2016-07-08, 23:30
Medlem
Läser att många skriver att Lyrica sänker kramptröskeln och att det därför är stor risk för kramp om man kombinerar med Tramadol t.ex. Men det låter så konstigt eftersom Lyrica ibland används mot epilespi tillsammans med andra EP-mediciner. Min syster har kraftig epilepsi och gick på Lyrica många år.

Så en medicin som sänker kramptröskeln skrivs ut till epileptiker ??
Citera
2016-07-09, 00:31
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Läser att många skriver att Lyrica sänker kramptröskeln och att det därför är stor risk för kramp om man kombinerar med Tramadol t.ex. Men det låter så konstigt eftersom Lyrica ibland används mot epilespi tillsammans med andra EP-mediciner. Min syster har kraftig epilepsi och gick på Lyrica många år.

Lyrica skrivs aldrig ut ensamt som EP-medicin, utan som komplement till andra EP-mediciner.
Jag vet inte hur Lyrica fungerar och varför det används som EP-medicin, för som du säger så sänker det kramptrösklen. Jag vet en brud som bara tog 300 mg och fick ett krampanfall, inga andra droger inblandade.
Så jag är lika fundersam som du.
Någon som är kunnig och kan förklara?
Citera
2016-07-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Lyrica skrivs aldrig ut ensamt som EP-medicin, utan som komplement till andra EP-mediciner.
Jag vet inte hur Lyrica fungerar och varför det används som EP-medicin, för som du säger så sänker det kramptrösklen. Jag vet en brud som bara tog 300 mg och fick ett krampanfall, inga andra droger inblandade.
Så jag är lika fundersam som du.
Någon som är kunnig och kan förklara?

Hehe ja, konstigt är det. Men jag har för mig att Lyrica minskar elektriska signalerna i hjärnan och att den därför kan användas som komplement till andra EP -mediciner med bra resultat.

Fast om den minskar elektriska signalerna så borde ju alltså Lyrica höja kramptröskeln, och det gör ju den inte tydligen

Som sagt, hoppas någon kunnig svarar.

Fan läskigt förresten med kramp på 300 mg, fan nu kommer jag nojja nästa gång jag äter det
Citera
2016-07-09, 01:08
Medlem
Citat:

Jag undrar detta också!! Hoppas på svar
Citera
2016-07-09, 03:52
Medlem
gonzorockers avatar
Lyrica+ flunitrazolam funkar skitfint, Lyrran boostar feettt....
Nu är det ju tyvärr slut på lyrica hyllan och kranen är så jävla seg.
Citera
2016-07-09, 05:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Hehe ja, konstigt är det. Men jag har för mig att Lyrica minskar elektriska signalerna i hjärnan och att den därför kan användas som komplement till andra EP -mediciner med bra resultat.

Fast om den minskar elektriska signalerna så borde ju alltså Lyrica höja kramptröskeln, och det gör ju den inte tydligen

Som sagt, hoppas någon kunnig svarar.

Fan läskigt förresten med kramp på 300 mg, fan nu kommer jag nojja nästa gång jag äter det

Du behöver inte oroa dig för att få kramp på 300 mg. Personen som fick det har extremt låg kramptröskel. En normal människa kan äta 900-1000 mg utan att få kramp, om man inte blandar med Tramadol eller liknande förstås.
Citera
2016-07-09, 12:25
Medlem
magica69s avatar
Speedad på 25 mg Lyrica 😨

Jag håller på att trappa ut mina stess med lyrica. Hade 10 mg kvar och orkar inte med den helvetiska abstinensen. I går klippte jag 2,5 mg och började dagen före på kvällen med att ta 25 mg lyrica. Dagen efter tog jag 7,5 mg stess o 25 mg morgon o kväll av lyrica. Kommer i morgon ta bort ytterligare 2,5 mg så jag hamnar på 5 mg stess. Kommer ta totalt 50 mg i två veckor för att rida ut värsta delen av abstinensen sedan göra uppehåll en månad drygt o sedan ta samma sväng. 50 mg gör mig helt symtomfri från AT, men jag blir heeeelt speedad när jag tar 25 mg på morgonen. Men totalt väck i skallen kan inte tänka klart. Är det normalt att bli så pantad på bara 25 mg?? Jag har ingen missbruksbakgrund. Hur länge sitter den där speedade effekten i? Är på dygn 2.
Senast redigerad av magica69 2016-07-09 kl. 12:29. Anledning: ändring text
Citera
2016-07-10, 12:55
Medlem
magica69s avatar
Om jag tagit max 100 mg /dag i en vecka, tio dagar behöver jag trappa ut då?
Citera
2016-07-10, 14:45
Medlem
ViviOrnitiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Om jag tagit max 100 mg /dag i en vecka, tio dagar behöver jag trappa ut då?
Det skall normalt inte vara några problem. Jag tar också små doser runt 150mg/dag för att minska min ångest och för att få en livsglädje så att säga. Jag brukar ta det i max en vecka innan jag tar 2-3 dagar paus utan problem för att minska tolerans.
Ibland är jag uppe på 300mg/dag när jag mår som värst och brukar då ha lite jobbigt de 2-3 dagar jag tar paus. Problemet de dagarna är oftast svårigheter att sova, småont i leder och nedstämd/osocial.

Såg nu dock på din tidigare post att du blir starkt påverkad av en dos på 25mg, vilket jag inte hört någon vara innan. Är du möjligtvis en tjej som är väldigt liten i kroppen? 75mg är den minsta dosen man brukar få utskrivet av läkaren av min erfarenhet. Att trappa ur kanske är det bästa alternativet ifall du blir påverkad av sådana små doser. Ifall någon har lust att snacka eller undrar något så är det bara att skicka PM, man blir social när man är på Lyrica haha.
Citera
2016-07-10, 15:42
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViviOrnitier
Det skall normalt inte vara några problem. Jag tar också små doser runt 150mg/dag för att minska min ångest och för att få en livsglädje så att säga. Jag brukar ta det i max en vecka innan jag tar 2-3 dagar paus utan problem för att minska tolerans.
Ibland är jag uppe på 300mg/dag när jag mår som värst och brukar då ha lite jobbigt de 2-3 dagar jag tar paus. Problemet de dagarna är oftast svårigheter att sova, småont i leder och nedstämd/osocial.

Såg nu dock på din tidigare post att du blir starkt påverkad av en dos på 25mg, vilket jag inte hört någon vara innan. Är du möjligtvis en tjej som är väldigt liten i kroppen? 75mg är den minsta dosen man brukar få utskrivet av läkaren av min erfarenhet. Att trappa ur kanske är det bästa alternativet ifall du blir påverkad av sådana små doser. Ifall någon har lust att snacka eller undrar något så är det bara att skicka PM, man blir social när man är på Lyrica haha.
Du har ett PM . Läste nu att du här svarat på en del frågor. Läste ditt svar lite snabbt tror jag 😇.
Senast redigerad av magica69 2016-07-10 kl. 15:45.
Citera
2016-07-11, 00:23
Medlem
Tog nyss 300 mg. Har fått lock för öronen och det e ganska otäckt. Aldrig fått det förut och då har kag tagit Lyrica många gånger.

Någon som vet vad det kan bero på, eller har någon annan fått det?
Citera
2016-07-11, 00:28
Bannlyst
Citat:
Tog nyss 300 mg. Har fått lock för öronen och det e ganska otäckt. Aldrig fått det förut och då har kag tagit Lyrica många gånger.

Någon som vet vad det kan bero på, eller har någon annan fått det?

Är du säker det är pga Lyrican? För sånt kan man annars få helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in