn passar bättre när det kommer från dig.

Du verkar ha missuppfattat temat i dina inlägg. Du vill inte förstå "kriminalgåtan" Nerijus, dina lösningar är enbart falska sanningar och försök till att normalisera den sexualsadistiske mördaren, förvränga sanningen och förminska vidrigheten i mordet. Typ - "det är inget sexualsadistiskt mord, Lisa råkade se när Nerijus runkade - DET är mordmotivet."
Man häpnar av oförståndet och sanningsföraktet.
Du vill också förminska eller helt ta bort ALLT som talar till nackdel för mördaren - som person.
Han har nog minsann inte varit värre mot sina fruar än vad du anser att ett man har rätt till.
Lite stryk ska de väl tåla, kvinnorna?!
2016-07-09, 00:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg inte krut på i pajasen - han skriver ner sig själv per automatik: kan inte föra en dialog i ämnet och lägger ribban på lågvattennivå med invektiv hela tiden och tror det är supercoolt.

Åter till ämnet - f.n. funderingar via riskbedömning - och strax ämnar jag givetvis diskutera sexuellt våld, sexuell sadism och varför inte lite om en seriemördare?

Rekommenderar två dokumentärer som speglar två aspekter gällande personlighetsdrag: Det extremt bedrägliga när de lever dubbelliv samt den impulsiva aggressiviteten.

"Dom flesta som har den här typen av störningar är inte kriminella - det är väldigt viktigt påpeka - men kombinationen personlighetsstörning och brott blir förödande."

" En person med psykopatiska drag behöver verkligen inte vara brottslig, många lever normala liv med den här störningen men i kombination med brott så blir personligheten förödande."

" För några år sen utförde den kanadensiska professorn Robert Hare ett experiment. Han mätte hjärnaktiviteten hos ett antal psykopater. Resultatet blev så häpnadsväckande att en vetenskaplig tidskrift vägrade publicera dom. Man skrev:
- uppriktigt sagt fann vi att vissa av de hjärnvågor som avbildades var mycket egendomliga. Dom kan inte ha kommit från verkliga människor."

Kommentaren är mycket intressant - för ta bort den empatiska förmågan och betänk en människa med ett så ytligt känsloliv att det knappt finns en reaktion.

" Dom känner ingenting för dom saknar medkänsla och dom har inget samvete så dom plågas inte av att dom gjort något orätt för det vet dom inte vad det är.
Ofta finns det en bagatelliserande hållning, man omformar det som har hänt så att det blir mer socialt accepterat. Gjort är gjort - jag kan inte se tillbaka , nu ser jag framåt. "

" Vid psykopati har man ju oftast då nån form av bortrationalisering vid ansvaret. Man har en benägenhet att förlägga skuld utanför sig själv. Man skyller på omständigheterna, man skyller på offret. Man tar inte till sig skulden själv och tillskriver sig själv inte så stor vikt i att brottet kommer att begås, det var andra omständigheter att det bara blev. Man känner också mindre ånger till följd av det. "

" Psykopatens inställning till sina brott är oftast väldigt bagatelliserande och förnekande och förringande. "

"Personer med psykopatisk personlighetsstörning har förmågan eller vad vi ska kalla det att använda vad vi kallar för instrumentellt våld. Det är alltså våld som sker helt utan känsla och som är välplanerat och utan att man så att säga har hög puls eller drivs av att man är förbannad. "

" Som en del i den här personlighetsstörningen då, en överdrivet positiv syn på sig själv, en väldig egocentrism eller egoism kan man säga. "

"Man beskriver dem också som patologiskt lögnaktiga, alltså inte bara att dom drar en vit lögn då och då utan dom ljuger vanemässigt dom här personerna och sen lägger man då ofta till den här, att det finns en grandios självbild, en sån här orealistisk överdrivet positiv syn på sig själv och sin egen förmåga."http://www.tv8play.se/program/ondska/224084

Tv3 dokumentär, avsnitt 4 om personer som levt dubbelliv. Bedrägerier och sol-och vårare är en annan variant av kriminalitet som psykopater ägnar sig åt och grunden är det manipulativa.

" I princip kan vem som helst bli utsatt för en bedragare, en psykopatisk bedragare - särskilt om det handlar om känslor. En bedragare, när man väljer sitt offer, så går man förstås på sårbara offer. Det gör ju alla jägare så att säga och man har en oerhört uttalad och fascinerande förmåga att just hitta dom sårbara offren. "

"Det som gör att man stannar kvar hos en bedragare med uttalat psykopatiska drag är att man har förlorat sitt självförtroende, sin självkänsla, och många av dom människor vi talar om nu, offer, dom är ju ändå förälskade och dom hoppas, dom har fått lära sig i relationen att det enda dom behöver göra är att ändra sig själva, det är ju dom det är fel på - inte psykopaten. "

" En psykopatisk person är expert på att trycka ner sin partner och det är detta vi ser hela tiden. Man är expert på psykiskt våld, det går ganska fort och den process som offret utsätts för brukar vi ofta kalla för normalisering - successivt så börjar en utsatt kvinna att skuldbelägga sig själv - det är egentligen hennes fel, det enda hon behöver göra är att ändra sig."

Ett annat drag som triggers till våld (förutom det som diskuterats kring NB innan) och om det finns psykopatiska drag med i bilden är lättkränktheten med påföljande aggression som reaktion. Eller hämnd.

En passus. Såg en kommentar från en föreläsning med Belfrage som nog är en av de mest erfarna gällande riskbedömningar etc. av psykopater. Han är aldrig ensam i rummet vid intervjuer trots all erfarenhet för att de är så extremt manipulativa.
Intressant OCH otäckt, tack så mycket för länkar m.m.
Omänsklig verkar vara en bra beskrivning på dessa psykopater med nästan övernaturliga krafter i ondskan då de inte känner någon empati alls.
"Hjärnvågor som inte kan ha kommit från verkliga människor" - HU!
2016-07-09, 01:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Intressant OCH otäckt, tack så mycket för länkar m.m.
Omänsklig verkar vara en bra beskrivning på dessa psykopater med nästan övernaturliga krafter i ondskan då de inte känner någon empati alls.
"Hjärnvågor som inte kan ha kommit från verkliga människor" - HU!
.. I vartenda litet hörn kan NB glimtas utifrån det extrema övervåldet han utfört, att brodern beskriver impulsivitet - att både frun och han pratar om våld och trakasserier. Lägg därtill - med bakgrund av detta - att han beskrivs som Guden Amor själv.
...oavsett skattning eller diagnoser så kan man snacka om dubbelnatur.
2016-07-09, 01:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Å där kom rasistkortet fram
Fila du hellre på resningsansökan
Den kommer att ta sin tid i anspråk
Upprepar Angus Provost (civic head of the council) Ruth Leslie Melville's ord om litauern som styckade en kvinna -vars huvud lekande barn hittade på stranden:
Citat:
“In Scotland we welcome people who come here with a genuine desire to work and to be an asset within our society.

“We do not welcome sadistic murderers, thieves nor spongers and if those sorts of base life forms come here then I, for one, am delighted when they are brought to justice."
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/head-beach-killer-vitas-plytnykas-7014741
2016-07-09, 01:56
Medlem
Citat:

Stort tack. Att man numera kan mäta hjärnvågor har inneburit en revolution på många sätt för olika åkommor. Hare var tidigt inne på rätt spår när det bl.a. gällde psykopati vilket bekräftades tack vare dessa och fick därmed större "vetenskaplig" kraft.

Att tänka sig hur en person utan empatisk förmåga faktiskt fungerar ÄR svårt att begripa. Att tänka bort medkänsla och samvete samt att någon kan njuta av att plåga andra människor är så omänskligt att det inte är greppbart. Man värjer sig automatiskt.

Men dom finns omkring oss varav dom flesta inte begår brott.
2016-07-09, 02:13
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Sistnämnda lät underbart, fick flashback - en fotogenlampa över bordet i skymning efter en fisketur.

Tack själv för mycket matnyttiga reflektioner. Ja, det är just där vi befinner oss nu: Dömd är han. Riskbedömning är gjord och manualer och tillvägagångssätt diskuteras. Psykopatikontrollerad är han högst troligt. Sexuellt våld har han utövat.
Sen kommer då givetvis frågan varför och funderingar kring vad han är för hemsk person via olika vetenskaper och ända bort i filosofi för detta är ren ondska.

Bara en kort spontan reflekton på nattkröken. En av de finaste beskrivningar jag sett av kärlek är av M Scott Peck i sin bok Den smala vägen (The road less travelled). Han uttrycker att kärlek är att vilja den andre väl vilket bland mycket annat kan innebära att lämna någon (ifred) för att denne skall mogna och utvecklas. Vänder man på det blir ondska att inte vilja den andre väl och därmed använda den andre för sina egna lustar och begär. En kanske ytlig beskrivning av ondska men ändå talande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in